تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

ترافیک درون شهری بوکان، کلافی سردرگم در دست مدیران

  • کد خبر : 10471
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
ترافیک درون شهری بوکان، کلافی سردرگم در دست مدیران

با نگاهی به وعده های دور دراز مدیران شهری

به گزارش حرف‌رک به نقل از کانی پرس؛ با گسترش جوامع شهری و به دنبال آن افزایش میزان تولید خودرو، شهرها با چالشی جدید و بعضاً لاینحل به نام شدآمد روبه‌رو شدند که زندگی روزمره مردم را تحت‌تأثیر قرار داده است.

آلودگی هوا، اتلاف وقت، آلودگی صوتی، هدررفتن سوخت، تصادفات و بسیاری از هزینه‌های مالی دیگر تنها گوشه کوچکی از چالش‌های روزمره مردم گرفتار در شدآمد خیابان‌های شهری هستند که برای رسیدن به مقصد نیاز است که از آن عبور کنند.

امروزه خیابان‌های پرتراکم با صف خودروهای به‌هم‌چسبیده چهره اصلی شهرها را به پارکینگ‌های طولی چند ده کیلومتر تبدیل کرده که سبب ایجاد ناهنجاری‌های گسترده سمعی بصری برای شهروندان شده است.

بسیاری از شهرهای غیر کلان‌شهر ایران نیز به علت بافت قدیمی عدم آینده‌نگری در ساخت معابر و خیابان‌ها با چالش شدآمد شهری روبه‌رو هستند و باتوجه‌به این موضوع به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت که روند تغییرات در شهرهای ایران به سمتی است که منجر به ایجاد گره‌های ترافیکی می‌شود.

این معضل هر روز بیشتر از گذشته خودش را نشان می‌دهد؛ چراکه رابطه‌ای موزون و متعادل میان جمعیتی که روزانه در شهر تردد می‌کند و تعداد خودروها در سطح معابری که بر اساس بافت سنتی و یا عدم آینده‌نگری در احداث خیابان‌ها احداث شده‌اند برقرار نیست.

شهر بوکان در جنوب دریاچه ارومیه یکی از ده‌ها شهری از کشور می‌باشد که روزانه و به علت عدم استانداردها در ساخت خیابان‌های اصلی‌اش در دهه‌های گذشته با چالش جدی شدآمد درون‌شهری روبه‌رو است.

این سال‌ها شدآمد خیابان‌های بوکان دیگر برای هیچ شهروندی در این شهر ناآشنا نیست، کلمه‌ای که تا چند سال قبل برای بسیاری از مردم گنگ و نامفهوم بود.

ماشین‌های درهم‌تنیده در خیابان‌های باریک و قفل‌شده، حکایت درد بی‌درمان این روزهای معابر بوکان است که شهروندان سومین شهر پرجمعیت استان در حال تجربه‌کردن آن هستند.

معضل شدآمد خیابان‌های بوکان که از سوی بی‌تدبیری مسئولان شهرستانی طی چند سال گذشته به حد انفجار رسیده و به این زودی‌ها نیز قابل‌رفع نیست باعث ایجاد هزاران مشکل کوچک و بزرگ برای شهروندان و حتی اقتصاد این شهر شده است.

وجود شدآمد کلافه‌کننده در اصلی‌ترین خیابان بوکان که مرکز تجاری این شهر نیز محسوب می‌شود تردد خودروها و عابرین پیاده را در بعضی از ساعت‌های روز در هسته مرکزی شهر با مشکل جدی رو به و کرده است

یکی از اصلی‌ترین مشکلات ترافیکی بوکان به عرض کم خیابان انقلاب بر می‌گردد که در زمان سرداران مکری تأسیس و تا اکنون هیچ تغییر خاصی به خود ندیده است این در حالی است که این معبر در زمان احداث برای بیش از 50 خانوار ساخته شد؛ ولی اکنون 180 هزار نفر با بیش از 110 هزار خودرو در آن به رفت‌وآمد می‌پردازند.

