• امروز : دوشنبه - ۲۴ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : 23 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Monday - 15 September - 2025

بخاطر فرزندانمان آموزش و پرورش را دریابیم/ لزوم همدلی بیشتر مسئولین برای توسعه نظام آموزشی

  • کد خبر : 201279
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰:۰۰

آذربایجان غربی از لحاظ سطح سواد در بین دو استان آخر در کشور قرار داشته و از مشکلاتی همچون تصرف غیرقانونی مکانهای آموزشی و کمبود کلاسهای درس رنج می برد. به گزارش اروم نیوز، آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین سازمانها در امر آینده سازی برای جوانان یک جامعه معرفی می شود و […]

آذربایجان غربی از لحاظ سطح سواد در بین دو استان آخر در کشور قرار داشته و از مشکلاتی همچون تصرف غیرقانونی مکانهای آموزشی و کمبود کلاسهای درس رنج می برد.

به گزارش اروم نیوز، آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین سازمانها در امر آینده سازی برای جوانان یک جامعه معرفی می شود و برخی نیز نقش آن را بی بدیل و غیرقابل تعویض با هیچ  کدام از سازمان ها و نهادهای دیگر می دانند.

این آموزش و پرورش است که با آموزشهای بنیادین چرخه های تولید علم را در جامعه به حرکت درآورده و با پرورش افراد را برای حضوری فعال در جامعه آماده می کند. این سازمان مهم و تأثیرگذار در تمامی کشورها ارج نهاده شده و بسیاری از کشورها بیشترین سهم از بودجه خویش را به آن اختصاص می دهند، زیرا پی به اهمیت آن برده اند.

در بسیاری از کشورها سعی بر رفع مشکلات معیشتی معلمان و همچنین احداث مدارسی با تکنولوژی روز کرده اند که بتوانند در آینده نسلی با بارعلمی بالا تحویل جامعه دهند.

چرا که اساسی ترین رکن پیشرفت و تولید علم در جامعه سرمایه گذاری در بخش آموزش است. بسیاری از کشورهای توسعه یافته و صنعتی سالانه بودجه های کلانی برای توسعه زیرساختهای آموزشی خود هزینه می کنند که با برنامه ریزی بسیار دقیق نتایج آن را نیز شاهد هستند.

آذربایجان غربی به عنوان استانی که از توسعه یافتگی کمتری نسبت به دیگر استانها برخوردار است، در شاخصه های آموزشی نیز وضعیت بسیار نامطلوبی دارد. اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی مجموعا ۱۴۱ میلیارد تومان برای اتمام پروژه های فضاهای آموزشی نیاز دارد که این رقم در صورت تأمین برای اتمام پروژه های نیمه تمام بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، خیری و بازسازی کلاس‌های تخریبی صرف خواهد شد.

این استان از لحاظ آموزشی و تعداد باسوادان جزء دو استان آخر کشور قرار دارد که نشانگر غفلت مسئولان متولی از امر مهم آموزش و پرورش بوده است.

همچنین کمبود مدارس در محلات و شهرکهای جدیدالاحداث یکی از معضلات شهر ارومیه است. بسیاری از دانش آموزان و همچنین فرهنگیان ارومیه برای رسیدن به مدارس و محل کار خویش مجبورند مسافتی طولانی طی کنند. به طور مثال می توان از شهرکهایی همانند گلمان، گلشهر، طرزیلو، سعدی، رودکی و بسیاری از مناطق روستایی و محلات حاشیه نشین ارومیه و آذربایجان غربی  نام برد که ضرورتی جدی برای پیگیری مشکلات مربوط به آن را می طلبد.

اخذ هزینه از دانش اموزان توسط مدارس نیز از دیگر مشکلات و معضلات بحث آموزش و پروش در آذربایجان غربی است. مدارسی که نام دولتی داشته ولی هزینه های بالایی از والدین دانش آموزان تحت عناوینی همچون نمونه‌ی مردمی، هیئت امنایی، شاهد و استعدادهای درخشان دریافت می کنند، اگرچه در مصاحبه های مسئولان وزارت آموزش و پرورش این امر انکار و آنها مدعی برخورد با مدیران مدارسی که اقدام به اخذ پول از دانش آموزان کنند، می شوند.

بخاری های نفتی همچنان در این استان یکه تازی می کنند. بخاری هایی که تعدادشان اکنون به ۹ هزار رسیده است و هر لحظه احتمال دارند که شین آبادی دیگر به راه بیاندازند و آینده طیفی از کودکان این استان را در آتش بی تدبیری بسوزانند. آتشی که علاوه بر جسم آنها، روح و روان و آینده کودکان را نشانه گرفته است. آینده ای که کودکان شین آبادی آن را سوخته می بینند.

لازم است مسئولان آموزش و پرورش برای سیستم گرمایشی مدارسی که از بخاریهای نفتی استفاده می کنند، چاره ای اندیشیده و با تدابیر خویش جلوی حوادث احتمالی ناگوار را بگیرند.

یکی از اقدامات مثبت آموزش و پرورش را می توان در بحث تشویق افراد برای باسواد کردن افراد بی سواد عنوان کرد. آموزش و پرورش برای هرکسی که بتواند یک فرد بی سواد را آموزش و خواندن و نوشتن به وی یاد دهد، ۵۶۰ هزار تومان پاداش می دهد، طرحی که می تواند انگیزه عده ای را برای ورود به این امر افزایش دهد.

