تاریخ : یکشنبه, 30 اردیبهشت , 1403 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

استراتژی نخ نما

  • کد خبر : 25019
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
استراتژی نخ نما

پروپاگاندای رسانه ای دشمنان ایران به استراتژی نخ نمای “تبدیل پدیده های اجتماعی به بحران های سیاسی و امنیتی” تمرکز کرده اند.

به گزارش اروم نیوز، برخلاف پیش بینی و انتظار محافل ضدانقلاب، در سالگرد فوت مهسا امینی، هیچ تحرک و تجمع هرچند اندکی در هیچ کجای کشور صورت نگرفت، بلکه برعکس، بخاطر اعیاد و تعطیلات، بسیاری از مردم در مسافرت و تفریح بودند.

از سوی دیگر، بعد از فتنه پیچیده سال گذشته، جمهوری اسلامی موفقیت های بزرگی در داخل و خارج به دست آورده است که مهم ترین آنها عبارتند از:،عضویت در سازمان شانگهای،عضویت در گروه بریکس، آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده، احیا و تعمیق روابط با همسایگان- افزایش رشد اقتصادی، جمع کردن پایگاه های گروهک های تروریستی کردی از شمال عراق، پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بر قاصد و در مدار قرار گرفتن ماهواره نور ۳، انجام برخی اصلاحات ساختاریِ اقتصادی که نتیجه آن در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

این واقعیت باعث عصبانیت و سردرگمی شدید دشمنان ایران شده است و برای تحریک برخی اقشار و احیاناً بازتولید آشوب به هر ریسمان پوسیده ای چنگ می زنند. در همین راستا، پروپاگاندای رسانه ای دشمنان ایران به استراتژی نخ نمای “تبدیل پدیده های اجتماعی به بحران های سیاسی و امنیتی” تمرکز کرده اند.

در این استراتژی، هر پدیده اجتماعی که احساسات بخشی از جامعه را برانگیزد، ظرفیت لازم برای تبدیل به یک پروژه سیاسی و در گام بعدی به یک بحران امنیتی را دارد. از این رو، از اوایل تابستان، به صورت دومینویی سعی درکاربست این استراتژی و تولید ناامنی داشته اند که مهم ترین آنها عبارتند از:، حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز و دروغ بزرگِ کار خودشان است!، شایعه پراکنی در خصوص اخراج برخی اساتید دانشگاه ها مقارن با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، پخش فیلم های قدیمی از حوادث سال های گذشته به خصوص در سیستان و بلوچستان، دروغ پردازی در خصوص آرمیتا گراوند با هدف این همان انگاری در ذهن مخاطب.

در روزهای اخیر، موضوع  بزرگنمایی  در خصوص تهدیدات امنیتی و اقتصادی افغانی های مقیم ایران نیز در قالب همین استراتژی قابل تحلیل است. این که تمام رسانه های ضد ایرانی، به یکباره و  هم صدا باهم، هر روز در این خصوص تولید محتوا می کنند، بسیار مشکوک است.

طنز ماجرا آنجاست که همین رسانه های ضد ایرانی در خارج و دنباله های آنها در داخل، در زمان خروج آمریکا از افغانستان و قدرت گرفتن دوباره طالبان، گلوی خود را پاره می کردند که جمهوری اسلامی در دفاع از مردم مظلوم افغانستان، باید وارد جنگ با طالبان شود.
فیلم ها و کلیپ  هایی که این روزها از برخی رفتارها و اظهارات افغانی ها یا ایرانی ها علیه همدیگر پخش می شود، نتیجه ای جز تولید نفرت و رشد افراط گرایی و نژاد پرستی در دو سوی مرزها نخواهد داشت. در هر صورت، تبعات منفی و غیرقابل پیش بینی و احتمالا غیر قابل کنترل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی امنیتی گسترده خواهد داشت.
با گرم شدن تنور انتخابات مجلس در ماه های آتی، فضای هیجانی و احساسی ناشی از آن، بستر مناسبی برای پیاده کردن این استراتژی است. از این رو، کوچک ترین پدیده های اجتماعی، ورزشی، زیست محیطی، اقتصادی یا سیاسی می تواند با شگردهای عملیات روانی، به یک بحران امنیتی تبدیل شود. بنابراین، هوشیاری بیش از پیش در سطح عمومی، رسانه ای و امنیتی ضروری است‌.

عباس سلیمانزاده، کارشناس مسائل سیاسی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=25019

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.