تاریخ : یکشنبه, 30 اردیبهشت , 1403 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

سبز شدن چراغ ساخت هتل در نقده

  • کد خبر : 57074
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
سبز شدن چراغ ساخت هتل در نقده
شهرستان نقده با قدمت هشت هزار ساله فاقد هتل برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی است که در روزهای اخیر مسئولان قول مساعد برای ساخت هتل تک‌ستاره در این شهرستان داده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز» نقده یکی از شهرهای استان آذربایجان‌غربی است که در میان دشتی حاصل‌خیز قرار گرفته و از شمال به مشرف به دریاچه ارومیه بوده و این شهرستان به دلیل بهره‌مندی از آب و هوای مناسب، برای کشت انواع محصولات کشاورزی مستعد است.

نقده در بخش جنوبی استان آذربایجان‌غربی قرار دارد، سیب و انگور از محصولات اصلی شهرستان نقده است که سرسبزی این باغ‌ها در این منطقه، مناظر زیبایی را خلق کرده است و این شهرستان را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در استان تبدیل کرده است.

نقده در گذشته به «سلدوز» یعنی سرزمینی که آب همه آن را فراگرفته، معروف بود. این شهرستان همچنین به منطقه نمک نیز معروف است، چون در سمت راست دریاچه شور ارومیه قرار گرفته است.

شهرستان نقده از شمال به شهرستان ارومیه، از غرب به اشنویه، از شرق به مهاباد و از جنوب به پیرانشهر محدود می‌شود. این منطقه دارای آثار باستانی و تاریخی زیادی بوده همچنین به واسطه طبیعت زیبایی که دارد، سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. آثار باستانی این شهر بیشتر در تپه و روستای حسنلو، در چند کیلومتری غرب نقده پیدا شده‌اند.

از جمله مکان‌های تاریخی و گردشگری شهرستان نقده می‌توان به کوه سلطان یعقوب، تالاب گروس، تالاب درگه سنگی، تالاب حسنلو، تالاب یادگارلو و تپه حاجی فیروز اشاره کرد.

تفرجگاه يئددی گوز، پل میمند، تالاب سولدوز، کوه‌های «شهرستان سولدوز»، رودخانه گدار، گلوان چایی (بالیخچی چای)، گرگول چای، مهمه دشاه چایی و چشمه‌های سولدوز از مکان‌های دیگر دیدنی نقده است.

پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو، مهمترین سایت گردشگری در جنوب استان در روستای هدف گردشگری حسنلو قرار دارد و این روستا دارای جاذبه‌های طبیعی از قبیل سد حسنلو و تالاب حسنلو است.

محوطه تاریخی حسنلو، با حدود هشت هزار سال قدمت یکی از مهمترین سایت‌های باستان شناسی کشور است که هزاران اشیای فرهنگی و ‌تاریخی نفیس از قبیل ظروف سفالی، اشیای مفرغی و برنزی، زیورآلات، ادوات جنگی و اشیای تزیینی در اثر کاوش‌های انجام شده از آن به دست آمده است.

موزه پایگاه ملی حسنلو نیز در سال ۱۳۹۲ درجوار تپه تاریخی حسنلو احداث شده است. معروفترین اثر باستانی به دست آمده از این محوطه تاریخی جام زرین حسنلو است که سه هزار سال قدمت دارد و ‌این کشف در تاریخ باستان‌شناسی ایران و جهان یکی از مهمترین اکتشافات علمی و از نادرترین آثار تاریخی، دینی و ‌هنری دنیای باستانی به شمار می‌رود.

محوطه تاریخی حسنلو در ۸۰ کیلومتری ارومیه و ۹ کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد و این اثر در سال ۱۳۴۴ به شماره ۴۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده و جهت انجام فعالیت‌های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است.

بر اساس داده‌های باستان شناسی، این تپه در ۱۰ دوره مورد سکونت قرار گرفته است که دوره دهم که قدیمی‌ترین دوره سکونت حسنلو به حساب می‌آید مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از میلاد است.

به‌طور تقریبی ۱۴ تپه باستانی در اطراف تپه حسنلو شناسایی شده‌اند که نشان از آبادانی، آب و هوای مناسب و رشد فرهنگی انسان‌های روزگار کهن در این ناحیه دارند اما متاسفانه شهرستان نقده با وجود پناسیل‌های بالا در جذب گرشگر هتلی برای اقامت مسافران و گردشگران در آن وجود ندارد.

نقده با پیشینه تاریخی بالا فاقد هتل است

برخی مردم، مسئولان و مسافران از نبود هتل مناسب در شهرستان نقده گلایه دارند و می‌گویند: نبود هتل باعث شده گردشگران، جهانگردان و سرمایه‌گذاران رغبت چندانی برای حضور دراین شهرستان نداشته و این امرباعث کاهش درآمدهای گردشگری شده است.

یک شهروند نقده‌ای گفت: نقده با وجود پناسیل بالا در جذب گردشگر، پیشینه کهن و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، شهر فاقد هتل مناسب است.

