تاریخ : یکشنبه, 30 اردیبهشت , 1403 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

اربعین، نگاهی مجدد به «عاشورا» است

  • کد خبر : 19116
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
اربعین، نگاهی مجدد به «عاشورا» است

به گزارش اروم نیوز، حجت‌الاسلام علی مرادی، امام‌جمعه شاهین‌دژ در اجتماع جاماندگان اربعین که صبح روز چهارشنبه در مسجد جامع شهرستان شاهین‌دژ برگزار شد؛ با اشاره بر اینکه بعد ار گذشت ۴۰ روز از شهادت اباعبدالله الحسین(ع ) و یاران باوفایش، کاروان اسرا وارد سرزمین کربلا می‌شوند، خاطرنشان کرد: یکی از عباداتی که به طور […]

به گزارش اروم نیوز، حجت‌الاسلام علی مرادی، امام‌جمعه شاهین‌دژ در اجتماع جاماندگان اربعین که صبح روز چهارشنبه در مسجد جامع شهرستان شاهین‌دژ برگزار شد؛ با اشاره بر اینکه بعد ار گذشت ۴۰ روز از شهادت اباعبدالله الحسین(ع ) و یاران باوفایش، کاروان اسرا وارد سرزمین کربلا می‌شوند، خاطرنشان کرد: یکی از عباداتی که به طور ویژه در فرهنگی که از اهل‌بیت به ما رسیده است و فضیلت و اثر و برکت برای آن ذکر شده است، شاید اصلاً نظیری نداشته باشد، الا در اشک بر سیدالشهدا (ع)، زیارت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به‌خصوص سیدالشهدا است.

وی افزود: در روایات معتبر یکی از علامات شیعه را خواندن زیارت اربعین فرموده‌اند. بزرگان ما همه این زیارت را می‌خوانند. حال که توفیق رفتن به کربلا را نداشتیم حتماً امروز از همین راه دور این زیارت را بخوانیم.

امام‌جمعه شاهین‌دژ، خاطرنشان کرد: فضیلت زیارت حضرت به‌اندازه‌ای است که، برای انسان معمولی، مثل ما اصلاً باورکردنی نیست. زیارت سیدالشهدا با بهترین اعمال مقایسه شده و افضل آنهاست. با شهادت در راه خدا و در رکاب وجود مقدس نبی اکرم در بعضی زیارات فضیلت هزار شهید بدر را به آدم می‌دهند.

حجت‌الاسلام مرادی در ادامه بیان داشت: اربعین از رازهای هستی، خصوصیت عدد چهل و اسرار نهفته در آن برای ما روشن نیست. البته چه‌بسا، باتوجه‌به ویژگی‌های انسان، «چهل بار»، تکرار یک رفتار پسندیده، موجب ملکه معنوی و تعمیق آن رفتار و قابلیت نزول فیض خاص خداوند می‌شود.

وی افزود: در فرهنگ اسلامی هم عدد چهل (اربعین) جایگاه ویژه‌ای دارد. چله‌نشینی برای رفع حاجات، حفظ‌کردن چهل حدیث، اخلاص چهل صباح، کمال عقل در چهل‌سالگی، دعا برای چهل مؤمن، از این نمونه‌هاست امام حسین هم اربعین دارد و در این اربعینش رازها نهفته است کلاً خود امام حسین یک شخصیت ولایی است که یکی از اسرار عالم است.

حجت‌الاسلام مرادی با تاکید بر خصوصیات اربعین، افزود: اربعین، نگاهی مجدد به «عاشورا» است و مروری دوباره بر مضامین بلند خطبه‌های آتشین عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب و اسیر آزادی‏بخش حضرت سجاد (ع) است.

وی افزود: چهل روز است که «حسین» و «عاشورا» و «کربلا» با یک تلاقی مقدس، خون حیات و آزادگی و حریت و مردانگی را در رگ‌های امت دوانده و دفاع از فضیلت و انسانیت و حق را در تابلویی به عظمت تاریخ نگاشته است. چهل روز از تأسیس دانشگاهی می‏گذرد که امام حسین (ع) در کلاس‌های گوناگون آن، تمامی درس‌های الهی و انسانی را برای آینده تاریخ بیان کرده است و نسل‌های بشری را در همه ادوار، به آموختن آن درس‌ها فراخوانده است.

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=19116

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.