وجود صدها خودروی تک‌سرنشین، پارک نامناسب و نبود پارکینگ را می‌توان از دیگر علت‌های ایجاد شدآمد در خیابان‌های مرکزی بوکان دانست که در بی‌تدبیری مسئولان به مشکلی لاینحل برای این شهر تبدیل شده است.

این مشکلات در حالی است که بارها از سوی مسئولان شهری قول‌های برای رفع این مشکلات دادشده ولی تا کنون این دستورات تنها در بایگانی ادارات مربوطه بایگانی شده و عملاً هیچ اقدام خاصی برای برطرف‌کردن وضعیت اسف‌بار شدآمد بوکان انجام نشده است.

احداث چندین پارکینگ حدفاصل میدان انقلاب تا میدان فرمانداری بسیار ضروری به نظر می‌رسد تا از بار ترافیکی این خیابان پر ازدحام کاسته شود و همچنین ممانعت از پارک دوبله توسط رانندگان نیز می‌تواند در کاهش شدآمد هسته مرکزی بوکان بسیار مؤثر باشد.

 تلاش می‌کنیم گره‌های ترافیکی سطح شهر را به حداقل برسانیم

در همین رابطه ناصح محمدخانی شهردار بوکان به‌عنوان متولی اصلی معابر شهری در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان تلاش می‌کنیم گره‌های ترافیکی سطح شهر را به حداقل برسانیم.

ناصح محمدخانی افزود: با برنامەریزی‌های صورت‌گرفته در نشست‌های این شورا و با همکاری پلیس راهور برخی مسیرهای فرعی جایگزین مسیرهای پرتردد می‌شوند.

شهردار بوکان ادامه داد: بی‌تردید شدآمد به چالش اصلی مدیریت شهری تبدیل شده که با راه کارها و برنامه‌های علمی در بازده‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت سعی بر این است تا بر این ناهنجاری غلبه کنیم.

وی عنوان کرد: اقدامات خوبی برای رفع گره‌های ترافیکی و رفع نقاط حادثه‌خیز در حال اجراست که شهروندان به‌زودی نتایج این تصمیمات را در سطح شهر مشاهده می‌کنند.

لازم است راهکارها و اقدامات مؤثرتری برای رفع مشکلات ترافیکی اتخاذ گردد

در همین رابطه فرماندار بوکان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت؛ متأسفانه در حال حاضر شهر بوکان به‌عنوان سومین شهر استان از لحاظ جمعیت دارای مشکلات ترافیکی می‌باشد که لازم است راهکارها و اقدامات مؤثرتری برای رفع این مشکلات اتخاذ گردد.

خشایار صنعتی عنوان کرد: در حوزه راه‌های برون‌شهری متأسفانه در سه‌ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل دارای افزایش آمار تصادفات منجر به فوت و جرح در محورهای مواصلاتی سطح شهرستان بودیم.

وی ادامه داد: شدآمد داخل‌شهری بر اساس آمار ذکر شده توسط فرمانده انتظامی در سه‌ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش تصادفات داخل‌شهری بودیم که لازم است با ادامه اصلاح نقاط حادثه‌خیز، این روند کاهشی ادامه پیدا کند.

خشایار صنعتی سپس با اشاره به گلایه‌هایی که شهروندان از وضعیت ترافیکی سطح شهر دارند، اظهار داشت؛ مصوبات جلسات شورای شدآمد لازم‌الاجرا هستند و ضمن اجرای کامل این مصوبات بایستی نسبت به انجام اقداماتی همچون فرهنگ‌سازی، خرید و نصب دوربین‌های ثبت تخلفات توسط شهرداری و حضور محسوس نیروهای پلیس راهور در سطح شهر صورت بگیرد.

بی‌گمان با بهبود در وضعیت شدآمد شهری می‌توان اثرات مثبت آن را بر رفتار روزمره مردم نیز دید و جدای از این مهم هم می‌توان شاهد هنجارهای مثبت در فرهنگ عمومی بوکانی‌ها باشیم، موضوعی که متأسفانه تا کنون در میان تصمیم‌گیرندگان حوزه شدآمد بوکان جای نداشته و عملاً این حوزه به کلافی سردرگم برای آن تبدیل شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=10471

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.