تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

۱۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد

  • کد خبر : 11906
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
۱۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد

به گزارش پایگاه خبری اروم نیوز؛ خسرو شهبازی در حاشیه دهمین کنگره ملی گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: آذربایجان غربی یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های گیاهان دارویی در کشور است که از نظر تنوع گیاهان دارویی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از […]

به گزارش پایگاه خبری اروم نیوز؛ خسرو شهبازی در حاشیه دهمین کنگره ملی گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: آذربایجان غربی یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های گیاهان دارویی در کشور است که از نظر تنوع گیاهان دارویی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک هزار و 700 هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد و بیش از ۹۰ درصد از این گیاهان دارویی در عرصه‌های طبیعی و به صورت خودرو به عمل می‌آیند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر بیش از ۴۵۸ گونه از گیاهان دارویی در سطح استان شناسایی شده که از این لحاظ در سطح کشور کم‌نظیر است.

وی افزود: در جهت حمایت از توسعه کشت گیاهان دارویی این سازمان با استفاده از اعتبارات حوزه ستاد احیای دریاچه ارومیه در طول سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اقدام به توزیع بذور و نهال گیاهان دارویی و نهال گل محمدی کشت بافتی به تعداد 62 هزار و 500 اصله کرده است.

شهبازی بیان کرد: همچنین با استفاده از اعتبارات طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی شیبدار با خرید توزیع بذر و نهال رایگان در سال ۱۳۹۹ در سطح ۲۵۰ هکتار اجراشد و در سال‌جاری در سطح ۴۰۰ هکتار اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: از گیاهان دارویی مهم که در سطح استان در طی سالیان متمادی و توسط کشاورزان منطقه کشت شده و امروزه به عنوان گونه‌های بومی استان یاد شده که در این زمینه به عنوان قطب تولید این گیاهان نیز تلقی می‌شود، می توان از بیدمشک، بادرشبی، گل محمدی و سماق نام برد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیدمشک با سطح کشت ۵۰ هکتار دارای تولید کل بیش از ۸۰۰ تن ماده تر است که بیش از ۳۰ درصد تولید کل کشور را شامل می‌شود.

شهبازی تصریح کرد: سالانه هشت هزار و ۳۰۰ تن گیاه دارویی در استان از سطح یک هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی زیر کشت برداشت می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۲۳ واحد تولیدی فرآورده‌ای گیاهان دارویی در رابطه با تولید انواع عرقیات گیاهی، عصاره بذر و سایر اجزاء گیاهی، بسته ‌ندی گیاهان دارویی، تولید دمنوش‌ها و استخراج اسانس گیاهی با ظرفیت اسمی ۲۱ هزار و ۷۷۰ تن در سطح استان فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: به طور کلی عملیات مربوط به اجرای طرح کاشت و توسعه گیاهان دارویی در سطح استان در چند سال اخیر اجرا شده است و توجه به گسترش صنایع و کارگاه‌های کوچک و حمایت از صاحبان اندسته از مشاغل به منظور خرید و تبدیل محصولات ثانویه این گیاهان باید مدنظر قرار گرفته و با اعطای بسته‌های مالی و مشوق‌های لازم از قبیل تسهیلات کم‌بهره از این گروه از مشاغل حمایت کرد.

گفتنی است؛ دهمین کنگره ملی گیاهان دارویی به میزبانی دانشگاه ارومیه با شرکت اساتید و دانشجویان حوزه گیاهان دارویی در ۲۱ تیرماه در ارومیه آغاز و تا ۲۲ تیر ادامه دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=11906

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.