به گزارش اروم نیوز، رهبر معظم انقلاب: «اهمیت انتخابات خبرگان – که شاید هیچ کدام از انتخابات های کشور به این درجه از اهمیت و حساسیت نباشد – در این است که با این انتخابات، مردم افراد خبرهی مورد اعتماد خودشان را انتخاب میکنند تا اینها آمادهی به کار باشند برای لحظه حساس فقدان رهبری در کشور. این مجموعه مورد اعتماد ملت باید بنشینند و با بصیرت کامل، رهبری را که قادر بر ادای تکالیف رهبری میدانند، انتخاب کنند و به مردم معرفی کنند.
اگر چنین جمعی در آن هنگام – یعنی هنگامی که کشور به تعیین رهبر احتیاج پیدا کرده است، یا به خاطر اینکه رهبر قبلی از دنیا رفته است و یا خدای نخواسته از صلاحیتها افتاده است، که باید رهبر دیگری را انتخاب کنند – حضور نداشته باشد و آمادهی به کار نباشد، آنچنان گرهی در دستگاه مدیریت کشور به وجود خواهد آمدکه با هیچ سرانگشتی این گره باز شدنی نیست.
خصوصیت انتخابات رهبری این است. کار مهم خبرگان در درجه اول، همین انتخاب است و در درجهی دوم، نظارت بر وضع رهبر موجود و حاضر، که متوجه باشند و ببینند آیا صلاحیتها در او باقی است؟ این کار مهم مجلس خبرگان است. هیچ دستگاه دیگری در کشور وجود ندارد که بتواند این کار مهم را انجام بدهد و قانون به آن، چنین اجازهای را داده باشد و چنین تکلیفی را کرده باشد.»
خطبههای نماز عید سعید فطر سال ١٣٨۵
کلام نافذ فوق از زبان ولی امر مسلمین به شکل آشکار نقش و جایگاه مجلس خبرگان رهبری را در آینده کشور تبیین و مشخص می کند.
اما این مهم در قانون اساسی به شکل کاربردی لحاظ شده است:
وظایف خبرگان قانون اساسى در اصول یکصدو هفتم، یکصد و هشتم، یکصد و یازدهم و یکصد و هفتاد و هفتم، وظایف و اختیارات :
انتخاب رهبر
تعیین رهبر در زمان حضور امام معصوم(علیهالسلام)، بر مبناى نصّ الهى صورت مىپذیرد که به صورت دقیق فرد واجد شرایط را به مردم معرفى مىکند؛ اما در زمان غیبت – چون نصب فقها براى ولایت، به صورت «عام» بوده و ناظر به فرد خاصى نمىباشد – با «انتخاب مردم» است. لذا با استفاده از شیوه انتخاب مردمى، باید فردى را که داراى صفات لازم براى رهبرى است تعیین نمود.
نظارت بر رهبر
در نظام اسلامى، براى مصون ماندن هر چه بهتر صاحبان قدرت، افزون بر مکانیزمهاى کنترل درونى نظیر ایمان،عدالت و تقوا، دو نوع نظارت بر رهبرى وجود دارد: یکى نظارت عمومى مردم که در جهت ایفاى نقش «النصیحه لائمه المسلمین» وهمچنین لزوم امر به معروف و نهى از منکر،بر عهده آحاد جامعه قرار داده شده است. و نوع دیگر، نظارت نهادینه که توسط نهاد خاصّى اعمال گردد و پشتوانه حقوقى دارد. در این نظارت، صرفاً به ارزیابى وقایع آشکار و موضعگیرىهاى پیدا اکتفا نمىشود، بلکه حقّ تفحّص داشته و مىتواند از مقام مسئول پاسخ بخواهد. بر این اساس مجلس خبرگان طبق اصل یکصدویازدهم موظف است همواره وجود شرایط در رهبر را احراز کند و مرتباً رهبر و نحوه اداره امور توسط وى را زیر نظر و نظارت دقیق خویش قرار دهد.
محسنات ورود کاندیداهای اصلح به مجلس خبرگان رهبری
در نظام اسلامى تداوم رهبرى ولى فقیه، به «استمرار صلاحیت و شایستگى» وى در جنبه هاى «علمى، اخلاقى و مدیریتى» بستگى دارد و با فقدان هریک از شرایط لازم براى رهبرى و با کمترین انحراف، مشروعیت آن از بین رفته و منصب خود را ز دست مىدهد.
در ادامه ی اختیارات قانونی این مجلس، مقررات این مجلس حول محور وضع قوانین و چگونگی اجرای قوانین و نحوه تفسیر قوانین و مهمتر از همه بازنگری در قانون اساسی از وظایف محوله و بسیار مهم این مجلس است:
مطابق اصل یکصد و هفتاد و هفتم قانون اساسى، مقام رهبرى پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، طى حکمى خطاب به رئیسجمهور موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسى را به شوراى بازنگرى قانون اساسى پیشنهاد مىنماید، که در این شورا «پنج نفر از اعضاى مجلس خبرگان» نیز حضور داشته و به فعالیت مىپردازند.
از خلال بررسی موارد مستند فوق می توان بی هیچ تحلیل و تفسیر اضافی اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان در آینده کشور را رصد کرد.
اگر این مجلس وانتخابات آن با حضور اشخاصی با نیات مشخص و صرفاً سیاسی و منفعت گرایانه و متضمن موقعیت فعلی لوث و آلوده گردد، مسیر نظام اسلامی و حکومت اسلامی که بر مبنای رهبری فقیه عادل و جامع الشرایط و در چهارچوب دین مبین و شرع مقدس شکل و انسجام یافته و حیات مستمر نیز داشته است، مورد دگردیسی واقع شود و نیز موقعیت و فعلیت این مجلس دست آویز مطامع شخصی افراد قرار گیرد، بی شک آینده دهشت باری در انتظار عموم جامعه اسلامی و خدای ناکرده سقوط همه جانبه قانون اساسی، زیر سؤال رفتن انسجام و استقلال نظام اسلامی خواهیم بود.
بر همین اساس دقت لازم در جهت تعیین صلاحیت افراد واجد الشرایط از حیث فقهی، اخلاقی، سیاسی، شخصی و نیز علمی آنان به شکل کامل انجام شود و در اصطلاح این مسیر استرلیزه و پاکیزه شود.
به شکل خلاصه حساسیت ویژه مقام عظمای ولایت در خصوص «نفوذ و فرایند نفوذ» نیز در این چهارچوب معنا یافته و عمق دوراندیشی و بصیرت ویژه ایشان معلوم و آشکار می گردد چرا که آینده پیشرو را نیز رصد و پیش بینی کرده و می کنند.
انتهای پیام/