تاریخ : یکشنبه, 30 اردیبهشت , 1403 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

شب‌های قدر؛ نیایش و نوازش در آغوش معبود

  • کد خبر : 56834
  • ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
شب‌های قدر؛ نیایش و نوازش در آغوش معبود
شب‌های قدر، نیایش و نوازش در آغوش معبود خویش است و امسال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان دهه هشتادی و نودی‌ها میدان‌دار این مراسم بودند.

به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»، نوزدهمین شب از ماه مبارک رمضان در ارومیه به پایان رسید، مردم با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و امامزادگان ندای الهی العفو و جوشن کبیر سر دادند تا از فیوضات این شب بی‌نصیب نمانده و با توسل به امیرالمومنین علی (ع) برای بخشش گناهان دعا کنند.

در این میان، جوانان دهه هشتادی و نودی با عشق به مولا، پای ثابت مساجد شدند و دست دعا به سوی پروردگار گرفتند. زنان و دختران این سرزمین نیز با حضور در اولین شب قدر نشان دادند که پای دین و عقیده مانده‌اند و شب‌های قدر را با عمق جان دوست می‌دارند.

قشرهای مختلف مردم نیز در شبی که دستان نیاز، زمین را به آسمانیان پیوند می‌زند، با تضرع به درگاه الهی تلاش کردند از چشمه جوشان اولین شب قدر به قدر ظرف وجودی خویش، بهره ببرند و سال معنوی خود را با استغفار و بندگی در درگاه احدیت نو کنند.

حسینیه‌ ثارالله اروميه امسال حال و هوای دیگری داشت، جوانان و نوجوانان میدان‌دار مراسم شب‌ قدر بودند، عده‌ای مقابل درب ورودی مردم را به داخل هدایت کرده، عده‌ای از دهه‌ هشتادی‌‌ها نیز از مهمانان امیرالمومنین علی(ع) پذیرایی می‌کردند و عده‌ای هم گرد هم آمده بودند تا با نوای «الغوث، الغوث خلصنا من النار یا رب و الهی العفو» از چشمه جوشان رحمت الهی بهره‌ای ببرند، در این حین یاد کلیشه‌های برخی افراد و کانال‌های معاند افتادم که تیتر یک آنان اغلب جوانان و نوجوانان هستند که می‌گویند، جوانان از معنویات دور بوده و دین گریز هستند. اگر چنین است پس حجم بالای حضور دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها در مراسم‌ عبادی و مناسک دینی و شبیه آن را چگونه باید تفسیر کنیم؟ چنین واقعیت‌هایی به ما می‌گوید و اثبات می‌کند که باید کمی معادلات خودمان را در مورد نسل‌های جدیدتر عوض کنیم.

جوانان، فرازمندانه بر بام ملکوت الهی تکیه کرده بودند

در شب‌های نوازش و نیایش به معبود، لحظاتی ناب و شیدا را تجربه می‌کنیم. این لحظات، زمانی است که جوانان با پیمانی راسخ و عشق به مولا، پای ثابت مساجد می‌گذارند و دست دعا به سوی پروردگار می‌برند. این جوانان، فرازمندانه بر بام ملکوت الهی تکیه کرده بودند.

راه حضرت فاطمه (س) را ادامه می‌دهیم

برای گزارش میدانی وارد حسینیه می‌شوم جا برای سوزن انداختن نبود، اینجا دیگر کسی سمت و جایگاهی نداشت و همه در یک نظر قرار می‌گرفتند و همگی به دنبال پیدا کردن راه وصل شدن با خداوند بودند، کنار دختر ۱۳ ساله نشسته و از حال و هوایش در این مراسم می‌پرسم، نگار که به همراه خانواده چهار نفره‌اش در این مراسم معنوی شرکت کرده بود، ضمن اشاره به روایتی از امام رضا (ع) به خبرنگار اروم نیوز، گفت: امام رضا (ع) می‌فرمایند: «شب قدر بهتر از هزار ماه است» که این موضوع برگرفته از قرآن است.

وی بیان کرد: از کودکی همراه پدر و مادرم در این مراسمات شرکت کرده‌ام و تا آخر عمرم نیز ادامه دهنده این راه خواهم بود.

نگار در ادامه عنوان کرد: روش حضرت فاطمه (س) این بود که شب قدر را تا صبح به عبادت می‌پرداخت و فرزندان و خانواده خود را نیز به بیدار ماندن و عبادت وادار می‌کرد و مشکل خواب آنها را با کمتر غذا خوردن و خوابیدن در روز برطرف می‌‌کرد و مادرم این موارد را برای ما گوشزد می‌کند و می‌گوید باید همانند این بانوی بزرگوار شب‌های قدر را، قدر بدانیم.

پا به پای نیایشگران شب قدر 

برهان ۱۲ ساله از حال و هوای خود در مراسم شب‌ قدر به خبرنگار اروم نیوز این چنین گفت: به سن تکلیف نرسیده‌ام اما تا به امروز تمامی روزه‌هایم را گرفته و نمازهایم را خوانده‌ام.

