تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

وام ازدواج؛ سنگ‌اندازی بانک‌ها و سردرگمی جوانان

  • کد خبر : 55182
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
وام ازدواج؛ سنگ‌اندازی بانک‌ها و سردرگمی جوانان
بیکاری، افزایش روز افزون قیمت مسکن و اجاره‌خانه از جمله مشکلاتی می‌باشد که جوانان را صرف نظر از مبلغ ناچیز وام ناچار به دریافت وام ازدواج کرده و آنچه مشهود است دریافت این وام برای جوانان تبدیل به یک رویای دست نیافته‌ شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اروم‌ نیوز»، بیکاری، افزایش روز افزون قیمت مسکن و اجاره‌خانه از جمله مشکلاتی می‌باشد که جوانان را صرف نظر از مبلغ ناچیز وام ناچار به دریافت وام ازدواج کرده و آنچه مشهود است دریافت این وام برای جوانان تبدیل به یک رویای دست نیافته‌ شده است.

دریافت وام برای زوج‌های جوان یکی از مسائلی است که برای اغلب آن‌ها مهم و حیاتی به نظر می‌رسد و یکی از مهمترین دغدغه‌های جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده مشکلات مالی است که به اعتقاد بسیاری از خانواده‌ها دریافت وام ازدواج به هنگام می‌تواند برخی از این مشکلات را برطرف کند، با وجود ادعای دولت و مسئولان مبنی بر پرداخت آسان وام ازدواج، همچنان متقاضیان برای دریافت این وام با مشکلات و موانع بسیاری روبه‌رو هستند و سلایق بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج آن‌ها را کلافه کرده است.

موضوع وام ازدواج برای زوج‌های جوان یکی از مسائلی است که به طور گسترده‌ای، با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و رشد بی‌سابقه قیمت‌ها در زمینه مسکن، تهیه جهیزیه مورد توجه قرار گرفته است.

طولانی بودن پروسه دریافت وام ازدواج دغدغه‌ اصلی زوج‌ها

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، سنگ‌اندازی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج به معضلی اساسی برای جوانان تبدیل شده که رسیدگی و نظارت متولیان امر در اسرع وقت را می‌طلبد.

بسیاری از بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج اعلام می‌کنند که متقاضی باید دارای دو ضامن کارمند رسمی دارای چک و یا سفته چند میلیون تومانی‌ باشند که از جمله گله‌های پرتکرار متقاضیان وام ازدواج محسوب می‌شود.

بنابر پیام‌های دریافتی، مخاطبان اظهار می‌کنند که در صورت نداشتن پارتی، باید مدت زمان طولانی را برای دریافت وام خود در انتظار باشند و این در حالی است که اگر پارتی داشته باشند می‌توانند بدون ضامن وام میلیاردی نیز دریافت کنند؛ مشکل اینجاست که معیار پرداخت وام را خود بانک‌ها بر اساس سلیقه خود تعیین می‌کنند.

وام ازدواج، تسهیلاتی است که برای کمک به امر ازدواج جوانان در نظر گرفته شده است تا هزینه‌های شروع زندگی جوانان فراهم شود، اما شهروند خبرنگار ما با ارسال پیامی با وجود اینکه تمامی مدارک لازم را تحویل داده و وامی دریافت نکرده گلایه کرده و از مسئولان درخواست رسیدگی دارد.

جواب سربالای کارمندان بانک به زوج‌های جوان

زهرا محبوبی شهروند ارومیه‌ای که تازه ازدواج کرده است، در خصوص دریافت مشکلات وام به خبرنگار اروم‌نیوز گفت: ما برای دریافت وام ازدواج تلاش زیاد کردیم، اما فرآیند بسیار طولانی و پیچیده بود. از تهیه مدارک مختلف گرفته تا انتظار برای تأیید وام که ما مشکلات زیادی را به دنبال دارد.

محبوبی تصریح کرد: حدود چند ماه است که ازدواج کردم و هرگاه جهت اخذ وام به بانک‌های معرف، مراجعه می‌کنم با جواب نبود اعتبار و تمام شدن بودجه تخصیصی مواجه می‌شوم.

وی افزود: قطعاً باید فرآیند دریافت وام ازدواج ساده‌تر و شفاف‌تر شود، متاسفانه عملکرد بانک‌ها در اعطای وام ازدواج به گونه‌ای است که متقاضیان را از اخذ آن منصرف می‌کنند، در حالی که بانک مرکزی اعلام کرده که وقتی وثایق و مدارک توسط متقاضیان تحویل بانک شد، باید حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز وام پرداخت شود و اگر این کار انجام نگیرد، خلاف است و جوانان برای دریافت وام ازدواج باید هفت خوان رستم را رد کنند.

در ادامه گفتگویی با زوج جوان داشتیم که اهل شهرستان خوی بوده و خصوص سنگ‌اندازی‌ها برای پرداخت وام به خبرنگار اروم‌نیوز این چنین گفتند: ما برای دریافت وام ازدواج تلاش زیادی کردیم اما وقتی متوجه شدیم که این فرآیند بسیار پیچیده و طولانی است از دریافت آن منصرف شدیم.

ماهرخ عروس ۲۵ ساله بیان کرد: برای ما این تجربه چالش‌برانگیز بود، انتظار داشتیم که فرآیند دریافت وام کمی ساده‌تر باشد اما به دلیل مشکلات و برخی سنگ‌اندازی‌ها مأیوس شدیم.

