احمد احمدی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز» در خصوص صدور گواهی انحصار وراث اظهار کرد: فرآیند صدور گواهی انحصار وراثت، گامی مهم در جهت تسهیل امور اداری و خدماترسانی به شهروندان، از قوه قضائیه به سازمان ثبت احوال کشور منتقل شده است.
وی ادامه داد: این تغییر بنیادین که در راستای اجرای بند «ث» ماده ۱۱۳ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته، نویدبخش پایان تشریفات طولانی و کاغذبازیهای طاقتفرسای سابق در این زمینه است.
مدیرکل ثبت احوال استان آذربایجانغربی عنوان کرد: سازمان ثبت احوال کشور، با بهرهگیری از توانمندیهای الکترونیکی و زیرساختهای قوی خود همچون پایگاه خانواده و پایگاه سببی و نسبی، این امکان را فراهم آورده تا گواهی انحصار وراثت برای تمامی فوتهایی که در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور ثبت میشوند، بهصورت خودکار و بدون نیاز به درخواست وراث و ذینفعان صادر شود.
احمدی اضافه کرد: این گواهیها، بر اساس اطلاعات دقیق موجود در پایگاه خانواده و پایگاه سببی و نسبی سازمان، صادر و از طریق سامانه ابلاغ گواهی انحصار وراثت به آدرس Verasat.ncr.ir و درگاه الکترونیکی سهیم به آدرس Sahim.sabteahval.ir به وراث، ذینفعان و دستگاههای ذیربط ابلاغ میشود. وراث و ذینفعان محترم میتوانند پس از احراز هویت در سامانه «هدا» و پرداخت تعرفه قانونی، به راحتی گواهی خود را دریافت کنند.
وی در خصوص امنیت و جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی از این گواهیهای الکترونیکی خاطرنشان کرد: صدور و ابلاغ این گواهیها مبتنی بر دادههای امن و قابل اعتماد بوده و پس از احراز هویت قوی از طریق سامانه «هدا» در اختیار کاربران قرار میگیرد. اصالت هر گواهی نیز از طریق دو کد منحصر به فرد (شناسه یکتا و شناسه اعتبارسنجی) به راحتی قابل بررسی است.
احمدی در ادامه به مکانیزم اعتراض به گواهیهای صادر شده نیز اشاره کرد: وراث و ذینفعان میتوانند ظرف مدت ۱۰ روز پس از دریافت پیامک ابلاغ، اعتراض خود را با ارائه مستندات لازم، در سامانه «سهیم» یا ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان دولت ثبت کنند. هیأتهای حل اختلاف ادارات ثبت احوال استان به این اعتراضات رسیدگی کرده و نتیجه را ابلاغ خواهند کرد. در صورت عدم پذیرش رأی هیأت، وراث میتوانند ظرف ۲۰ روز اعتراض خود را در دادگاه صالح ثبت کنند.
مدیرکل ثبت احوال استان آذربایجانغربی از مزایای اصلی این طرح به حذف کامل تشریفات و فرآیندهای پیچیده سابق، صدور الکترونیکی تمامی مراحل گواهی و سرعت بیسابقه در صدور آن به دلیل استفاده از ظرفیتهای پایگاه سببی و نسبی و اطلاعات سایر دستگاههای متولی اشاره کرد. این تحول، گامی بلند در راستای تحقق دولت الکترونیک و ارائه خدمات سریع و شفاف به مردم محسوب میشود.
انتهای خبر/ و