• امروز : پنج شنبه - ۲۰ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Thursday - 11 September - 2025

کشتی “آشیرما” بنام خوی ثبت ملی می‌شود

  • کد خبر : 208335
  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰:۰۰

دبیر هیئت ورزشی روستایی و بازی های بومی و محلی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر مقدمات ثبت بازی کشتی آشیرما که مختص شهرستان خوی است، در حال انجام است. به گزارش اروم نیوز به نقل از آذرنـگاه، بازی‌های بومی و محلی از کهن‌ ترین نمادهای فرهنگی و ملی مردم مناطق مختلف به شمار می […]

دبیر هیئت ورزشی روستایی و بازی های بومی و محلی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر مقدمات ثبت بازی کشتی آشیرما که مختص شهرستان خوی است، در حال انجام است.

به گزارش اروم نیوز به نقل از آذرنـگاه، بازی‌های بومی و محلی از کهن‌ ترین نمادهای فرهنگی و ملی مردم مناطق مختلف به شمار می رود، نمادهایی که در کنار سرگرمی کهن‌ ترین ریشه‌های فرهنگی آداب و رسوم مردم یک منطقه را بیان می‌ کند ولی متاسفانه غفلت و بی توجهی مدیران و مردم موجب شده این گنجینه مهم فرهنگی و هویتی در استان جای خود را به دنیای مجازی دهد.

بازیهای بومی و محلی که به ارث رسیده از فرهنگ و سنن اجداد مردمان ساکن در این بخش مرزی ایران هستند علاوه بر داشتن ویژگی‌های جسمانی و ورزشی اغلب دارای خصوصیات مهمی در جهت پرورش روحیه جوانمردی، شجاعت، استقامت و این قبیل آثار تربیتی مهم بوده و نمادی از فرهنگ اصیل ایرانی به شمار می روند، بازی هایی که از اجداد این مرزداران سینه به سینه منتقل شده تا همواره پایه ایجاد شادی برای مردمان این مرز و بوم باشند.

متاسفانه فرآیندهای رشد و پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی موجب شده که امروزه بر توجه ویژه به امر ورزش به‌ عنوان یکی از مهم ‌ترین ضروریات زندگی از این جهت کمتر توجه شود بی توجهی که بی شک به دلیل کارکردهای مختلف ورزش، استفاده از آن در جهت توانمند کردن جامعه صدماتی جبران ناپذیر در پی خواهد داشت.

هرچند دنیای مجازی و بازی های یارانه ای مدرن برای انسان معاصر هیجان انگیز است ولی آنچه که بازی های بومی و محلی را خاص می کند تزریق روح همکاری جمعی و نوع دوستی در میان مردم بود که متاسفانه امروزه بیشتر بازی های غربی و مدرن روح فرد گرایی را در بازی ها به همراه داشته و با ایجاد رقابت برای عنوان های مختلف هیجان و سرزندگی و سلامت اخلاقی را از بازی ها گرفته است.

بازیهای مدرن نه تنها وسیله ای برای سرگرمی و شادابی مردم نیست بلکه بیشتر به ابزاری تجاری تبدیل شده است که همین نقاط ضعف و ایجاد بحران هویتی و بی ریشگی فرهنگی موجب روی آوردن و نیاز مردمان مناطق مختلف به احیای بازهای بومی و محلی به عنوان ایجاد کننده روح نشاط، شادابی، همکاری و سلامت اخلاقی در جامعه شده است.

گسترش ورزش های کلاسیک موجب از بین رفتن بازی های محلی شده است

دبیر هیئت ورزشی روستایی و بازی های بومی و محلی آذربایجان غربی معتقد است، با گسترش ورزش های کلاسیک بسیاری از بازی های بومی و محلی از رونق افتاده و در حال فراموشی هستند و می گوید: با همت مسئولان محلی و تخصیص اعتبارات مناسب در سال های آتی می توان گام های بسیار مهمی برای احیای این میراث گرانبهای خود برداریم.

