تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

9درصد جمعیت آذربایجان غربی را سالمندان تشکیل داده است

  • کد خبر : 23919
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
9درصد جمعیت آذربایجان غربی را سالمندان تشکیل داده است

پروین محمدپوری در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز؛ با بیان اینکه کل جمعیت سالمندی استان حدود 317 هزار و 800 نفر برآورد شده است؛ اظهار کرد: 9درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل داده است. وی با بیان اینکه، تعداد 720 نفر از سالمندان استان در مراکز نگهداری شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند، افزود: شهرستان پیرانشهر با 6.8% […]

پروین محمدپوری در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز؛ با بیان اینکه کل جمعیت سالمندی استان حدود 317 هزار و 800 نفر برآورد شده است؛ اظهار کرد: 9درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه، تعداد 720 نفر از سالمندان استان در مراکز نگهداری شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند، افزود: شهرستان پیرانشهر با 6.8% و تکاب با 13.2% به ترتیب کمترین و بیشترین جمعیت سالمندی استان جمعیت سالمندان استان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی یا اشاره به اینکه، سالانه 19 میلیارد تومان هزینه نگهداری سالمندان در استان هزینه می‌شود، تصریح کرد: از مجموع سالمندان یاد شده استان سه هزار و 475 نفر سالمند پرخطر بوده که 451 نفر در جامعه تحت پوشش بهزیستی و یک‌هزار و 91 نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند که 44 درصد سالمندان پرخطر را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، 120 نفر از سالمندان تحت پوشش بهزیستی در نزد خانواده‌های خود هستند، بیان کرد: این تعداد از سالمندان خدمات توان‌بخشی آموزشی بهره‌مند شده و بهزیستی به این مراکز سالانه سه میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند.

محمدپوری افزود: در راستای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، بهزیستی استان در سال‌های گذشته اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی جهت آموزش پیشگیری از عوارض سالمندی (در حیطه‌های مختلف) برای سه هزار و 347 سالمند تحت پوشش با اعتبار 400 میلیون تومان کرده است.

وی گفت: همچنین در سال 1401 به 150 نفر سالمند دارای معلولیت مبلغ 500 میلیون تومان در سال 1402 به 50 نفر سالمند معلول مبلغ 200 میلیون تومان کمک‌هزینه مناسب‌سازی منزل و یا خودرو هزینه شده و همچنین به‌صورت مستمر سالمندان دارای مشکلات حسی و حرکتی وسایل کمک توان‌بخشی (عصا ویلچر سمعک و….) اعطا می‌شود.

محمدپوری بیان کرد: باتوجه‌به اینکه بهزیستی نقش دبیری جلسات شورای سالمندان را عهده‌دار است، در نیمسال اول 1402 تعداد 25 جلسه در سطح استان و شهرستان‌ها تشکیل و پیگیر مصوبات جلسات بوده است.

وی افزود: در سال 1399 سند ملی سالمندان به‌عنوان برنامه‌ای در راستای نیل به سالمندی سالم و فعال تدوین و مقرر شد دستگاه‌های عضو شورای ملی سالمندان برنامه‌ها و فعالیت‌های سالمندی دستگاه خود را منطبق بر این سند تدوین نمایند.

محمدپوری با اشاره به برنامه‌های راهبردی، فعالیت‌ها و دستگاه‌های متولی سند ملی سالمندان کشور، بیان کرد: ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیدهٔ سالمندی، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها در راستای احیا و ارتقای منزلت سالمندان (دستگاه متولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، بهره‌مندی از توان دستگاه‌های اجرایی و ظرفیت‌های بخش خصوصی، تعاونی و سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای احیا و ارتقای منزلت سالمندان از جمله برنامه راهبردی بهزیستی است.

وی به توانمندسازی سالمندان در سال جاری اشاره کرد و گفت: آموزش و مهارت‌آموزی فرد و مراقبین سالمندان (متولی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، ایجاد و توسعه محیط‌های توانمندساز که متولی آن وزارت راه و شهرسازی از دیگر اقدامات بهزیستی برای قشر سالمند در کشور است.

محمدپوری بیان کرد: توسعه کمی و کیفی اقدامات پیشگیرانه برای سالمندان (متولی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی سالمندان (متولی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، توسعه کمی و کیفی خدمات و توان‌بخشی سالمندان (متولی سازمان بهزیستی کشور)، توسعه کمی و کیفی خدمات سلامت معنوی و معناداری زندگی سالمندان (متولی شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی (به‌ویژه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی، قرآنی در نظام سلامت) از دیگر برنامه‌های بهزیستی برای حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان است.

وی تصریح کرد: تأمین منابع مالی موردنیاز برای اجرای سند و خدمات حوزه سالمندی (متولی سازمان برنامه‌وبودجه کشور)، تخصیص عادلانه و بهینه منابع مالی (متولی سازمان برنامه‌وبودجه کشور) کاهش پرداخت از جیب در برخورداری سالمندان از خدمات موردنیاز به‌ویژه، سلامت و رفاه (متولی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) برای تأمین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان در کشور در نظر گرفته شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=23919

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.