اسحاق شمسی نابغه ۱۸ ساله میرآبادی برای تقویت حافظه یک روش جدید از تصویر سازی ابداع کرده است. او قادر است در ۳ دقیقه ۱۰۰ کلمه را حفظ کند. اسحاق شمسی با تصویر سازی از مطالب نوشتاری و غیره، در روشی جدید علاوه بر روش های قبلی تصویر سازی ذهنی؛ به فکر ثبت کردن رکود خود در کشور و حتی ثبت آن در کتاب رکوردهای گینس است. در زیر مصاحبه حضوری بلفت با این نابغه کوچک را می خوانیم:
بلفت: تصویر سازی یعنی چی؟
تصویر سازی یعنی چیزهایی که عمومی هستند به تصویری خاص (جدای از آن چیزی که در عالم وجود دارد) در ذهن تبدیل کنیم.
روش تصویر سازی در یک مثال قدیمی و قابل فهم بدین صورت است که چندین کلمه را به ترتیب پشت سر هم به من می گویی تا انها را روی تخته یادداشت کنم بعد چند دقیقه به ان نگاه میکنم و ازتخته دور می شوم بدون اینکه دوباره به آنها نگاه کنم تو شماره ها را به من می گویی و من کلمه ای که در آنجا قرار گرفته است تک تک برایت بازخوانی می کنم.
بلفت: چه چیزی باعث شد که روش تصویر سازی را در پیش بگیرید؟
در دوم دبیرستان افت شدید تحصیلی را تجربه کردم و زمانیکه به خودم آمدم از دوستان تحصیلی ام عقب مانده بودم و همین تنبلی خودم باعث شد تا به این نتیجه برسم و راه بهتری برای جبران وقت پیدا کنم.
بلفت: بیشتر از چه منابعی برای مطالعه استفاده می کنید؟
از اینترنت استفاده نمی کنم بلکه منابع مطالعاتی من بیشتر کتاب های غیر درسی قدیمی نویسندگانی همچون سباستین لایتنر، داریو دوناتولی و غیره که در زمینه روشهای صحیح مطالعه مانند منحنی لایتنر و روشهای علمی حفظ اعداد و همچنین دانشمندانی دیگر که تنها به خواندن کتابهایان اکتفا می کنم و همچنین کتاب های روانشانسی و غیر درسی که باعث افزایش استعداد و انگیزه درس خواندن می شوند را بیشتر مطالعه می کنم.
بلفت: بکاربردن این روش تاثیری در درس خواندنت داشته است؟
با بکاربردن این روش کتابهایی که حفظ کردنی هستند بسیار برای من آسان می شوند درس عربی را بسیار خوب می دانم و تاکنون لغات زیاد زبان انگلیسی را حفظ کرده امد و درس هایی که فرمول مانند هستند از تکنیک هایی برای حفظ کردن انها استفاده می کنم که کاملا علمی هستند.
بلفت: می توانی مباحثی که با تصویر سازی انها را فهمیده ای از ذهنت پاک کنی؟
مباحثی که برایم اهمیت نداشته باشند اگرچه آنها را تصویر سازی و حفظ کرده باشم به راحتی می توانم آنها را حذف کنم برای نمونه اگر معلم مسئله ای را سر کلاس مطرح کند و اشتباه بود بعد از اینکه فرمول درست آن برایم روشن شد با استفاده از روش تصویر سازی انرا جایگزین می کنم.
بلفت: این قضیه اکتسابی است یا انتسابی؟
مسئله ( روش تصویر سازی) قسمت بیشتر آن اکتسابی و با تکرار و تمرین به دست می آید البته فردی که ذهنش آمادگی بهتری برای پذیرش مسائل را دارد بهتر می تواند عمل کند.
بلفت: این روش را خودت ابداع کرده ای یا تنها مانند دیگران آنرا ادامه داده ای؟
روش های تصویر سازی زیادی را ابداع کرده ام و از روش های قدیمی مرسوم تنها بعنوان جرقه و زمینه ای برای استفاده از آنها بهره گرفته ام.
بلفت: روش ابداعی شما برای چه کسانی مناسب تر است؟
این روش برای افرادی مناسب است که بدون انگیزه هستند، مطالب را چندین دفعه می خوانند و نتیجه نمی گیرند، افرادی که مطالب زود از ذهنشان بیرون می رود، افرادی که وقت کافی ندارند و می خواهند سرعت عمل آنها بالا برود در کل این روش بیشتر برای افراد دقیقه ۹۰ موثر است.
