تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

پیش‌بینی تولید یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن چغندرقند از مزارع آذربایجان غربی

  • کد خبر : 18677
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱:۳۴
پیش‌بینی تولید یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن چغندرقند از مزارع آذربایجان غربی

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز اظهار کرد: برنامه ابلاغی چغندرقند امسال 31 هزار هکتار بود که در حال حاضر برنامه محقق شده 30 هزار و 600 هکتار است. وی با اشاره به اینکه اراضی زیر کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 14 هزار هکتار و به‌صورت کشت قراردادی است، اظهار کرد: بیشترین […]

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز اظهار کرد: برنامه ابلاغی چغندرقند امسال 31 هزار هکتار بود که در حال حاضر برنامه محقق شده 30 هزار و 600 هکتار است.

وی با اشاره به اینکه اراضی زیر کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 14 هزار هکتار و به‌صورت کشت قراردادی است، اظهار کرد: بیشترین سطح زیر کشت در مناطق پیرانشهر، میاندوآب و سپس بوکان و نقده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: 41 نوع رقم بذر در کشت محصول چغندرقند امسال استفاده شده که عمدتاً بذرهای وارداتی هستند.

شهبازی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی امسال هم به‌ازای هر کیلوگرم چغندرقند با عیار 16 درصد 28 هزار ریال اعلام شده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت الگوی کشت و کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بیان کرد: کارخانه‌های قند به همراه کارشناسان، می‌توانند با ترغیب کشاورزان به کشت این محصول در شمال استان و استفاده از روش‌های نوین در مزارع در جهت ارتقای تولید در واحد سطح و افزایش راندمان مصرف آب در مزارع نقش به‌سزایی داشته باشند.

شهبازی با اشاره به اینکه باید برنامه جامعی برای کشت، داشت و برداشت چغندرقند برای سال زراعی جدید تدوین شود، افزود: مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کارشناسان، افزایش تولید در واحد سطح مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع با اولویت‌دادن به توسعه استفاده از نوار تیپ در مزارع، تغذیه کودی به‌موقع و استفاده از ارقام پربازده کم آب بر، ترویج استفاده از شیوه‌های نوین آرایش کشت، مبارزه با علف هرز سس و کارخانه‌ها نیز کالیبره کردن دستگاه‌های عیارسنجی را در دستور کار قرار دهند.

وی اظهار کرد: استفاده از ماشین‌آلات مدرن در برداشت و تغییر آرایش کشت از کشت معمولی به ۴۰ در ۶۰ و ۲۵ در ۵۰ موردتوجه و پیگیری است که امسال در سطح یک هزار و پنج هکتار اجرایی شده است.

شهبازی تصریح کرد: افزایش تولید در واحد سطح و مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع ضروری است که در اولویت برنامه کشت چغندرکاران قرار گیرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=18677

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.