مراد فتحی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»؛ اظهار کرد: یکی از مهمترین رویکردهای سازمان زندانها در سالهای اخیر، فراهم کردن زمینه توانمندسازی، حرفهآموزی و اشتغال پایدار برای زندانیان است و بر این باوریم که اشتغال، مؤثرترین راهکار برای بازگشت موفق افراد به جامعه، کاهش آسیبهای اجتماعی و پیشگیری از تکرار جرم به شمار میرود.
وی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار نفر از مددجویان زندانهای استان در کارگاههای تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی مشغول به فعالیت هستند و از طریق آموزشهای مهارتی و کسب درآمد مشروع، برای ورود دوباره به جامعه آماده میشوند. هدف ما این است که زندانی پس از آزادی بتواند با اتکا به تواناییهای خود، زندگی سالم و مستقلی را آغاز کرده و به عضوی مؤثر برای خانواده و جامعه تبدیل شود.
مدیرکل زندانهای آذربایجانغربی با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی در تحقق این اهداف گفت: توسعه اشتغال زندانیان بدون همراهی کارآفرینان و فعالان اقتصادی امکانپذیر نیست. خوشبختانه در استان مجموعههای تولیدی متعددی با احساس مسئولیت اجتماعی، زمینه آموزش و اشتغال مددجویان را فراهم کردهاند.
فتحی خاطرنشان کرد: اشتغال زندانیان صرفاً یک اقدام حمایتی نیست، بلکه سرمایهگذاری برای امنیت اجتماعی و توسعه اقتصادی کشور محسوب میشود هر فردی که در دوران تحمل محکومیت مهارت بیاموزد و پس از آزادی صاحب شغل شود، علاوه بر تأمین معیشت خانواده خود، از بازگشت به چرخه جرم فاصله گرفته و به تولید و پیشرفت جامعه کمک خواهد کرد.
وی با تأکید بر سیاستهای تحولی قوه قضائیه اظهار داشت: توسعه اشتغال، حرفهآموزی و حمایت از زندانیان پس از آزادی از اولویتهای اصلی سازمان زندانها است و تلاش میکنیم با گسترش همکاری با واحدهای تولیدی و صنعتی، فرصت اشتغال تعداد بیشتری از مددجویان را فراهم کنیم.
مدیرکل زندانهای آذربایجانغربی در پایان گفت: تجربه موفق مجموعههایی مانند ایمنساز بلور نشان میدهد که پیوند میان نظام اصلاح و تربیت با بخش تولید و صنعت، علاوه بر بازاجتماعی شدن زندانیان، به رونق تولید، تأمین نیروی انسانی ماهر و کاهش آسیبهای اجتماعی نیز کمک میکند و میتواند الگویی موفق برای سایر واحدهای تولیدی کشور باشد.
انتهای خبر/ م



