تاریخ : یکشنبه, 30 اردیبهشت , 1403 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

هزاران تن سیب آذربایجان‌غربی چشم انتظار صادرات

  • کد خبر : 57114
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
هزاران تن سیب آذربایجان‌غربی چشم انتظار صادرات
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: 190 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان چشم انتظار صادرات است.

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»، با اشاره به اینکه امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب درختی در استان تولید شده‌ است، اظهار کرد: ۸۵۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان با هدف صادراتی ذخیره سازی شده بود.

وی با بیان اینکه، آذربایجان‌غربی قطب تولید سیب درختی در کشور است و ۳۰ درصد سیب درختی کشور در این استان تولید می‌شود، تصریح کرد: از ۸۵۰ هزار تن سیب ذخیره شده ۶۶۰ هزار تن سیب صادر و ۱۹۰ هزار تن در سردخانه‌های استان باقی مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه، در حال حاضر هیچ‌ مشکلی در صادرات سیب به کشورهای خارجی نداریم، افزود: پاکستان، هندوستان، لیبی، روسیه، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه و اقلیم کردستان عراق از مقاصد صادراتی سیب آذربایجان غربی به شمار می‌روند.

وی با اشاره به با راه‌اندازی واحدهای سورت و بسته بندی مکانیزه در سطح استان عنوان کرد: پیش از راه‌اندازی واحدهای سورت و بسته‌بندی مکانیزه، سیب درختی صادراتی استان بعد از رسیدن به کشور مقصد دوباره بسته‌بندی و سورت می‌شد که از کیفیت محصول کاسته می‌شد که این مشکل تا حدود زیادی رفع شده است.

شهبازی خاطر نشان کرد: طبق دستورات مقام عالی استان، درصدد برندسازی برای سیب استان در راستای توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید خارجی هستیم.

وی عنوان کرد: طرح‌هایی از جمله جایگزین‌سازی پایه‌های رویشی به جای پایه‌های بذری و حذف باغات درجه سه، اصلاح باغات درجه دو و توسعه باغات در مناطق مستعد و خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار است که در صورت تامین اعتبار با شتاب بیشتری اجرا خواهد شد.

به گزارش حرف رک؛ از مجموع ۱۲۲ هزار هکتار از اراضی باغی استان در حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغات به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه در حدود یک میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع میوه هسته‌دار و دانه‌دار در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=57114

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.