فرهادی افزود: در حال حاضر تنها چند رستوران کوچک در این شهر وجود دارد که جوابگوی نیاز میهمانان، مسافران و گردشگران نمی‌باشد.

وی یادآورشد: با توجه به نیاز شدید نقده به هتل مناسب، بعد از گذشت سال‌های زیاد، ساخت یک هتل در این شهر انجام نشده است.

فرهادی اضافه کرد: مردم نقده به علت عدم وجود مکان اقامتی و هتل مناسب نمی‌توانند میزبانی خود را در معرفی مناظر طبیعی و تاریخی را به خوبی انجام دهند.

وعده‌های مسئولان برای ساخت هتل در حد شعار باقی مانده است

شهروند دیگری گفت: مسئولان استان در مورد اهمیت طرح گردشگری و جنبه‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی آن بارها صحبت کرده اند اما هنوز نتوانسته‌اند حتی یک محل مناسب برای اسکان گردشگران ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: افرادی که به عنوان گردشگر و جهانگرد به این شهرستان سفر می‌کنند، تنها از روی ناچاری از مکان‌های اقامتی نظیر مسافرخانه‌ها و هتل‌های نامناسب و فرسوده این شهرستان استفاده می کنند.

تاخیر چندین ساله مسئولان استانی و شهرستان نقده در تکمیل و تجهیز تنها هتل این شهر، آرزوی داشتن هتل برای شهروندان و پذیرایی از مسافران برای آنان را همچنان به عنوان یک آرزو دست نیافتی مبدل کرده است. این در حالی است که بیشتر مسافران و گردشگرانی که قصد اقامت در این شهر را دارند، به ناچار با برپا کردن چادر در پارک‌ها و کنار خیابان‌ها، شب را به روز می‌رسانند.

یک مسافر تبریزی که به همراه خانواده‌اش در کنار پارک دانشجو چادر زده بود، گفت: نبود هتل در شهر گردشگری نقده برای مسئولان این شهرستان جای تاسف دارد.

آقابالاپور افزود: در مدت اقامت یک روزه در نقده، به در دنبال یک مرکز اقامتی و هتل گشتیم که به علت نبود این اماکن، راهی به جز برپایی چادر نیافتیم.

یک خانواده دیگر که در چند متر جلوتر در کنار این پارک چادر زده بودند، تصریح کرد: جای سئوال است که شهری به قدمت چندین هزار ساله از داشتن هتل محروم باشد.

 شهرداری بهانه‌ای برای عدم صدور پروانه ندارد

سعید دیلمقانی، سخنگوی شورای شهر نقده، در مصاحبه با اروم نیوز تأکید کرد که متقاضی ساخت هتل در نقده مجوز لازم از کمیسیون ماده 5 را دریافت کرده، که نشان‌دهنده تأیید قانونی مدیران استانی برای تغییر کاربری زمین است.

وی افزود: تمامی مکاتبات مربوط به ساخت هتل توسط شهرداری نقده انجام شده و هیچ بهانه‌ای برای عدم صدور پروانه پذیرفتنی نیست.

دیلمقانی بیان کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران اکنون در صدر اولویت‌های شورای شهر و شهرداری قرار دارد و هتل به عنوان یکی از نیازهای اساسی شهر شناخته شده است.

او یادآور شد: در گذشته، برخی از سرمایه‌گذاران در میانه راه ساخت هتل ناامید شده‌اند، اما اکنون سرمایه‌گذاری جدید با تأمین کامل هزینه‌ها، پروژه را پیش می‌برد و شورای شهر متعهد به حمایت از او است.

دیلمقانی تأکید کرد: شهرداری باید فوراً نسبت به صدور پروانه اقدام کند، در غیر این صورت موضوع در اولین جلسه شورای شهر مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: تمامی اعضای شورای شهر از سرمایه‌گذار حمایت کامل خواهند کرد، حمایتی که شامل سرمایه‌گذاری در زمینه شهربازی نیز می‌شود.

دیلمقانی در پایان گفت: شورای شهر به طور کامل از سرمایه‌گذاری در هر بخشی که به شورا مرتبط باشد، حمایت می‌کند.

به‌زودی هتل تک‌ستاره در شهرستان نقده احداث می‌شود

محمد نوبخت‌نیا فرماندار نقده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری اروم نیوز، از کلنگ‌زنی اولین هتل در شهرستان نقده خبر داد و اظهار کرد: مراسم کلنگ‌زنی احداث اولین هتل تک‌ستاره نقده به دلیل برخی تمهیدات مقدماتی به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شد.

وی تصریح کرد: به عنوان نماینده دولت در شهرستان، من به جدیت پیگیر موضوع هستم و ان شاءالله مردم به‌زودی شاهد شروع ساخت این هتل خواهند بود.

فرماندار نقده عنوان کرد: با توجه به اینکه شهرستان نقده ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد، وجود هتل یکی از نیازهای اساسی این منطقه است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=57074

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.