وی تصریح کرد: شب قدر شب تعیین سرنوشت است اما سرنوشت هر انسان را خود او تعیین می‌کند؛ امتیاز امشب در تعیین سرنوشت این است که ما برحسب آرمان و هدفمندی در خط عبودیت پروردگار و باورمندی نسبت به خدا و بندگی خدا اراده می‌کنیم جریان زندگانی خودمان را نه‌تنها در سال آینده بلکه برای تمام عمر رقم بزنیم.

یک عمر با خدا قهر بودیم و فاصله داشتیم اما مولا ما را آورده تا با خدا آشتی بدهد

زیباترین لحظه‌های ناب شب‌های قدر را در وجود پاک و معصوم آن زوج جوانی یافتم که قرآن را بر سر گرفته در اوج پارسایی و تواضع، اشک‌های سرازیر شده بر گونه‌های خیسشان، نشان از نوازش خدایی و عرفانی بود که از ورای زلالی آنها می‌چکید کنار آنها رفته و از علت حضورشان می‌پرسم.

علی ۲۲ ساله دست‌های را رو به آسمان برده بود و با خواهش و تمنا با پروردگارش صحبت می‌کرد در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز بیان کرد: برادرم ۱۶ سال است که به دلیل تصادف زمین‌گیر بوده و مریض است.

وی عنوان کرد: امتیازی که امشب در این جهت برای ما دارد این است که دست ما در دست امیرالمؤمنین (ع) است، آقا دست ما را گرفته و به در خانه خدا آورده، اگر عشق علی و دلدادگی ما به ساحت ولایت مولا نبود، شاید ما در خانه خدا پیدایمان نمی‌شد، یک عمر با خدا قهر بودیم و فاصله داشتیم اما مولا ما را آورده تا با خدا آشتی بدهد، این امتیاز ما شیعیان است و از خدا می‌خواهم در این شب‌های عزیز تمامی مریض‌ها را شفای عاجل عنایت بفرماید.

زینب همسر علی در ادامه بیان کرد: امشب شب دعاکردن برای رفع مشکل مملکت، رفع مشکل جوانان است چراکه امشب خداوند توجه خاصی به دعاهای مردم دارد.

وی گفت: قدر به این جهت «قدر» نامیده شده، که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می‌شود در این شب‌ها از خداوند می‌خواهیم که سرنوشت تمامی بندگان خود را به بهترین شکل رقم بزند.

از خدا می‌خواهم پدرم را شفا بدهد

سارا دختر کوچولوی هفت ساله که به همراه پدر بزرگ و مادربزرگ خود در این مراسم شرکت کرده بود با بغض به خبرنگار اروم نیوز گفت: مادرم بهم گفته هر کسی در این شب دعا کند مستجاب می‌شود، از خدا و حضرت علی (ع) می‌خواهم پدرم را شفا بدهد.

محبوبه مادر بزرگ سارا در ادامه صحبت‌های نوه‌اش گفت: پدر این دختر یک سال است که به دلیل بیماری خاص توانایی کار کردند را ندارد و شرمنده خانه و خانواده‌اش شده است.

وی با گریه ادامه می‌دهد: از وقتی قدم در حسینه ثارالله گذاشته‌ایم سارا دست به دعا شده و از خدا می‌خواهد که پدرش را شفا بدهد.

محبوبه بیان کرد: امشب باید بگوییم هرچه خیر است، خدایا نصیبمان کن و از سویی هرچه شر است، از من دور کن. امشب باید این را از خدا بخواهیم.

ما در شب قدر ترمیم می‌خواهیم

جواد رضایی پیرمرد ۷۰ ساله نیز در ادامه به خبرنگار اروم نیوز گفت: برای توبه هرطور بگویی استغفرالله کفایت می‌کند، ما در شب قدر ترمیم می‌خواهیم، اما باید بهترین ترمیم را بخواهیم؛ یعنی خدایا این معاصی و کثافات را از من بکن و مرا پاک کن و از این‌ها بخواه که فراموش کنند.

وی تصریح کرد: از خداوند می‌خواهم تمامی گناهان ما را ببخشد، و هنگامی که بنده مؤمن، خالصانه توبه کرد، اولین اثرش این است که مورد محبت خدا قرار می‎‌گیرد و خداوند ستاریت خود را در دنیا و آخرت شامل حال او می‌کند، امیدواریم شامل حال این عزاداران هم بشود.

این شهروند عنوان کرد: با خدایا خود عهد بستم که از این مجلس که بیرون رفتم در اولین فرصت ممکن این قدم‌ها را بردارم و جبران گذشته کنم و امیدوارم خدا هم به لطف و کرم بی‌انتهایت کند تا این گناهان را ببخشد چرا که گناهانم مانع اجابت دعای من می‌شود.

وی برای همه مردم ایران از خداوند طلب عافیت کرد و گفت: امیدوارم سال جدید سال پرسید و برکتی برای همه مردم باشد.

گزارش از نجیبه معصومی سرای

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=56834

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.