تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

نوروز رمضانی، فرصتی برای انس با مسجد

  • کد خبر : 55661
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
نوروز رمضانی، فرصتی برای انس با مسجد
ماه رمضان امسال که با عید نوروز نیز مصادف شده، یکی از بهترین فرصت برای انس بیشتر با مساجد است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، مساجد در دین مبین اسلام از جایگاه والایی برخوردار بوده و در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در فعالیت‌های مختلف سیاسی، عبادی و اجتماعی نقش محوری و اساسی داشته‌اند.

یکی از کارهایی که نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) برای تشکیل حکومت اسلامی انجام داد ساختن مسجد بود و در واقع مسجد پایگاه فعالیت‌های پیامبر (ص) بود و خاستگاه انقلاب اسلامی نیز مساجد بودند و انقلاب اسلامی از این مراکز مهم فرهنگی شکل گرفت.

ماه رمضان که ماه میهمانی خدا است، یکی از بهترین فرصت‌ها برای انس بیشتر با مساجد است.

مساجد در ماه رمضان نقش مهمی در جوامع اسلامی دارند و به عنوان مراکز عبادی و فرهنگی، فعالیت‌های متنوعی را برگزار می‌کنند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به برپایی نماز جماعت، تفسیر قرآن، قرائت دعاهای مخصوص ماه رمضان، و برگزاری افطاری‌های دسته‌جمعی اشاره کرد.

مساجد همچنین به عنوان مراکزی برای رشد و تکامل فرهنگی، به ویژه برای کودکان و نوجوانان، عمل می‌کنند و در این ماه، مساجد به مکان‌هایی برای تقویت ارتباطات اجتماعی و حمایت از نیازمندان تبدیل می‌شوند، که این امر با جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای نیازمندان همراه است.

نقش محوری مساجد در فعالیت‌های مختلف

امروزه نیز مساجد نقش محوری داشته و به محور فعالیت‌های از پایگاه بسیج گرفته تا فعالیت‌های اجتماعی و امدادی و سیاسی و عبادی.

در شهرهای مختلف امروز کارکردهای مسجد و جایگاه والای آن را در فعالیت‌های مختلف می‌بینیم، که در ابعاد و زمینه‌های مختلف نقش‌آفرینی کرده‌اند.

نقش مسجد و مسجدی‌ها را از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در دوران دفاع مقدس و یا در سال های اخیر در ایام کرونا برای فعالیت‌ها و خدمات عمومی مانند تهیه بسته‌های معیشتی، تهیه و تولید ماسک، کمک به نیازمندان، جهاد تبیین و کارکردهای دیگر که بیش از ۴۰ کارکرد برای آن عنوان می‌شود، غیرقابل‌انکار است.

اما باتوجه‌به این کارکرد مهم و والای مساجد در اسلام و انقلاب اسلامی، دشمنان در جنگ نرم و ترکیبی به دنبال دورساختن نوجوانان و جوانان از مساجد بوده و در این راستا اهداف خود را پی‌ریزی می‌کنند.

انسان از مسجد به عرش می‌رسد

در این زمینه حجت‌الاسلام‌والمسلمین میثم فیاضی مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه شهدای آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگار لروم‌نیوز، با اشاره به اهمیت و جایگاه مسجد در جامعه اسلامی، اظهار کرد: مسجد سفارت خانه خداست و هر کسی برای این خانه الهی کار کند سفیر الهی است و یکی از وظایف انبیای الهی آبادانی مسجد است و در سوره نور خدای متعال در آیه ۳۶ تا ۳۸ خصوصیات اهل مسجد را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: ما عروج معنوی را از مساجد می‌گیریم و انقلاب اسلامی و اساس فکر جامعه و ۲۳۰ هزار شهید، برگرفته مساجد است و خداوند سفره عظیمی را برای مساجد بازکرده و بیش از ۲۸ بار نام آن در قرآن آمده است.

فیاضی گفت: مساجد محل تربیت شهدایی است که باخدا معامله کرده‌اند که از مسجد انسان به عرش می‌رسد و این خانه الهی محل تعالی بشری بوده و به همین دلیل هم دشمن با مساجد مخالف است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه شهدای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه مسجد بهترین مکان برای حفظ و اظهار عبودیت است گفت: بشر امروز ذلیل شده است و تنها جایی که می‌تواند انسان را به تعالی برساند مساجد هستند.

فیاضی با بیان اینکه بشر امروز ذلیل شده است و تنها جایی که می‌تواند انسان را به تعالی برساند مساجد هستند، خاطرنشان کرد: متولیان مساجد وظیفه خطیری دارند و دشمن تلاش دارد اندیشه ما را به هم بزند و تنها مکانی که توطئه‌های دشمنان را به هم زده مساجد است .

وی با اشاره به اینکه دشمن راهبردهای مختلفی را برای شکست سنگر اسلام به کار گرفت؛ اما با سد علما مواجه شد، بیان کرد: روحانیت با حرّیت و شجاعت خود مساجد را حفظ کردند و امروز دشمنان اعتراف کرده‌اند که در برابر مکتب اسلام و شیعه عاجز هستند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی قرآن و مساجد را بهترین میراث مسلمین دانست و گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی مساجد رونق گرفته است و این بستر برای فعالیت دینی فراهم شده است و خواهش ما از علما این است که سینه سپر کنید تا نقشه‌های دشمنان نقش‌برآب شود.