بلفت: چگونه از این روش بهره می گیری؟
در ۳ دقیقه ۱۰۰ کلمه را حفظ می کنم اعداد یا لغت به هر زبانی هم که باشند فرقی نمی کند تنها معانی انها را بدانم کافی است.
بلفت: آیا بکارگیری و یادگیری روش های علمی تو را خسته نمی کند؟
بله. درس خواندن یا استفاده از روش های علمی مغز را هر چند مستعد می کند اما سبب خستگی فرد نیز می شود من برای استراحت چند دقیقه ای را به موسیقی ملایم گوش می دهم و آنرا با خوردن چای ترکیب می کنم که با این کار معتقدم ذهن بروز رسانی می شود.
بلفت: آیا این روش ها را به خانواده هم آموزش می دهید؟
بله. خواهر کوچکم که پنجم ابتدایی است به کتاب بسیار کم نگاه می کند اما شاگرد اول مدرسه است برادرم که پارسال معدلش ۱۲ و ۷۰ شده بود امسال به معدل ۱۷ رسیده است. یکی از دوستانم که ترک تحصیل کرده بود با روش های مطالعه سریع خوانی و افزایش انگیزه و همچنین استفاده از روش های ابداعی من معدلش به ۱۶ و ۷۰ رسید.
بلفت: می توانید بیشتر راجع به روش ابداعی خودت توضیح بدهی؟
خیر. چون روش های ابداعی خودم را در جایی ثبت نکرده ام از بازگویی جزئیات معذورم و تنها به کلیات اشاره می کنم. باید ببخشید.
بلفت: به چه چیزی علاقه دارید؟
به کلمهspecial بیسار علاقه و اعتقاد دارم چون باعث پیشرفت جامعه و هم سبب به وجود آمدن خلاقیت و نوآوری می شود و همچنین اعتماد به نفس عمومی را بالا می برد.
بلفت: چطور شد که این روش را بروز دادید؟
چهار شب قبل داشتم این برنامه را برای خانواده اجرا می کردم که یکی از اقوام هم میهمان ما بود و زمانیکه متوجه شد از من درخواست کرد برای جنگ شادی به مناسبت ۸مین روز دهه فجر که در سالن ورزشی میراباد برگزار میشد و همه مسئولین اجرایی شهرستان هم در انجا حضور داشتند این برنامه را به نمایش بگذارم. وگرنه قصد نداشتم آنرا تا بعد کنکور که خرداد ماه امسال است از خودم نشان دهم. که مورد توجه مسئولین قرار گرفت و همچنین شگفتی انها را برانگیخت و انها هم با اهدای جوایزی نقدی من را تشویق کردند.
بلفت: با توجه به اینکه امسال کنکور داری آیا فکر میکنی این روش کمکت کند که رتبه خوبی بیاری؟
در مورد کنکور و اینکه خودم را اماده کرده ام نمی خواهم حرفی بزنم چون با این کار تنها انتظارات را از خودم بالا می برم.
بلفت: فکر می کنی که بروز خلاقیتت مشکلی برای تو ایجاد کرده باشد؟
روز بعد از ویژه برنامه جنگ شادی میراباد از هر جایی برای اجرای دوباره به من زنگ می زدند از مدرسه؛ از مراسم دیگر و غیره. هر چند قبول کردم اما به راستی بیشتر وقت من را گرفت.
چند روز پیش با دوستانم در خیابان راه می رفتیم یکی از پسرها که سنش هم از ما بیشتر بود جلوی من رو گرفت و گفت که تو حق ما را می خوری و از مسئولین پول میگیری خیلی ها از تو این مسلئه را بیشتر بلد هستند و خودنمایی نمی کنند اما تو فقط می خواهی خودت را بزرگ نشان دهی وگرنه چیزی نیستی تو مردم را فریب میدهی در حالیکه قبلا کلمات را نوشته بودی. با این مسائل هم در این چند روز برخورد کردم.
سخن آخر
همه ما می دانیم که وقت طلاست اما همه ما انرا به ارزان می فروشیم.کشورهای صنعتی که نفت را به قیمت ارزان می خرند اما وقت خودشان را ارزان به ما نمی فروشند.
انتهای پیام/