به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز» عملیات اجرایی آزادراه ارومیه ـ تبریز با سرمایهگذاری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان، با حضور هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، رسماً آغاز شد.
این پروژه بزرگ حمل و نقلی که بهمنظور ارتقای زیرساختهای جادهای و تسهیل در رفتوآمد بین دو کلانشهر ارومیه و تبریز طراحی شده است، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و بهبود شرایط حملونقل منطقه ایفا خواهد کرد.
هوشنگ بازوند در مراسم افتتاح این پروژه اظهار داشت: آزادراه ارومیه-تبریز نه تنها ظرفیت جابجایی مسافران و کالاها را افزایش میدهد، بلکه زمینهساز رونق اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی جدید در منطقه خواهد بود.
وی افزود: این طرح، از پروژههای اولویتدار وزارت راه و شهرسازی به شمار میآید و تلاش میشود با همکاری همه دستگاهها هرچه سریعتر به بهرهبرداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: این آزادراه با عبور از مناطق مهم و پرجمعیت، اتصال مناطق شمالغرب کشور را بهبود میبخشد و زمان سفر را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. پیشبینی میشود که پس از تکمیل، این مسیر بتواند به عنوان یکی از شریانهای حیاتی شبکه راههای کشور نقشآفرینی کند.
وی گفت: عملیات اجرایی این پروژه بزرگ جادهای، که از اهمیت استراتژیک برخوردار است، گام مهمی در جهت توسعه زیرساختهای حمل و نقل زمینی کشور محسوب میشود و با پشتیبانی دولت و بخش خصوصی، به زودی شاهد تحول چشمگیری در جابهجایی مسافران و کالاهای این منطقه خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این آزادراه نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در حوزههای اقتصادی و اجتماعی استان، به ویژه در صنعت گردشگری دارد و میتواند تحولی جدی در زیرساختهای گردشگری ایجاد کند.
وی افزود: نقش پدافند غیرعامل در تأمین امنیت استان و مقابله با تهدیدات طبیعی و انسانی نیز از مزایای این پروژه بزرگ است.
بازوبند گفت: با تکمیل این آزادراه ۱۶۲ کیلومتری، سالانه صرفهجویی سوختی معادل یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی حاصل خواهد شد که این رقم نشاندهنده اهمیت اقتصادی فوقالعاده پروژه است.
وی ادامه داد: اگرچه کاهش فاصله مسیر بین ۱۷ تا ۲۵ کیلومتر است، اما افزایش سرعت، بهبود ایمنی و کاهش تصادفات از دیگر مزایای برجسته این آزادراه خواهد بود که بهرهبرداری از آن تحولی بزرگ برای مردم به همراه خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از اهمیت اتصال این آزادراه به آزادراه زنجان-تبریز و مرز بازرگان و قرار گرفتن در کریدور ترانزیتی شرق به غرب که از مرز بازرگان آغاز و تا سرخس ادامه دارد، سخن گفت و این موضوع را عامل مهمی در توسعه زیرساختهای استان دانست.
وی افزود: اجرای این پروژه موجب کاهش حدود ۱۲۵ کیلومتر در کریدور ترانزیتی شده و به طبع آن در مصرف سوخت تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.
بازوبند گفت: تاکنون سرمایهگذاری قابل توجهی صورت گرفته و از امروز تا پایان پروژه، حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز است که ۶۰ درصد آن توسط بخش خصوصی به رهبری شرکت آذر قلعه و مهندس مهمانی و ۴۰ درصد توسط دولت تأمین میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان ضمن آرزوی رضایت خداوند، مردم عزیز کشور و بخصوص استان آذربایجان غربی، گفت: امیدوارم این پروژه موجب برکت و پیشرفت روزافزون منطقه باشد.
انتهای خبر/ و