مساجد را باید رونق داد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده امام‌جمعه میاندوآب نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نقش مسجد در رشد و بالندگی فرهنگ جامعه اسلامی، گفت: مساجد، قلب تپنده جامعه اسلامی هستند و نقش آنها در رشد و بالندگی فرهنگ جامعه اسلامی بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه مجموعه‌های فعال در مساجد باید با هنرمندی، جوانان را جذب کنند، گفت: مسجد محوری باید در اولویت قرار داشته و با استفاده از روش‌های مختلف جوانان را به سمت مساجد کشاند.

حسن‌زاده با تأکید بر تقویت مساجد، تصریح کرد: اگر مساجد بسته شوند در آن صورت آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابند و لذا باید مساجد را رونق داد و هیئت‌امنا و ادارات متولی مساجد را تقویت و رونق دهند.

وی با بیان اینکه کم‌رنگ کردن حضور مردم و جوانان در مساجد و بی‌اهمیتی به نماز اول وقت و جماعت یکی از اهداف دشمنان است که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند، افزود: مساجد می‌توانند از جوانان و نوجوانان در برابر نفوذ و جنگ نرم دشمن مراقبت کنند.

امام‌جمعه میاندوآب همچنین با تاکید بر اینکه مسئولان و هیئت‌امنای مساجد باید درطول ایام سال بویژه در ماه مبارک رمضان در مساجد را باید بازکرد، گفت: ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا بوده و باید زمینه را برای بهره‌مندی مردم به بهترین نحو از فیوضات ماه رمضان فراهم کرد.

مسجد سنگر است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی امام‌جمعه چهاربرج نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: همان‌طور که امام راحل فرمودند مسجد سنگر است و نباید سنگرها خالی بماند.

وی افزود: ما امروز وظیفه داریم در مساجد علاوه بر عبادت، برای نوجوانان و جوانان برنامه متنوع فرهنگی ایجاد کنیم و برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان که مستقیماً نوجوانان و جوانان ما را نشانه رفته‌اند مقابله کنیم.

جلالی اظهار کرد: شور و نشاط در جوانان یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های مساجد است و باید هیئت‌امنای مساجد با هماهنگی فرماندهان پایگاه‌ها در این راستا هم‌قدم‌های مؤثری بردارند.

مسجد، پایگاه امت  

حجت‌الاسلام مهدی صادقی کارشناس مسائل دینی نیز با اشاره به اهمیت مساجد در دین اسلام به خبرنگار اروم نوز، گفت: مساجد سنگر بوده و بهترین مکان برای فعالیت‌های جوانان و نوجوانان هستند و باید این سنگرها را حفظ و تقویت کرد.

وی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال خالی‌کردن سنگر مساجد است، افزود: مساجد سنگر مبارزه با جنگ نرم دشمنان هستند و باید مساجد را رونق دهیم.

صادقی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین و نقش و جایگاه مسجد در این زمینه، اظهار کرد: مسجد، پایگاه امت بوده و بهترین مکان برای جهاد تبیین و لذا باید با استفاده از این ظرفیت ارزش‌های انقلاب را به نسل چهارم و نسل‌های آینده انتقال داد.

گفتنی است؛ که مساجد در ماه رمضان به عنوان مراکز مهم فرهنگی و معنوی، برنامه‌های متنوعی را ارائه می‌دهند که از آن جمله می توان به برپایی نماز جماعت، جلسات تفسیر قرآن، قرائت دعاهای مخصوص، افطاری دسته‌جمعی، جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی اشاره کرد که این فعالیت‌ها به تقویت احساس انسجام و همبستگی در جامعه اسلامی کمک می‌کند و فرصت‌هایی برای رشد معنوی و فرهنگی فراهم می‌آورد و به طور کلی مساجد در این ماه به مکان‌هایی برای تعمیق ایمان و تجربه معنویت در جمع تبدیل می‌شوند.

از سوی دیگر مسجد سنگر اصلی انقلاب و نظام و مرکز تربیت و پرورش بوده و می‌تواند زمینه رشد و تعالی فرهنگی را فراهم کند و این موضوع اهمیت و نقش مساجد را می‌رساند و از این روست که دشمنان با برنامه‌ریزی وسیع و گسترده می‌خواهند تا جوانان از این محافل که به‌عنوان سنگر مبارزه با جنگ نرم هستند، دور شده تا به‌آسانی فرهنگ غربی و دلخواه خود را جایگزین فرهنگ اسلامی در اندیشه و تفکر جوانان بکنند و برای مقابله با این جنگ نرم دشمنان، همه به‌ویژه هیئت‌امنای مساجد وظیفه دارند تا با ارتباط با جوانان و نوجوانان، آنها را به سمت مساجد و فعالیت‌های فرهنگی بکشانند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=55661

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.