تاریخ : یکشنبه, 13 خرداد , 1403 26 ذو القعدة 1445 Sunday, 2 June , 2024
با هماهنگی ایران و ترکیه؛

بازارچه‌های مرزی ماکو فعال می‌شوند

  • کد خبر : 58070
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۱۲
بازارچه‌های مرزی ماکو فعال می‌شوند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: بازارچه ساری‌سوی منطقه آزاد شهرستان ماکو به‌زودی فعال می‌شود.

جواد کرمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»، در خصوص اهمیت فعال‌سازی بازارچه ساری‌سو در منطقه آزاد ماکو ماکو اظهار کرد: با توجه به افزایش تعاملات تجاری با همسایگان، به ویژه همسایگی با کشور ترکیه، فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی و مراکز خرید در مناطق آزاد تجاری، به ویژه منطقه آزاد ماکو می‌تواند نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران ایفا کند.

وی با بیان اینکه بازارچه ساری‌سو شهرستان ماکو دارای مجوز برای فعالیت است، تصریح کرد: بر اساس قانون، برخی بازارچه‌های به دلیل محدودیت‌ها در گمرکات ادغام می‌شود و واحدهای ادغام شده هم تحت عنوان گمرک فعالیت می‌کنند و طبق قانون و توافقات رویه بازارچه‌ به رویه‌های موجود اضافه می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: چون بازارچه ساری‌سو در منطقه آزاد ماکو قرار گرفته است، مدیریت و نحوه فروش کالا بر عهده منطقه آزاد ماکو است و بر اساس لیستی که با توافق بین ایران و ترکیه صورت می‌گیرد، کالاهای مدنظر دو کشور در این بازارچه به‌فروش می‌رسد.

کرمی تصریح کرد: فعال‌سازی بازارچه ساری‌سو منطقه آزاد ماکو از سوی دو کشور به‌صورت هم‌زمان صورت می‌گیرد بنابراین برای فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی در گمرکات باید کالاهای مبادلاتی بین دو کشور مشخص شده و هماهنگی‌ها و تعاملات لازم‌ با کشور مقابل انجام شود تا بتوانند کالاهای لیست شده را به‌فروش برسانند.

وی با بیان اینکه، آذربایجان‌غربی با داشتن بیشترین پایانه‌های مرزی، می‌تواند به قطب بازارچه‌های مرزی در کشور تبدیل شود، گفت: اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم نه تنها به توسعه اقتصادی کمک می‌کنند، بلکه باعث افزایش تعاملات تجاری و گردشگری نیز شده است.

کرمی بیان کرد: با توجه به اینکه، بازارچه‌های مرزی ظرفیت‌های بالایی در توسعه اقتصادی و جذب گردشگر دارد باید از این ظرفیت بهره‌برداری کامل را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در زمینه فعال‌سازی این بازارچه سرمایه‌گذار خصوص نیز جذب شده است، گفت: براساس توافقات صورت گرفته تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری بازارچه مرزی ساری‌سو منطقه آزاد ماکو با رویه‌ دو کشور ایران و ترکیه فعالیت خواهد کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=58070

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.