تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

۸۶ هکتار از گندم‌زارهای بوکان در یک ماه گذشته در آتش سوخت

  • کد خبر : 12440
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۲۰
۸۶ هکتار از گندم‌زارهای بوکان در یک ماه گذشته در آتش سوخت

رئیس سازمان آتش‌نشانی بوکان خبر داد؛

به گزارش اروم نیوز به نقل از کانی پرس؛ رسول معرفی رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بوکان از وقوع بیش از ۲۷ مورد آتش‌سوزی در مزارع بوکان طی یک ماه گذشته خبر داد و گفت: طی این آتش‌سوزی‌ها بیش از ۸۶ هکتار از زمین‌های زراعی که عمدتاً گندم بودند در آتش سوخت.

وی افزود: میزان خسارت این آتش‌سوزی‌ها ده‌ها میلیارد ریال برآورد شده که البته این مهم جدای از آسیب‌های می‌باشد که به حیات وحش و محیط زیست منطقه زده شده است.

معرفی ادامه داد: حضور به موقع آتش‌نشان چهار ایستگاه درون‌شهری و یک ایستگاه روستایی سبب کاهش شدید آمار آتش‌سوزی‌ها در سطح مزارع شده است.

وی عنوان کرد: مراتع سرمایه‌های عظیم ملی هستند و هر فرد به نوبه خود در حفظ و حراست از آنها سهیم است؛ اما تعدادی از کشاورزان با شروع فصل گرما و خشک‌شدن مراتع حاشیه زمین‌های کشاورزی شروع به آتش‌زدن آنان می‌کنند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بوکان تصریح کرد: همین بی‌احتیاطی در آتش‌زدن مراتع سبب سرایت آتش به گندم‌زارها شده و خسارات سنگینی را به بار می‌آورد.

معروفی افزود: جدای از آتش‌زدن عمدی مراتع حاشیه زمین‌های کشاورزی، سوزاندن باقیمانده پوشش گیاهی در سطح کشتزارها از سوی کشاورزان به‌ویژه گندم و جوکاران نیز سبب ایجاد آتش‌سوزی‌های گسترده در مزارع سطح شهرستان شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه این اقدام باعث تلف و ازبین‌رفتن موجودات زنده موجود در خاک و نیز ایجاد خطر وقوع حریق در اراضی مجاور می‌شود گفت: این اقدامات به دلیل تهدید بهداشت عمومی و آلودگی هوا پیگرد قانونی داشته و افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

معروفی بیان کرد: قانون هوای پاک شامل ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره، تیرماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و از سوی دولت برای اجرا ابلاغ شده است، بر اساس ماده ۲۰ این قانون، سوزاندن بقایای گیاهی زمین‌های زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

گفاتنی است، در اولین ماه تابستان که در میان مردمان کرد زبان به (پوش‌پر) معرف است بیش از هر زمان دیگری صدای آژیر آتش‌نشانان برای رسیدن به‌موقع جهت خاموش‌کردن آتش مراتع و مزارع در خیابان‌های شهر بوکان به گوش می‌رسد.

با پایان فصل بارش و شروع فصل گرما و به دنبال آن زمان آغاز فصل برداشت گندم بسیاری از مزارع شهرستان بوکان در معرض خطر آتش‌سوزی قرار می‌گیرند که بسیاری از آنان به علت بی‌احتیاطی کشاورزان صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=12440

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.