تاریخ : یکشنبه, 30 اردیبهشت , 1403 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

نکاتی در مورد انتخابات ترکیه

  • کد خبر : 5180
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
نکاتی در مورد انتخابات ترکیه

به گزارش گروه بین الملل پایگاه خبری اروم نیوز؛ انتخابات ترکیه در حالی مرحله اول خود را سپری کرد که نامزدهای انتخاباتی طبق معمول اقداماتی را برای رقابت در این میدان سیاسی انجام دادند. تقریباً شعار مشترک نامزدهای انتخاباتی این کشور بهبود وضعیت اقتصادی مردم ترکیه و ساماندهی اوضاع پناهندگان به کشورشان بود. دراین‌بین دو […]

به گزارش گروه بین الملل پایگاه خبری اروم نیوز؛ انتخابات ترکیه در حالی مرحله اول خود را سپری کرد که نامزدهای انتخاباتی طبق معمول اقداماتی را برای رقابت در این میدان سیاسی انجام دادند.

تقریباً شعار مشترک نامزدهای انتخاباتی این کشور بهبود وضعیت اقتصادی مردم ترکیه و ساماندهی اوضاع پناهندگان به کشورشان بود.

دراین‌بین دو نفر از نامزدها از همان ابتدای ماجرا، شانس بیشتری را نسبت به سایرین داشتند؛ رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو.

 

کمال قلیچدار اوغلو و اپوزیسیون
قلیچدار اوغلو با متحد کردن و جذب اپوزیسیون دولت فعلی ترکیه، از حزب‌های داخلی گرفته تا پشتیبانی‌های خارجی همسو با خود قدم در این عرصه گذاشت و خود را به‌عنوان نامزد مشترک اپوزیسیون معرفی کرد.

هر چند در ابتدا به‌خاطر اصالت خود به حاشیه رفته بود که با تدابیر تیم خود این موضوع را در گیرودار انتخابات با موفقیت سپری کرد.

قلیچدار اوغلو در ابتدا بیشتر سعی داشت اکثریت مطلق آرا را بدست‌آورد. ولی با مشخص‌شدن نتایج شمارش آرا، تنها موفقیت وی در دور اول این بود که شکست سختی را به خود ندید.

حتی وی برای پیروزی در دور دوم، مقابل تصویری از آتا تورک ایستاده و اذعان داشته که همه پناهندگان سوری را از کشور خارج خواهد کرد.

از طرفی کمال قلیچداراوغلو تنها نفری است که تنها گزینه مدنظر ایالات متحده آمریکا برای این رویداد سیاسی ترکیه است. فردی که قبل از انتخابات نیز سفیر آمریکا با وی دیدار داشته و واکنش تند اردوغان را در پی داشت.

 

رجب طیب اردوغان و انتقادات
در طرف مقابل رجب طیب اردوغان ایستاده است که چند سالی است در مسند قدرت ترکیه قرار دارد. زمامداری وی خصوصاً در سال‌های اخیر با انتقادات بسیار زیادی مواجه است. در کنار موفقیت‌های تکنولوژیک این کشور و تغییر ماهیت سیاسی‌شان در نتیجه مدیریت اردوغان، نوک پیکان انتقادات مربوط به رئیس‌جمهور فعلی ترکیه، عمدتاً به‌خاطر تورم لجام‌گسیخته این کشور است که در ماه‌های اخیر تا 87% درصد را به ثبت رساند.

همچنین، زلزله اخیر قسمت دیگری از نارضایتی‌های مردم نسبت به اردوغان را شامل می‌شود. از طرفی خدمت‌رسانی‌های بعد از زلزله مورد انتقاد قرار دارد و از طرفی عمده ساختمان‌های فروریخته در دوران ریاست وی ساخته شده است.

 

اردوغان از دید رسانه‌های بین‌الملل
در کنار انتقادات مذکور مردم، انتقادات رسانه‌ای از دید دموکراسی در این کشور نیز وجود دارد. نکته‌ای که نشریه اکونومیست نیز به این مورد صراحتاً واکنش نشان داد و در پستی اذعان کرد که ترکیه اگر دموکراسی می‌خواهد، باید به‌غیراز اردوغان رأی دهند. هجمه عمده در باره، زندانیانی از قبیل اهل رسانه و نفرات مؤثر کودتا نافرجام هستند که مردم ترکیه نه‌تنها حساسیت زیادی بر این موضوع ندارند، بلکه آنان را مخل کشورشان نیز می‌دانند. با تفاسیر و توضیحات فوق، بدون شک آمریکا پیگیر اهداف خود از کودتا نافرجام 2016 ترکیه، در انتخابات اخیر بود و تا به این جای کار همانند کودتای نافرجام، انتخابات نیز برایشان نافرجام جلوه می‌کند.

هر چه باشد به‌رغم موارد بالا، نکته مشترک همه نامزدها، شان و منزلت ملیت خود در اولویت اصلی برایشان قرار دارد. بطوریکه احترام به رقبا در صدر چهارچوب رفتاری‌شان است. حتی در روزهای نزدیک به دور اول انتخابات وزیر بهداشت اردوغان به ستاد انتخاباتی قلیچداراوغلو سر می‌زند و با آنان خوش‌وبش نیز می‌کند. علاوه بر این موارد، نامزدهای انتخاباتی عمدتاً از برنامه‌های خود برای آینده کشورشان صحبت کردند و کمتر نیش و کنایه را در دستور کار خود قرار دادند. عکس‌العملی که بین سیاسیون داخلی کشورمان کمتر به چشم می‌خورد.

از طرفی، خود مردم ترکیه علی‌رغم مردد بودن نسبت به شعارهای نامزدها، به‌خاطر منافع ملی خود مصمم به حضور در این کارزار سیاسی کشورشان هستند. جالب اینکه نامزدی محبوب‌تر بود که مصلحت کشور خود را در اولویت خود قرار می‌داد و در مقابل اظهارات کشورهای خارجی صراحتاً موضع می‌گرفت.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=5180

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.