تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

توسعه اقتصادی آذربایجان غربی در گرو رونق و توسعه گمرکات

  • کد خبر : 20349
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰:۱۵
توسعه اقتصادی آذربایجان غربی در گرو رونق و توسعه گمرکات

به گزارش اروم نیوز به نقل از درناسسی، در دنیای پر فراز و نشیب اقتصادی امروز رونق و توسعه صادرات غیرنفتی نقش بسزایی در اقتصاد کشور و منطقه ایفا می‌کند می‌توان بیان کرد یکی از مهم‌ترین و با ارزشترین نتایج توسعه صادرات غیرنفتی، رونق فعالیت‌های تولیدی، ایجاد اشتغال، کاهش میزان بیکاری در کشور و منطقه […]

به گزارش اروم نیوز به نقل از درناسسی، در دنیای پر فراز و نشیب اقتصادی امروز رونق و توسعه صادرات غیرنفتی نقش بسزایی در اقتصاد کشور و منطقه ایفا می‌کند می‌توان بیان کرد یکی از مهم‌ترین و با ارزشترین نتایج توسعه صادرات غیرنفتی، رونق فعالیت‌های تولیدی، ایجاد اشتغال، کاهش میزان بیکاری در کشور و منطقه است.

استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های مرزی کشور با سه کشور ترکیه، آذربایجان و عراق هم مرز است که این همسایگی و هم مرز بودن یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای توسعه اقتصادی استان به شمار می‌رود.

این استان دارای 9 گمرک و هفت بازارچه مرزی که وظیفه واردات و صادرات کالا را عهده‌دار است می‌توان بیان کرد بخش گمرکات یکی از مهم‌ترین بخش‌های متحول شده در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و اولین دستاورد این حوزه از انقلاب افزایش تعداد گمرکات استان بود که از سه گمرک به ۹ گمرک و هفت بازارچه فعال، رسیده است.

در این راستا دارابودن گمرکات متعدد در استان آذربایجان غربی یک ظرفیت برای توسعه و ارتقا شاخص اقتصادی استان محسوب و در نقشه راه توسعه این استان، گمرکات و پایانه مرزی یک بخش اصلی محسوب می‌شوند که انتظار می‌رود مسئولان امر از این ظرفیت غافل نبوده و اهتمام جدی در توسعه و رونق مناطق مرزی و بازارچه‌های مرزی داشته باشند.

 توسعه زیر ساخت‌های مرزی برنامه اصلی دولت سیزدهم

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مرز یکی از مهم‌ترین فرصت‌های استان برای پیشرفت به شمار می‌رود که باید از آن به‌صورت حداکثری استفاده کرد، گفت: توسعه زیرساخت‌ها از برنامه‌های جدی دولت در مسیر ارتقای تجارت با کشورهای همسایه است.

معتمدیان با اشاره به اهمیت فعالیت‌های اقتصادی و تجاری گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استان تجاری‌سازی مبادی مرزی است.

وی با بیان اینکه این استان، ظرفیت بسیار زیادی در حوزه تجارت بین‌الملل دارد و وجود ۹ گمرک موید این ظرفیت است، گفت: برای توسعه فعالیت‌های حوزه گمرک نیاز است زمینه ارتقای لجستیکی، نیروی انسانی و همچنین تفویض اختیارات به استان فراهم شود.

 صادرات بیش از ۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۶۵ دلار از گمرکات آذربایجان غربی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: امسال سه میلیون و 769 هزار تن انواع کالاهای تولید شده داخلی به ارزش بیش از یک میلیارد و 363 میلیون دلار از گمرکات و پایانه‌های مرزی استان به بازارهای هدف خارجی صادر شده است.

وی با بیان اینکه 209 هزار تن انواع کالاهای موردنیاز کشور که در داخل مشابه تولیدی ندارند گفت: انواع کالاهای موردنیاز به ارزش بیش از 399 میلیون دلار از گمرکات و پایانه‌های مرزی استان وارد کشور شده است.

سرتیپی با اشاره به صدور کارت بازرگانی در استان تصریح کرد: طی پنج ماهه نخست امسال 614 فقره کارت بازرگانی،207 فقره کارت پیله‌وری در استان صادر شده است.

وی با اشاره به فعالیت تجاری افراد در مناطق مرزی عنوان کرد: دو هزار و 468 فقره کارت مرزنشینی برای تسهیل صادرات و واردات، صادر و یا تمدید اعتبار شده است.

رئیس سازمان کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی به تغییر رویه صدور پروانه‌های صنفی از طریق درگاه ملی مجوزها و تعیین مدت‌زمان مشخص برای صدور و یا پاسخگویی به درخواست‌های ثبت شده اشاره کرد و گفت: در این سامانه، آذربایجان غربی در حوزه صدور مجوزهای لازم از طریق این درگاه جزو رتبه‌های برتر کشور به شمار می‌آید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=20349

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.