تنگه هرمز و بابالمندب به خط مقدم منازعه ژئوپلیتیک بدل شدهاند. این آبراههای استراتژیک، جایی که امنیت انرژی، قدرت نظامی و هنجارهای حقوقی درهم تنیدهاند، صحنه «نبرد ارادهها» میان قدرتهای جهانی و منطقهای هستند.
امام جمعه ارومیه تنگه هرمز را یکی از مهمترین اهرمهای اقتدار اقتصادی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: بهرهگیری هوشمندانه از این ظرفیت راهبردی میتواند ضمن تأمین منافع ملی، نقش مؤثری در مقابله با فشارهای اقتصادی دشمنان ایفا کند.
تنگه هرمز، آبراهی باریک اما راهبردی در قلب خلیجفارس، افزون بر نقشی حیاتی در ترانزیت روزانه میلیونها بشکه نفت و گاز، به عرصهای کلیدی برای تقابل و همکاریهای حقوقی، امنیتی و اقتصادی تبدیل شده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما محاصره دریایی را تحمل نمیکنیم. نیروهای مسلح ما حق طبیعی خود میدانند که با این جنگ مقابله کنند.
امام جمعه ارومیه با انتقاد از سکوت سلبریتیها در اغتشاشات و جنایات دشمن علیه منافع ملی، گفت: بحرانهای بزرگ، حاشیهنشینان سیاسی را به متن میآورد و هویت واقعی بیوطنان و وطنفروشان را در برابر جامعه آشکار میسازد.
امامجمعه پلدشت با تأکید بر اهمیت راهبردی تنگه هرمز، بسته ماندن این گذرگاه را نشانه اقتدار، انسجام ملی و ابزار بازدارندگی ایران در برابر تهدیدات آمریکا و اسرائیل عنوان کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت روز ملی خلیج فارس، با تأکید بر جایگاه ژئوپلیتیکی این پهنه آبی، آینده منطقه را «بدون حضور آمریکا» دانستند و بزرگترین عامل ناامنی را بیگانگان معرفی کردند.