مدارس سه شیفته، فرسوده بودن ساختمان اکثر مدارس، حقوق پایین معلمان، عدم اهتمام آموزش و پرورش برای آموزش کاربردی ، برگزاری کلاسهای تقویتی بیرون از مدرسه و تأثیر منفی آن بر انگیزه معلمان برای تدریس در مدارس، توزیع نامناسب نیروی انسانی در مناطق آموزرش و پرورش، عدم پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت فرهنگیان، بیکاری فرزندان فرهنگیان و بی پاسخ ماندن مطالبات آنها مبنی بر استخدام یکی از فرزندان آنها در آموزش و پرورش تنها بخشی از معضلات و مشکلات آموزشی و پرورشی و فرهنگیان در آذربایجان غربی است که شایسته است برای ارتقاء سیستم آموزشی و کاربردی کردن فعالیت این سازمان مهم رفع شود.

ضروریست همه مسئولان با همدلی و با نگرشی جدید جهت رفع موانع و معضلات آموزشی حداقل برای فرزندانمان و فرزندان ایران اسلامی نیز شده بکوشند و این سازمان را که با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند، دریابند.

بسیاری از مشکلات فرهنگی و سیاسی از طریق آموزش و پرورش قابل حل است/ ضرورت بهبود شرایط سوادآموزی

حجت السلام و المسلمین سید مهدی قریشی گفت: برای بهبود شرایط سواد آموزی و کاهش آمار بی سوادی در استان، تلاش و همت جدی مسئولان کلیه دستگاه های اجرایی ضرورت دارد.

امام جمعه ارومیه و نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش استان، معاون سواد آموزی استان و کارشناسان این معاونت و نواحی دوگانه ارومیه که در محل دفتر امام جمعه ارومیه و نماینده ولی فقیه در استان و بمناسبت گرامیداشت هفته سواد آموزی برگزار شده بود؛ با آرزوی توفیق برای کلیه تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت اظهار کرد: اهمیت آموزش و پرورش و سواد آموزی بر کسی پوشیده نیست چراکه اگر علم نباشد پیشرفتی در امور حاصل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از شاخصها وضعیت استان مطلوب نمی باشد، افزود: بسیاری از مشکلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و … کشور می تواند توسط آموزش و پرورش حل شود لذا باید همه مسئولان برای تقویت آموزش و پرورش تلاش کنند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه آموزش و پرورش کاری بسیار مقدس است، تصریح کرد: برای بهبود شرایط سواد آموزی و کاهش آمار بی سوادی در استان، تلاش و همت جدی مسئولان دستگاه های اجرایی ضرورت دارد.

حجت السلام و المسلمین قریشی خاطر نشان ساخت: ائمه جماعت استان نیز در کنار مسئولان، برای فرهنگ سازی در خصوص سواد آموزی باید تلاش کنند.

نیاز ارومیه به ۱۷۰۰ کلاس درس/ تصرف غیرقانونی ۱۸۸ هکتار از فضاهای آموزش و پرورش در ارومیه

عباس حسن‌خانی در جلسه شورای آموزش و پرورش ارومیه که اخیراً ترتیب یافت با بیان اینکه ارومیه نیازمند یک‌هزار و ۷۰۰ کلاس درس است، اظهار داشت: کمبود فضاهای آموزشی در ارومیه از جمله مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش استان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۸۸ هکتار از فضاهای آموزش و پرورش ارومیه در تصرف غیرقانونی قرار گرفته شده است.

حسن‌خانی با اشاره به راهکارهای موجود برای رفع این معضل، گفت: تامین اعتبار جهت خرید ملک شخصی، توافق سه جانبه بین شهرداری، مالک و آموزش و پرورش و همچنین مصالحه ما بین مالک و آموزش و پرورش از جمله این راهکارها است.

فرماندار ارومیه به سایر مشکلات فضاهای آموزشی شهرستان ارومیه اشاره کرد و گفت: وجود فضاهای اوقافی و یا در مالکیت اداره مسکن و شهرسازی نیز از دیگر مشکلات آموزش و پرورش ارومیه است.

وجود ۱۸۳ هزار بی‌سواد در آذربایجان غربی/بدهی ۶۰۰ میلیاردی آموزش و پرورش استان

فریدون سید مصطفوی در مصاحبه ای که در خبرگزاری فارس انتشار یافته بود، اظهار داشت: از لحاظ نرخ بی‌سوادی استان آذربایجان غربی در رتبه دوم بی‌سوادی کشور قرار دارد که این امر شایسته این استان و مردمان آن نیست که باید برای رفع بی‌سوادی تلاش بیشتری در این استان انجام پذیرد.

وی به تذکر استاندار آذربایجان غربی به مدیران آموزش و پرورش استان برای رفع و ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان اشاره کرد و گفت: مدیران و معلمان باید برای افزایش نرخ باسوادی همت بیش‌تری از خود به خرج دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه در استان آذربایجان غربی ۳۷ هزار معلم و فرهنگی وجود دارد، افزود: دارا بودن این مقدار بی‌سواد شایسته قشر فرهنگی استان نیست.

مصطفوی به بدهی ۶۰۰ میلیارد ریالی اداره کل آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: اداره کل آموزش پرورش استان بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بدهی داشت که بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال آن ظرف یکسال گذشته پرداخت شده و هنوز ۶۰۰ میلیارد ریال آن باقی است که این امر امکان خدمات‌دهی و توجه به حل مشکلات شهرستان‌ها را ناممکن ساخته است.

اسد احمدپور

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=201279

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.