تاریخ : یکشنبه, 30 اردیبهشت , 1403 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

گمرک تمرچین حامی صادرات کالای ایرانی

  • کد خبر : 27919
  • ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
گمرک تمرچین حامی صادرات کالای ایرانی
رئیس گمرک تمرچین پیرانشهر گفت:گمرک تمرچین حامی صادرات کالای ايرانی است و از صادرکنندگان کالاها حمایت می‌کند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز» به نقل از پایگاه خبری روژنیوز در خصوص معرفی گمرک تمرچین و مشکل پیش‌آمده، افزایش قیمت‌های یک‌دفعه در ارائه خدمات شرکت آغری بار (مستقر در مرز تمرچین) این پایگاه خبری گفتگویی با علی‌اکبر اشرفی رئیس گمرک تمرچین ترتیب داده است که در ادامه باهم می‌خوانیم:

 گمرک تمرچین در صادرات کالاها چه تاثیری دارد؟

اشرفی: مرز تمرچین با شهرستان پیرانشهر در جنوب استان آذربایجان غربی ۱۲ کیلومتر و شهرستان چومان در عراق ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. این مرز شاهرگ حیاتی و اقتصادی شمال غرب کشور است. بعد از گمرک بازرگان در شهرستان ماکو به‌عنوان دومین مرز پر تردد به‌حساب می‌آید.

مرز تمرچین یکی از مهم‌ترین مرزهای ایران با عراق است و یکی از مسیرهای حیاتی برای ترانزیت کالاهای ایرانی به غرب و بالعکس است. مرز تمرچین برای ترانزیت کالاهای عبوری و واردات و صادرات به کشورهای غرب کشور بسیار مهم است و با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران ترانزیتی قانونی و برون‌مرزی انجام می‌گیرد.

از خدمات گمرک تمرچین پیرانشهر برای ما بگویید؟

اشرفی: گمرک تمرچین نقش بسیار مهمی در تسهیل تردد کالاها و وسایل نقلیه ایفا می‌کند و تلاش می‌کند تا بهترین خدمات گمرکی را به افراد و شرکت‌هایی که فعالیت تجاری خود را در این مرز انجام می‌دهند، ارائه دهد. به‌علاوه، این گمرک تلاش می‌کند تا روال اداری و مراحل گمرکی را برای تسریع نه‌تنها تردد کالاها و وسایل نقلیه بلکه همچنین گذرنامه مسافران به حداقل برساند و رضایت و خدمات مطلوب را ارئه دهد.

سال ۱۴۰۱ و امسال مرز تمرچین پیرانشهر جهت اعزام زائران اربعین حسینی بازگشایی شده است و تعداد زیادی از زائران استان‌های شمال غرب کشور از طریق این پایانه مرزی به کربلای معلی اعزام شدند. تفاهم‌نامه‌ای با حمل‌ونقل اقلیم کردستان عراق برای انتقال زائران از تمرچین به سلیمانیه و بغداد امضا شده بود و بسیاری از زائرانی که از مرز تمرچین اعزام شده بودند، رضایت کاملی از این انتخاب خود داشتند.

در خصوص مشکلات به وجود آمده گمرک تمرچین، اعتراض تجار، رانندگان و پیله‌وران نسبت به افزایش ارائه خدمات شرکت آغری بار و نرخ خدمات بیان کنید؟

رئیس گمرک تمرچین: در خصوص مشکلات به وجود آمده نرخ خدمات شرکت آغری بار در این هفته باید عرض کنم اداره صمت سال گذشته یک مصوبه مبنی بر افزایش قیمت خدمات تصویب کرده است که باید شرکت اعمال می‌کرد؛ اما پارسال که قیمت‌ها اجرا شد.

از طرف تجار، رانندگان و پیله‌وران به این موضوع اعتراض شد و برای اینکه به صادرات گمرک ضربه وارد نشود، سال گذشته قیمت‌ها اجرایی نشد و امسال هم که مصوبه قیمت‌های جدید در این برهه زمانی از طرف اداره صمت به شرکت ابلاغ شده بود بازهم اعتراضات به قیمت‌ها شروع شد کر در می اعتراضات در گمرک یک کارگروهی با دعوت از مدیرعامل شرکت مذبور تشکیل دادیم که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند تا روند صادرات به هم نخورد.

