به گزارش اروم نیوز، تجملگرایی؛ موضوعی که از آن به عنوان آفت جامعه امروزی نام برده می شود.
هدیههای آن چنانی، میزهای متنوع شام، تجملات و زرق و برق، بریز و بپاشهای بیجا و غیره، اینها همه تفاوت های برخی زندگی های امروزه با یکی دو نسل پیش جامعه است.
تجملاتی که متاسفانه نتیجه ای جز دوری صمیمیت و سادگی در خانواده ها نداشته و با گذشت زمان می رود تا با تغییر نگرش افراد و تمایل آن ها به خودنمایی و در اصلاح پز دادن، جامعه را به سمت تشریفاتی شدن سوق دهد.
ریخت و پاش های نا متعارفی که تحت تاثیر شبکههای ماهوارهای و تبلیغات جورواجور در شبکههای موبایلی اینستاگرام و فیسبوک نیازهای کاذبی را در جامعه ایجاد کرده و ولع مردم را برای خرید به شدت افزایش داده و علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد خانواده ها روح اشرافیگری در جامعه و فاصلهگیری از ساده زیستی در جامعه را نیز باعث می شود.
و از همه مهمتر اینکه تاثیرات زرق و برق های زندگی روی فرزندان نیز امری کتمان ناپذیر در این زمینه می باشد که باعث تربیت نادرست آن ها می شود چراکه وقتی بزرگترها و مسئولان الگوها و معیارهای سبک زندگی درست و منطقی را به کودکان و جوانان ارائه نمی دهند لاجرم جذب معیارهایی میشوند که از سایر منابع به آنها تحمیل می گردند.
اما نگاه ریزبینانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به «سبک زندگی» نیز گویای این مهم می باشد که سبک و فرهنگ زندگی قسمت عمدهای از زندگی افراد جامعه را تشکیل میدهد و توجه به خانواده و موضوعات اجتماعی پیرامون آن از مواردی است که باید توجه ویژه ای به آن داشت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفری که در مهر ماه سال ۱۳۹۱ به استان خراسان شمالی داشتند در بیاناتی در جمع جوانان، یک هشدار جدی در مورد اشکالاتی که به سبک زندگی ما وجود دارد، دادند.
ایشان فرمودند: «یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی، شیوهی زیستن – اینها عبارهٌ اخرای یکدیگر است…بخش حقیقی، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می دهد؛ که همان سبک زندگی است که عرض کردیم. این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل مسأله ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسأله ی خط، مسأله ی زبان، کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانهای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ این ها آن بخش های اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است.»
البته اگر بخواهیم به عوامل موثر در تجمل گرایی جامعه نیز اشاره کنیم باید بگوییم رسانهها به دلیل ارتباط نزدیکی که با مخاطب دارند یکی از مهم ترین عوامل ترویج مادی گرایی در جامعه امروز می باشند چراکه گاهی به دلیل برخی منافع مادی و گاهی به دلیل برنامه های کارشناسی نشده، به سمت ترویج مسائلی می روند که حاصلی جز تزریق تجملات به بدنه جامعه ندارد.
چنانچه فکری به این وضعیت نشود این رفتارهای غلط به مثابه یک فرهنگ عمومی درآمده و پیامدهایی نظیر تضعیف ریشه های بنیان خانواده، افزایش طلاق و به وجود آمدن فساد در جامعه و محرومیت از برنامه های هدفمند در زندگی را در بر خواهد داشت.
انتهای پیام/