تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

کنترل قیمت مرغ موضوعی فراموش شده در میان مسئولان نظارتی ارومیه

  • کد خبر : 16779
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
کنترل قیمت مرغ موضوعی فراموش شده در میان مسئولان نظارتی ارومیه

به گزارش پایگاه خبری اروم نیوز؛ گویا مسئله گرانی برای مردم عادی شده و هیچ‌کس حوصله بحث در خصوص این موضوع را ندارند؛ دیگرکسی تعجب نمی‌کند از اینکه هر روز صبح بیدار شود و با قیمت‌های چندبرابری اقلام و اجناس روبه‌رو شود. علاوه بر افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها؛ فروشندگان در سایه نبود نظارت دستگاه‌های مربوطه محصولات […]

به گزارش پایگاه خبری اروم نیوز؛ گویا مسئله گرانی برای مردم عادی شده و هیچ‌کس حوصله بحث در خصوص این موضوع را ندارند؛ دیگرکسی تعجب نمی‌کند از اینکه هر روز صبح بیدار شود و با قیمت‌های چندبرابری اقلام و اجناس روبه‌رو شود.

علاوه بر افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها؛ فروشندگان در سایه نبود نظارت دستگاه‌های مربوطه محصولات خود را به‌صورت سلیقه‌ای به خریداران عرضه می‌کنند بنابراین کافی است سری به بازار اقلام به‌خصوص فروشگاه‌های عرضه مرغ بزنید تا با قیمت‌های سلیقه‌ای آن‌ها روبرو شوید.

بنابراین به‌صراحت می‌توان گفت که توان خرید قشر ضعیف و فقیر جامعه به صفر رسیده است.

از طرفی هم تفاوت قیمت‌ها در پایین‌شهر تا بالای شهر چندبرابر است و متأسفانه بیشتر فروشگاه‌های عرضه گوشت مرغ و برخی اقلام بر اساس اجاره مغازه‌هایشان و منطقه‌ای که در آن ساکن هستند قیمت‌ها را تعیین می‌کنند و مسئولان نظارتی نیز با بی‌توجهی این موضوع را تشدید می‌کنند.

حاکمیت قیمت سلیقه‌ای بر گوشت مرغ و کمبود نظارت سبب شده تا یکی از اقلام ضروری خانوارها از سبد غذایی آنان حذف شود در شرایط فعلی اگر نیم‌نگاهی به قیمت گوشت مرغ داشته به‌وضوح خواهیم دید که خرید گوشت مرغ و قرمز از درآمد یک روز کارگر هم بیشتر است.

بررسی میدانی خبرنگار اروم نیوز، از مغازه‌های مرغ‌فروشی سطح شهر حاکی از آن است که بسیاری از فروشندگان بازار به این قیمت‌ها توجهی ندارند و در حال حاضر فضای چند قیمتی بر بازار مرغ و تخم‌مرغ حاکم است و این مسئله موجب نارضایتی مردم شده است.

 برخی افراد ناتوان برای خرید اسکلت مرغ به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند

برخی افراد ناتوان برای خرید اسکلت مرغ به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و این بخش‌ها مثل گردن و پا سریع به پایان می‌رسد درحالی‌که قبلاً این فرآورده مرغ به‌صورت فله در بازار نبود و برای مصارف کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شد.

 بیشتر از گرانی‌ها، همین چند نرخی‌ها مردم را اذیت می‌کند

معصومه احمدی یکی از شهروندان در ارومیه، از چندنرخی بودن گوشت مرغ گلایه کرد و گفت: هر مغازه مرغ را به یک نرخ می‌فروشد، نرخ واحد اعمال نمی‌شود، بیشتر از گرانی‌ها، همین چند نرخی‌ها مردم را اذیت می‌کند، وقتی نرخ مصوب اعلام شده است، نمی‌دانم دلیل این قیمت‌های متفاوت چیست؟ بعضی موقع مردم هم فکر می‌کنند، آن کالایی که ارزان‌تر عرضه می‌شود شاید بی‌کیفیت است.

وی بیان کرد: انتظار داریم حداقل کالاهایی که معروف به غذای فقرا است، نظیر همین تخم‌مرغ و مرغ به قیمت مناسب‌تری دست مردم برسد، فشار تورم به‌ویژه در بخش مواد غذایی شرایط را برای مردم معمولی سخت کرده است.

این شهروند ارومیه‌ای عنوان کرد: قیمت گوشت مرغ در برخی فروشگاه‌ها 75 تومان و در برخی مراکز نیز 85 هزار تومان عرضه می‌شود.

مشکلی در تامین گوشت مرغ ندارم

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی دراین‌خصوص اظهار کرد: سال‌های گذشته ماهانه چهار میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام می‌شده این میزان در یکسال اخیر به بیش از پنج میلیون قطعه رسیده است.

وی درباره علت این افزایش، افزود: حمایت دولت از تولیدکنندگان مرغ و همچنین سلامت جوجه و مرغ‌های تولیدی استان از نظر عدم ابتلا به بیماری‌هایی مثل آنفلوانزای مرغی و نیوکاسل هم می‌تواند در این زمینه مؤثر بوده باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهارکرد: در تیرماه پنج میلیون و ۴۳ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان ثبت شده است و نیاز جوجه‌ریزی استان چهار میلیون و ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار قطعه است.

شهبازی با اشاره به اینکه در صورت مازاد بودن تولید مرغ شرکت پشتیبانی امور دام آماده خریداری و ذخیره‌سازی گوشت مرغ است، اضافه کرد: متوسط مصرف سرانه گوشت مرغ کشور ۲۶ کیلوگرم برآورد شده است.

بر اساس گفته‌های رئیس جهاد کشاورزی استان بازار گوشت مرغ ثبات خودش را دارد؛ اما باید نظارت کافی نیز بر بازار این اقلام غذایی وجود داشته باشد.

گفتنی است، باتوجه‌به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه مردم باید به نخوردن، نپوشیدن و حسرت‌به‌دل ماندن عادت کنند چرا که به نظر می‌رسد مسئولان ذی‌صلاح پاسخ و یا برنامه‌ای برای کنترل گرانی‌های افسارگسیخته ندارند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=16779

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.