تاریخ : یکشنبه, 30 اردیبهشت , 1403 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

نبود فرهنگ رانندگی عامل اصلی تصادفات بین جاده‌ای

  • کد خبر : 57273
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۴۰
نبود فرهنگ رانندگی عامل اصلی تصادفات بین جاده‌ای
نبود فرهنگ رانندگی سبب تصادفات در جاده‌ها و حتی معابر درون‌شهری می‌شود و هیچ یک از مسئولان مربوطه به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»، نهادینه كردن فرهنگ صحیح رانندگی نیاز به آموزش و برنامه‌ریزی همه جانبه دارد تا بدین ترتیب بتوان در مسیر كاهش تصادفات و اجرای قوانین و مقررات این حوزه حركت كرد اما باید دانست پلیس راهنمایی و رانندگی به تنهایی قادر به انجام دادن این مهم نیست و برای دستیابی به این هدف باید جامعه و دیگر مسوولان ذی‌ربط به مشاركت و همكاری با این نهاد بپردازند.

ضعف در حوزه آموزش رانندگان در استان آذربایجان‌غربی بسیار زیاد است و اهمیت چندانی به آموزش صحیح رانندگی داده نمی‌شود و مردم و مسئولان به راحتی از روی این موضوع مهم عبور می‌کنند و هر کس هر طور که دلش می‌خواهد رفتار می‌کند.

اگر سری به اوضاع آموزش‌وپرورش کشور بزنیم می‌بینیم که این سازمان از سازوکار واحدی برخوردار نیست و آموزش‌هایی که به دانش‌آموزان داده می‌شود در راستای اهداف زندگی نیست و هیچ یک از مسائلی که باید در زندگی رعایت شود و می‌تواند تأثیر به‌سزایی در شکوفایی جامعه و کاهش بسیاری از اتفاقات ناگوار شود آموزش داده نمی‌شود.

اگر به دانش آموزان در سنین پایین آموزش داده می‌شود که از محلی که هر روز استفاده می‌کنند مراقبت کنند، به آنها می‌آموزد که مسئولیت فردی در قبال جامعه‌ای که در آن هستند را باید بپذیرند؛ اما به هر حال مشکلی که می‌تواند وجود داشته باشد این است که کودکان کودک هستند و نمی‌توانند؛ مانند یک نظافتچی حرفه‌ای به تمیز کردن مدرسه بپردازند؛ اما باز هم آموزش دادن کوچک‌ترین نکات در آینده ملکه ذهن دانش‌آموزان می‌شود.

بدون شک ژاپن یکی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین کشورهای دنیا است و نقش به‌سزایی در اقتصاد جهانی دارد؛ اما با این حال مسئولان این کشور اهمیت بسیار زیادی به نظم و انضباط کاری و جامعه می‌دهند و همین امر سبب شده است تا این کشور پیشرفت کند و حتی در فیلم‌های تولیدی خود، نظم و ترتیب را به مخاطب القا می‌کنند

در ژاپن دانش آموزان تا سن 10سالگی در هیچ امتحانی شرکت نمی‌کنند و تنها مهارت‌های زندگی و اجتماعی را می‌آموزند چرا که به آن‌ها یاد می‌دهند که چگونه مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند، از حیوانات مراقبت کنند، به دیگران احترام بگذارند و از طبیعت مراقبت کرده و در این سن مسئولیت‌پذیری، خودکنترلی و عدالت به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

در ژاپن اصلاً عجیب نیست که دانش‌آموزان مدارس و کلاس‌ها را خودشان نظافت می‌کنند و در واقع اصلاً سرایداری وجود ندارد و دانش‌آموزان در ژاپن موظف هستند هر روز به مدت ۱۵ دقیقه مدرسه خود را تمیز کنند، از نظر ژاپنی‌ها بسیار دیگری این کارها یک مفهوم عالی را در بچه‌ها نهادینه می‌کند و از دوران کودکی به آنها می‌آموزد که فضای عمومی یک فضای مشترک است و همه مسئول حفظ آن هستند.

در واقع این کار سبب می‌شود تا آینده کشور ساخته شود؛ اما اگر این کار در ایران انجام شود تمامی خانواده در مقابل نظام آموزشی جبهه می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند که فرزند آن‌ها حتی یک تکه کاغذ را از روی زمین بردارند و حتی تعدادی از والدین زباله‌های خود را بر روی زمین می‌ریزند پس در این حالت نمی‌توان از کودک انتظار داشت که در بزرگسالی قوانین را رعایت کنند.

آموزش یکی از مهم‌ترین مسائل در رفع مشکلات ترافیک است

برای ارتقای ایمنی ترافیک باید آموزش در تمام مقطع سنی وجود داشته باشد و در بین گروه‌های مختلف آسیب‌پذیر در محیط ترافیک، کودکان بیشتر به جهت عدم آموزش آسیب می‌بینند.

