تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

عشایر آذربایجان غربی سالانه 50 هزار تن شیر تولید می‌کنند

  • کد خبر : 12029
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۱۰
عشایر آذربایجان غربی سالانه 50 هزار تن شیر تولید می‌کنند

علی ناجی در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز؛ با بیان اینکه عشایر آذربایجان غربی سالانه 50 هزار تن شیر در استان تولید می‌کنند، اظهار کرد: همچنین عشایر این استان سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز و ۲۵درصد مواد پروتئین تولیدی عشایر کشور را تأمین می‌کند که رتبه برتر را به خود اختصاص داده‌اند. وی افزود: […]

علی ناجی در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز؛ با بیان اینکه عشایر آذربایجان غربی سالانه 50 هزار تن شیر در استان تولید می‌کنند، اظهار کرد: همچنین عشایر این استان سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز و ۲۵درصد مواد پروتئین تولیدی عشایر کشور را تأمین می‌کند که رتبه برتر را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: افزایش مهارت، توانمندسازی جامعه عشایری و فراهم‌آوردن زمینه‌های مناسب جهت ارتقا معیشت و توان اقتصادی خانوارهای عشایری از اولویت‌های این سازمان است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی تصریح کرد: علاوه بر این نقش عشایر در زمینه گردشگری هم در بحث اکوتوریسم و بوم‌گردی از ظرفیت‌های بسیار مهم استان هستند که می‌توانند در توسعه این صنعت بسیار مؤثر بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های عشایر استان در بخش صنایع‌دستی است، افزود: عشایر استان با تولید سالانه بیش از سه هزار تن صنایع‌دستی رتبه برتر کشوری را در این بخش دارد.

کم‌آبی از مشکلات جدی و جدید عشایر در ییلاق است

ناجی به معضلات و مشکلات جدید عشایر اشاره کرد و گفت: خشکسالی از تهدیدات مهم برای عشایر استان محسوب می‌شود که برای رفع مشکلات آب آشامیدنی جمعیت عشایری استان درصدد هستیم تا با لوله‌گذاری و بهسازی چشمه‌ها و با استفاده از تانکرهای آبرسانی سیار و مخازن تأمین آب در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد.

وی به دلایل کم‌آبی در مناطق عشایر اشاره کرد و افزود: طبق بررسی‌های انجام شده میزان دبی اغلب چشمه‌های مورداستفاده عشایر کاهش چشمگیر یافته و آب‌های جاری نیز خشک شده است.

ناجی اظهار کرد: در بازدیدهای میدانی که از ییلاق‌های جنوب استان انجام شد، نیاز به تأمین آب در بخش عشایری بسیار بالا بوده و ذخیره‌سازی آب در منابع ضروری است.

جشن ییلاق باهدف تبیین ظرفیت و توانمندی‌های عشایر در خوی

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی بیان کرد: از 370 هکتار مراتع و منابع طبیعی در شهرستان خوی، 807 هکتار را یورد یییلاقی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: جشن ییلاقی باهدف تبیین ظرفیت و توانمندی‌های عشایر در شهرستان خوی برگزار شد.

ناجی با بیان اینکه امسال ۱۰۰ هزار رأس دام در مراتع ییلاقی وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان خوی سومین شهرستان عشایرخیز کشور است.

وی اشاره به نقش حیاتی عشایر در ارتقای امنیت غذایی و نیز امنیت مرزها اظهار کرد: عشایر هم از لحاظ فرهنگی نقش بی‌بدیلی در کشور دارند و هم دام آنها از ذخایر ارزشمند ژنتیکی کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=12029

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.