به گزارش اروم نیوز ، سرهنگ محمدعلی بختیاری با اشاره به کاهش ۱۹ درصد تصادفات درون و برون شهری در سطح استان از ابتدای سالجاری تا کنون، افزود: همچنین تعداد تصادفات فوتی طی مدت مشابه سال گذشته ۵۱۴ فقره بوده که به ۴۱۵ فقره کاهش یافته است.
۹۸ نفر در تصادفات درون شهری آذربایجان غربی جان باختند
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجانغربی نیز از جان باختن ۹۸ تن از هموطنان در تصادفات درون شهری استان از ابتدای سالجاری تا کنون خبر داد و گفت: امسال تصادفات منجر به فوت در سطح استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است.
سرهنگ علی سعیدی با اعلام اینکه متاسفانه طی مدت مشابه سال گذشته ۱۱۱ تن در تصادفات فتوی محورهای درون شهری آذربایجان غربی جان خود را از دست داده اند، افزود: این در حالی است که تصادفات جرحی از ۴ هزار و ۶۶۷ فقره به ۶ هزار و ۶۲۵ فقره افزایش یافته است.
کاهش ۶ درصدی صدور گواهی نامه در آذربایجان غربی
وی از کاهش ۶ درصدی میزان صدور گواهینامه رانندگی در آذربایجان غربی از ابتدای امسال تا کنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: طی سال گذشته ۱۷۴ هزار و ۶۳۴ جلد گواهینامه رانندگی در استان صادر شده بود که این تعداد امسال به ۱۶۰ هزار و ۹۲۹ جلد کاهش یافته است.
سرانه خودرو در آذربایجان غربی: هر ۵ نفر یک خودرو
در جدیدترین گزارشی که از سوی انجمن بینالمللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری منتشر شده ۱۱ میلیون دستگاه خودرو در ایران وجود دارد که به سرانه ۱۴۶ خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر اشاره شدهاست. با توجه به این آمارها ایران از نظر سرانه خودرو در جهان رتبه ۷۹ و رتبه ۸ خاورمیانه را به دست آوردهاست.
در رابطه با آمار خودرو در آذربایجان غربی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجانغربی با اشاره به اینکه هماکنون در سطح استان ۵۷۳ هزار و ۸۶۲ دستگاه خودرو وجود دارد، یادآور شد: این در حالی است که امسال یک هزار و ۵۸۸ دستگاه خودروی اسقاطی از رده خارج شد.
با در نظر گرفتن جمعیت ۳ میلیون و ۸۰ هزار نفری جمعیت آذربایجان غربی و تعداد خودروهای موجود می توان به سرانه هر یک خودرو برای ۵ نفر پی برد که در این رابطه آذربایجان غربی به نسبت میانگین کشوری درصد قابل توجهی از خودروها را به خود اختصاص داده است.
لزوم توجه اورژانسی به جاده های مواصلاتی استان
در کنار واکاوی دلایل وقوع تصادفات از طرف کارشناسان که مجموعه مواردی از قبیل افزایش خودرو و عدم توجه به قوانین رانندگی، نبود بزرگراه و آزاد راه، نبود پزشک متخصص در اورژانس ها طی ایام خاص، نبود نقشه اپیدمیولوژیک نقاط حادثه خیز محورها، ایمن نبودن خودروها و حتی عدم اجرای دقیق قوانین و مصوبات شورای ترافیک را شامل می شود، مردم و کسانی که روزانه در محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی تردد می کنند براین باورند وضعیت بسیار وخیم جاده های مواصلاتی و وجود صدها نقطه حادثه خیز مهمترین دلیل وقوع تصادفات بین شهری است.
با درنظر گرفتن وقوع تصادفات متعدد و آمار بالای مرگ و میر جاده ای در آذربایجان غربی لزوم توجه اورژانسی به وضعیت جاده های مواصلاتی احساس می شود، موضوعی که کوچکترین تعلل در آن به معنی مرگ یک انسان دیگر است لازم است با جدیت لحاظ شده و از گیر و دار اما و اگرهای موجود خلاصی یابد.
انتهای پیام/
پیام صدیقی پور