در اسکاتلند برای آموزش فرهنگ رانندگی زمین بازی برای کودکان، بازی‌ها و فعالیت‌های گوناگون و همچنین در کلاسهای آموزش راه که دوره‌های سه ماهه است و به کودکان کتاب‌های داده می‌شود که این کتاب‌ها شامل تصاویر، داستان، فعالیت‌های سرگرم کننده است، صفحه‌هایی وجود دارد که کودکان می‌توانند با کاغذهای خود چسب که همگی در زمینه ترافیک است، سرگرم شوند.

نمودارهای دیواری، تخته‌های رنگی، ضبط صوت و بادکنک‌های رنگی که پیام‌های ایمنی روی آن قرار دارد همگی وسایل آموزشی هستند که در این باره به کودک در جهت یادگیری مقررات رهنمایی و رانندگی و راه کمک می‌کند.

آموزش رانندگی در ایران فقط چند ساعت است

اگر در ایران برای مدرک گواهینامه راهنمایی‌ورانندگی ثبت‌نام کنید به شما فقط یک کتاب داده می‌شود و چندین ساعت نیز در خیابان آموزش نادرست داده شده و یک راننده‌ای که مطلبی که از قوانین راهنمایی‌ورانندگی نمی‌داند وارد خیابان‌ها و جاده‌ها می‌شود.

یعنی اگر آموزش یک راننده را در ایران در نظر بگیریم حتی به ۷۲ ساعت نمی‌رسد و یک فرد ۱۸ساله بعد از گرفتن گواهینامه وارد خیابان‌هایی می‌شود که به ندرت قوانین راهنمایی و رانندگی در آن‌ها رعایت شده و از همان لحظه اول این شخص خود را یک راننده ماهر دانسته و از دید وی بقیه افراد رانندگی بلد نیستند.

در خیابان‌های ایران پارک خودرو حتی به صورت چهار خودرو در کنار یکدیگر دیده شده، حرکت نکردن بین خطوط، نبود خط عابر پیاده، سرعت زیاد ماشین‌ها، وجود چاله‌های بزرگ و دست اندازها در بسیاری از خیابان‌ها که سبب می‌شود راننده در یک لحظه انحراف به چپ و راست آنی داشته باشد که سبب بروز تصادف می‌شود.

اینها تنها گوشه‌ای از مشکلات بسیار زیاد حوزه رانندگی و جاده‌ای در ایران است که سبب شده تا جان‌های بی‌گناه زیادی در کشور به خاطر ندانم کاری مسئولان و رعایت نکردن قوانین توسط مردم و اوضاع بی کیفیت خودروها گرفته شود که هیچ‌کس هم پاسخ‌گو نیست.

مرگ ۱۵ نفر در تصادفات آذربایجان غربی در ایام نوروز

سرهنگ رضا پناهی‌مقدم رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری حرف رک، اظهار کرد: ۱۵ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی مدت اجرای طرح نوروزی متأسفانه در استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی به جان باختن ۱۵ نفر در تصادفات رانندگی ایام نوروزی در استان اشاره کرد و  افزود: این تعداد ۳۳ درصد کمتر از مدت مشابه طرح نوروزی سال گذشته است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی افزود: همچنین در تعداد تصادفات فوتی در طرح نوروزی امسال ۴۱ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه طرح نوروزی سال گذشته شاهد هستیم و بیشترین سهم در سوانح جاده‌ای با ۳۰ درصد مربوط به واژگونی است و در مدت اجرای طرح نوروزی امسال همچنین ۲۸۰ نفر در جاده‌های استان مصدوم شده‌اند.

وی گفت: بیشترین علت تصادفات طرح نوروزی امسال هم عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی بوده و امیدواریم با همراهی مردم، در طول مدت اجرای طرح نوروزی تا روز طبیعت شاهد تداوم روند کاهشی تصادفات و فوتی‌ها و مجروحان حوادث رانندگی باشیم.

جان مردم در تصادفات رانندگی اهمیتی ندارد

غلامرضا احمدی راننده تریلر در گفتگو با خبرنگار حرف گفت: من سال‌های زیادی است که در اکثر جاده‌های کشور تردد دارم و تقریباً هر زمان که در جاده‌ها بوده‌ام شاهد صحنه‌های ناگوار تصادف بودم.

وی افزود: در ایران کمتر کسی قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کند و تعدادی در جاده بدون توجه به نکات ایمنی سبقت می‌گیرند که سبب بروز تصادف شده و این راننده هم خود را بدبخت می‌کند و هم طرف مقابل را و با وجود این مشکلات، برخورد جدی با رانندگان متخلف نمی‌شود.

احمدی گفت: مشکلات زیاد است و با گفتن من یا شما اینها حل نخواهد شد و باید فکر اساسی به حال مردم کرد.

به راحتی گواهینامه گرفتم

رضا رستم‌پور گفت: برای گرفتن گواهینامه با مشکل اساسی روبه‌رو نشدم و خیلی راحت در امتحان راهنمایی و رانندگی موفق شدم.

وی افزود: خودم با این نوع گواهینامه مخالف هستم چرا که من چیز زیادی از رانندگی نمی‌دانم و برای ورود به خیابان و رانندگی در آن استرس زیادی دارم چرا که دوست خودم با سرعت زیاد تصادف کرد و فوت شد و باید نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی بازنگری شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=57273

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.