در این جلسه مدیرعامل این شرکت ملزم شد قیمت خدمات را کاهش بدهد که این اختیار را داشت کاهش هم ندهد؛ چون افزایش قیمت‌ها کاملاً قانونی بود.

راهکار گمرک در خصوص مشکلات شرکت خدماتی مستقر در مرز تمرچین چه بود؟

اشرفی: سال گذشته در پی افزایش قیمت خدمات شرکت خدماتی آغری بار و اعتراض تجار ۴۰ درصد کاهش قیمت داشتیم و امسال با مصوبه‌ای که از اداره صنعت، معدن‌و‌تجارت آوردند که اگر بخواهند اجرایی کنند ۵۰ درصد افزایش قیمت خدمات داشتیم اگر آن افزایشی که پارسال داشتیم با افزایش امسال حساب می‌کردیم ۱۰۰ درصد افزایش قیمت می‌شد که نارضایتی پیدا می‌شد که تجار با شرکت‌های گمرک به مشکل برخوردند و با مذاکره‌ای که با مدیرعامل داشتیم قرار شد قیمت‌های امسال را ۴۰ درصد کاهش و تخفیف دهد و قیمت‌های مصوبه امسال را از اول سال ۱۴۰۳ اجرایی نماید.

شکایت‌هایی که از شرکت خدماتی می‌شود مسئول رسیدگی چه کسی هست؟

رئیس گمرک تمرچین پیرانشهر: این رسیدگی به نوع شکایت بستگی دارد، اگر در مورد قیمت‌ها و نرخ ارائه خدمات باشد مربوط به اداره صنعت و معدن هستش و خدماتی که ارائه در چارچوب و اساسنامهٔ شرکت تعیین شده است شرکت ارائه نمی‌دهد و یا کوتاهی کند همان کسانی که از خدمات نتیجه نگرفته‌اند باید از مراجع قضایی شکایت کنند و در جایی می‌توانند به‌عنوان مدعی از ما هم کمک بگیرند تا در قرارداد فی ما بین که یک طرف گمرک هست آنها را لحاظ می‌کنیم و تا ایرادات را برطرف کند اگر هم برطرف نکند اجازه تمدید قرارداد را نمی‌دهیم و درهرصورت مراجع اعتراض به این شکایت به این نرخ‌ها شورای‌عالی نظارت و قیمت‌گذاری است.

وظایف گمرک تمرچین در نظارت بر صادرات و واردات چیست؟

رئیس گمرک تمرچین پیرانشهر:گمرک تمرچین حامی صادرات کالای ايرانی و از صادرکنندگان کالاها حمایت می‌کند و این شعار اصلی ما می‌باشد.

گمرک وظیفه مهمی در تنظیم و نظارت بر صادرات دارد. این سازمان نقش اساسی در جلوگیری از قاچاق کالاها، اعمال محدودیت‌ها و مقررات صادراتی دارد.

گمرک مسئول تعیین و اجرای مقررات مربوط به صادرات است. این مقررات شامل مواردی مانند محدودیت‌های صادراتی، نرخ‌های گمرکی، و مقررات بازرسی کالاها می‌شود.

گمرک وظیفه اخذ مدارک لازم برای صادرات کالاها از جمله گواهی‌نامه‌ها، مجوزها و مدارک دیگر است. این مدارک برای اطمینان از انطباق کالاها با استانداردهای موردنیاز در کشور مقصد و همچنین برای اعمال مقررات صادراتی اهمیت دارند.

گمرک به نظارت دقیق بر مرزها و صادرات از طریق مرزهای کشور می‌پردازد. این شامل بررسی کالاها، اسناد و مدارک موردنیاز برای صادرات است.

گمرک مسئول پایش و ثبت صادرات انجام شده است و نیز بررسی صحت اسناد و اطمینان از انطباق با مقررات صادراتی و جلوگیری از قاچاق کالاها است.

در پایان، راهکارهای قانونی گمرک در امر صادرات بیان کنید؟

اشرفی: گمرک با تنظیم مقررات صادراتی، نظارت بر مرزها، اخذ مدارک صادراتی و اعمال محدودیت‌ها، نقش حیاتی در تضمین انجام صحیح صادرات و جلوگیری از مشکلات مرتبط با آن دارد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=27919

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.