تاریخ : یکشنبه, 30 اردیبهشت , 1403 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

استاندارهای دوگانه در صدور مجوز برای مدارس غیرانتفاعی

  • کد خبر : 25316
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۰۰
استاندارهای دوگانه در صدور مجوز برای مدارس غیرانتفاعی

مدرسه خانه دوم انسان به‌حساب می‌آید باید توجه داشت افراد در دوران کمتر از 10 سال وارد مدرسه می‌شود و این دورانی حساسی بوده و بایستی توجه ویژه‌ای در خصوص تربیت آموزش و امنیت دانش‌آموزان در مراکز آموزشی به وجود آید. باتوجه‌به موارد فوق مراکز آموزشی از مراکز مهم و حساس جامعه به‌حساب می‌آید و […]

مدرسه خانه دوم انسان به‌حساب می‌آید باید توجه داشت افراد در دوران کمتر از 10 سال وارد مدرسه می‌شود و این دورانی حساسی بوده و بایستی توجه ویژه‌ای در خصوص تربیت آموزش و امنیت دانش‌آموزان در مراکز آموزشی به وجود آید.

باتوجه‌به موارد فوق مراکز آموزشی از مراکز مهم و حساس جامعه به‌حساب می‌آید و مقررات و قوانین مشخصی برای فعالیت این مراکز وضع می‌شود.

بنابراین لازم است مکانی که برای آموزش و تحصیل انتخاب می‌شود از لحاظ مختلف باید مورد بررسی قرار گرفته و از سطح کیفی مناسبی برخوردار باشد، در این راستا بایستی این کیفیت در مراکز دولتی و غیردولتی رعایت شود.

در اذهان برخی افراد این موضوع وجود دارد که مدرسه غیرانتفاعی تحت نظارت دولت نیستند درحالی‌که آموزش‌وپرورش موظف است نظارت کافی به مدارس غیری دولتی را داشته باشد و انجام تمام امور مدارس غیردولتی بدون کسب مجوز از آموزش‌وپرورش امکان‌پذیر نیست.

لازم به یادآوری است مدارس غیرانتفاعی در مقایسه با مدارس دولتی از وظایف بیشتری برخوردار هستند و همه این اختلافات به‌این‌علت است که شهریه دریافت می‌کنند و این مبالغ نیز هنگفت بوده و فراهم‌سازی مکان مناسب و ایمن و به‌کارگیری مربیان متعهد برای تربیت مناسب دانش‌آموزان از جمله وظایف این مراکز است.

باتوجه‌به دریافت شهریه بالا انتظار می‌رود مدارس غیرانتفاعی از مکان مناسب، ایمن و خدمات مناسبی برخوردار باشد و مجوز لازم را از آموزش‌وپرورش برای ادامه فعالیت کسب کنند. در این میان مدارسی در ارومیه وجود دارد که بدون کسب مجوز اقدام به ثبت‌نام کرده و به فعالیت می‌پردازد.

امور و وظایفی که برای مدارس غیرانتفاعی در نظر گرفته شده است، گسترده است در این میان خدماتی که مدارس در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند، اغلب به نیازهای آموزشی و تحصیلی آن‌ها ارتباط دارد و باید بتوانند شرایطی را فراهم کنند که دانش‌آموز در محیط مدرسه احساس امنیت کند.

در این راستا وظایفی که مدارس غیرانتفاعی به طور قانونی عهده‌دار هستند و باید به‌درستی در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند می‌توان به فراهم‌کردن شرایط مناسب تحصیلی، ارائه خدمات مناسب آموزشی، ارائه امکانات رفاهی مطلوب و… اشاره کرد. اما باتوجه‌به شرایط فوق در شهرستان ارومیه مدارس غیرانتفاعی وجود دارد که بدون مجوز اقدام به ثبت‌نام دانش‌آموزان کرده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مدرسه غیرانتفاعی پسرانه آرمان واقع در بلوار شهید دستغیب ارومیه فاقد مجوز فعالیت در محل مذکور است و ساختمان مذکور استاندارهای لازم را برای استقرار مدرسه را ندارد باتوجه‌به مستندات ارسالی طی چهار بار اخطارهای لازم جهت اخذ مجوز به موسس داده شده است؛ اما در حال حاضر مدرسه آرمان در محل موردنظر که طبق آیین‌نامه داخلی آموزش و پرورش مدرسه آموزشی در مکان تجاری نمی‌تواند به فعالیت بپردازد اقدام به ثبت‌نام دانش‌آموز کرده و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بایستی توجه داشت در صورت اتفاق ناگوار در محیط تجاری و وقوع آتش‌سوزی چگونه فرصت برای فرار کودکان و دانش‌آموزان فراهم می‌شود آیا امنیت کودکان در این مدرسه به خطر نمی‌افتد؟
خاطرنشان می‌شود طبق نامه ارسالی و اخطار به موسس مدرسه آرمان که این مکان استانداردهای لازم را برای بهره‌برداری به‌عنوان مدرسه را ندارد و از لحاظ استاندارهای اداره کل آموزش‌وپرورش غیرمجاز شناخته شده است و فعالیت در این مکان غیرمجاز تلقی می‌شود اما همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
لازم به یادآوری است قبل از نقل‌مکان مدرسه آرمان به این محل فرد دیگری درخواست مجوز برای استقرار مدرسه‌ای غیرانتفاعی داد بود که موافقت‌های لازم را باتوجه‌به استانداردهای آموزش‌وپرورش کسب نکرده است و مجوز لازم را دریافت نکرده است.
اما مدرسه غیرانتفاعی آرمان در حال حاضر در همان محل فعال است. سوال اینجا مطرح می‌شود چرا شورای نظارت بر مدارس و آموزش‌وپرورش استان آذربایجان غربی تاکنون اقدام مؤثری انجام نداده و تنها به اخطار بسنده کرده است؟ در این میان یک دوگانگی در اعطای مجوزها وجود دارد و اخذ مجوز برای فعالیت مدرسه آرمان در هاله‌ای از ابهام است.
لذا انتظار می‌رود اداره کل آموزش‌وپرورش استان آذربایجان غربی به این موضوع ورود پیدا کرده و یک تصمیم اساسی بر این موضوع گرفته شود. چرا که امنیت دانش‌آموزان در اولویت امر قرار دارد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=25316

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.