معصومه شهروند دیگری، نیز در این خصوص عنوان کرد: مدتی است ازدواج کردم ولی هر موقع به بانک برای دریافت تسهیلات ازدواج مراجعه می‌کنم با جواب متاسفم مسئول بانک روبرو می‌شوم.

وی تصریح کرد: ماه گذشته برای ارائه مدارک به بانک معرف رفتم، ساعت ۹ صبح به این شعبه وارد شدم، سر کارمندان خیلی شلوغ بود به ناچار زمان زیادی منتظر ماندم تا شاید نوبتم شود، در این بین متوجه شدم که رئیس شعبه تنها نشسته و ممکن است از بیکاری زیاد حوصله‌اش سر برود، به سراغش رفتم و شرایط اخذ وام را پرسیدم، رئیس شعبه گفت؛ برای دریافت وام ازدواج نیاز است که یک کارمند رسمی یا بازنشسته ضامن شما شود.

این شهروند بیان کرد: البته یک گواهی هم لازم است که نشان دهد متقاضی شاغل است، که اگر یکی از زوج‌ها هم شاغل باشند کفایت می‌کند، البته به این شرط که ضمانت پرداخت وام شریک زندگی خود را بکند. در این شعبه نیازی به سفته و چک نیست.

وی تصریح کرد: وام ازدواج هرچند کفاف هزینه‌های اولیه تشکیل زندگی مشترک را نمی‌دهد اما بسیاری از زوج‌های جوان با دریافت همین وام به سنت نبوی تأسی می‌کنند و نهاد کوچک خانواده خود را شکل می‌دهند.

پیری جمعیت تهدیدی بزرگ برای جامعه است

رضا ابراهیمی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران، اظهار کرد: پیری جمعیت تهدیدی بزرگ برای جامعه بوده و جمعیت کشورمان با سرعت به سمت کهنسالی حرکت می کند.

وی افزود: برای بیرون آمدن از چاله جمعیتی یا باید تبدیل به کشوری کهنسال شویم و یا تمام تلاش خود را به‌کار ببندیم و مساله جوانی جمعیت را عملیاتی کنیم.

ابراهیمی با بیان اینکه برخی اقتصاد و معیشت را عواملی تاثیرگذار در عدم ازدواج و فرزندآوری عنوان می کنند، افزود: تاثیرگذارترین عامل در این حوزه، عامل فرهنگی بوده و متاسفانه براساس آمارهایی که داده شده، میزان طلاق زیاد ولی میزان فرزندآوری پایین است و ادامه این روند ما را با مشکل مواجه می‌کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه قانون‌گذار مشوق‌هایی را در نظر گرفته و این مشوق‌ها را عملیاتی و اجرایی کنیم، اظهار کرد: وام ازدواج از جمله مشوق هایی است که برای مساله جوانی جمعیت در نظر گرفته شده ولی متاسفانه برخی از دستگاه‌ها در بحث جمعیت اقدام قابل توجهی ندارند.

وی اظهار کرد: برای عملیاتی کردن مساله جمعیت باید همه با هم بسیج شده و همچنین سازمان‌های مردم نهاد نیز نقش پررنگی داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه آمار زوج‌های نابارور قابل توجه است، گفت: اخیرا از طرف دولت در خصوص این افراد تصمیمات خوبی گرفته شده و درمان این زوج‌ها شامل بیمه می‌شود و مراکز دولتی ۹۰ درصد هزینه‌های این افراد را متقبل می‌شوند و اگر بیمه تامین اجتماعی و هیچ بیمه‌ای نداشته باشند، از طریق بیمه سلامت برای درمانشان اقدام می‌شود.

کلام آخر؛

تسهیلات اگر به موقع در اختیار دختر و پسری که می‌خواهند ازدواج کنند قرار نگیرد یا به سختی به آنها پرداخت شود موجب تضییق است؛ بنابراین تسهیلات باید تسهیلات باشد، نه تضییقات. بانک‌ها نباید در این زمینه خلاف مصوبات عمل کنند و هرگونه کم‌کاری از سوی بانک‌ها باید مورد پیگیری و برخورد از سوی مسئولان باشد.

 

به طور کلی هرچند که افزایش وام ازدواج می‌تواند برای تشکیل زندگی راهگشا باشد، اما مشکلات و عدم همکاری بانک‌ها در این مسیر نیز چالش‌های فراوانی را برای جوانان و متقاضیان وام ازدواج ایجاد کرده است.

با این حال تاکنون نظارت خاصی از سوی دستگاه‌ها و مسئولین مربوطه نیز دیده نمی‌شود و دود آتش این کم کاری نیز تنها به چشم جوانان می‌رود.

به همین منظور لازم است دستگاه‌های مربوطه و نظارتی نسبت به تخلفات در حال انجام نظارت کرده تا جوانان برای دریافت این تسهیلات با این گونه مشکلات مواجه نشوند.

به علاوه با توجه به تاکیدات نمایندگان مجلس بر لزوم اجرای قوانین مشوق برای ازدواج، لازم است تا قوانین نظارتی برای جلوگیری از این تخلفات و کاهش موانع جوانان برای دریافت وام در نظر گرفته شود تا مصوبات دولت و مجلس در حد کاغذ باقی نماند و به مرحله اجرا نیز برسد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=55182
  • نویسنده : نجیبه معصومی سرای

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.