تاریخ : یکشنبه, 30 اردیبهشت , 1403 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

«تله‌کابین ارومیه» رویایی که به تعویق افتاد

  • کد خبر : 59744
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
«تله‌کابین ارومیه» رویایی که به تعویق افتاد
پروژه تله‌کابین ارومیه، که قرار بود به عنوان طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه شناخته شود، در سال ۱۳۷۹ با هدف توسعه گردشگری و اقتصاد منطقه آغاز شد. اما پس از گذشت بیش از دو دهه، این پروژه همچنان در مراحل اولیه خود باقی مانده و با مشکلات متعددی مواجه است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز» منطقه خوشاکو مکانی بسیار زیبا و خوش‌آب و هوا در جنوب غربی ارومیه واقع شده و به عنوان یکی از مناطق گردشگرپذیر، به ویژه در فصل زمستان، شناخته می‌شود. به دلیل زیبایی وصف‌ناپذیر این مکان در سال 1379 کلنگ احداث طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه در این مکان به زمین زده شد با توجه به پتانسیل‌های بالای استان آذربایجان غربی در زمینه گردشگری، این پروژه می‌توانست به توسعه گردشگری و اقتصاد منطقه کمک شایانی کند.

پروژه تله‌کابین ارومیه، که قرار بود به عنوان طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه شناخته شود، در سال ۱۳۷۹ با هدف توسعه گردشگری و اقتصاد منطقه آغاز شد. اما پس از گذشت بیش از دو دهه، این پروژه همچنان در مراحل اولیه خود باقی مانده و با مشکلات متعددی از جمله اختلافات مدیریتی و مالی، مشکلات قضایی و حقوقی، و نیز تاخیر در تحویل تجهیزات مواجه است.

با وجود اینکه پروژه به بخش خصوصی واگذار شده و مجوزهای لازم از سوی دولت صادر شده‌اند، اما به دلیل اختلافات بین سرمایه‌گذاران و مشکلات داخلی شرکت، پیشرفت فیزیکی پروژه بسیار کند بوده و تنها ۶۵ درصد پیشرفت داشته است. اداره کل میراث فرهنگی بارها مهلت‌های تعیین تکلیف را تمدید کرده و حتی تهدید به لغو مجوز و جایگزینی سرمایه‌گذار جدید کرده است.

استاندار آذربایجان غربی در بهار ۱۴۰۲ اعلام کرد که در صورت عدم پیشرفت، پروژه به سرمایه‌گذار دیگری واگذار خواهد شد. با این حال، هنوز خبری از ادامه پروژه یا تغییر سرمایه‌گذار نیست و تجهیزات پروژه بدون استفاده باقی مانده‌اند.

این پروژه که قرار بود ۳۶ کیلومتر طول داشته باشد و از کوه سیر داغی آغاز و به پیست اسکی خوشاکوی ارومیه ختم شود، می‌توانست به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم منطقه تبدیل شود و به اقتصاد محلی رونق ببخشد. اما متاسفانه، این پروژه تاکنون به نتیجه نرسیده و امیدها برای تکمیل آن کمرنگ شده‌اند.

با توجه به اهمیت این پروژه برای توسعه گردشگری و اقتصاد منطقه، لازم است که مسئولین و سرمایه‌گذاران به یک راه حل مشترک برای حل اختلافات و تسریع در پیشرفت پروژه دست یابند. امید است که با تلاش‌های مشترک و حل مشکلات پیش رو، شاهد بهره‌برداری از این پروژه در آینده‌ای نزدیک باشیم.

زهرا زارع

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=59744
  • نویسنده : زهرا زارع

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.