پرویز احمد پور از عدم ثبت بسیاری از بازی های بومی مختص استان آذربایجان غربی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر مقدمات ثبت بازی کشتی آشیرما که مختص شهرستان خوی است، در حال انجام است و امیدواریم با توجه به آمادگی کشورهای همجوار، با برگزاری مسابقات بین المللی این رشته شاهد احیای دوباره و ثبت ملی و حتی بین المللی این رشته برای استان خود باشیم.

وی از برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی با عنوان جام ولایت در طول فروردین ماه سال آینده خبر داد و اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره احیای فرهنگ و آداب و رسوم اجدادی منطقه است که امیدواریم با همکاری مسئولان و اختصاص اعتبارات مناسب بتوانیم به این هدف دست یابیم.

احمدپور با بیان اینکه جام ولایت شامل مسابقات ورزشی کلاسیک در رشته های فوتبال، فوتسال و والیبال و بازی های بومی محلی شامل سوارکاری، طناب کشی، هفت سنگ، دال پلان، کشتی آشیرما و کشتی زوران است، افزود: بخشی از مسابقات نیز برای بانوان در نظر گرفته شده و بانوان این استان می توانند در مسابقات غذاهای سنتی شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه تمامی مسابقات بدون اخذ شهریه برگزار خواهند شد، اظهار کرد: تمامی هزینه برگزاری مسابقات از طریق فدراسیون مربوطه و استانداری آذربایجان غربی و با حمایت دهیاری‎ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تامین می شود و امیدواریم استقبال خوبی را شاهد باشیم.

آشنایی با تعدادی از بازیهای بومی و محلی آذربایجان غربی

تولاما

دایره بزرگى روى زمین مى‌کشند و آن را به هشت قسمت تقسیم مى‌کنند. در سمت چپ و در خارج دایره مربع مستطیلى رسم مى‌کنند که خانه اول بازى است. خانه‌هاى داخل دایره را هم، از ۲ تا ۹ شماره‌گذارى مى‌کنند. درست در نقطه مقابل خانه یک، در آن طرف دایره و در بیرون آن نیم‌دایره‌اى رسم مى‌کنند که جهنم خوانده مى‌شود.

بازیکن اول، سنگ را در خانه اول مى‌اندازد و خود از روى خانه اول مى‌پرد و یک پاى خود را در خانه دو و پاى دیگرش را در خانه سه مى‌گذارد. بعد به خانه نه مى‌پرد و پاى راست خود را بالا نگه مى‌دارد، خم مى‌شود و سنگ را از خانه اول برمى‌دارد و از روى خانه یک به بیرون بازى مى‌پرد. پشت به شکل بازى مى‌ایستد و سنگ را مى‌اندازد. سنگ در هر خانه‌اى افتاد، آن خانه متعلق به بازیکن خواهد بود. اما اگر سنگ او به جهنم افتاد، او سوخته است و دیگرى بازى را شروع مى‌کند. در این بازى افتادن سنگ یا رفتن پا روى خط موجب باخت بازیکن است. همین‌طور اشتباه گذاشتن پا در خانه .

بش‌داش (پنج سنگ )

در این بازى نیاز به ۱۰ سنگ براى هر نفر است. بازیکنان سنگ‌هاى خود را روى هم مى‌ریزند. یکى از آنها همه ٔ سنگ‌ها را در مشت خود گرفته و به هوا پرتاب مى‌کند. در این فاصله پشت دست خود را زیر سنگ‌ها نگاه داشته و هنگامى که سنگ‌ها روى دست او قرار گرفتند، دوباره آنها را به هوا مى‌اندازد. این‌بار هنگام فرود آمدن، سنگ‌ها را در مشت خود مى‌گیرد و سعى مى‌کند تا جائى که ممکن است تعداد کمترى سنگ بر زمین بریزد. سپس سنگ‌هاى مشت خود را مى‌شمارد. اگر تعداد آنها فرد باشد، بازنده و در غیر این‌صورت برنده مى‌شود و به‌عنوان جایزه، نصف سنگ‌هاى مشت خود را براى خود کنار گذاشته و بقیه را براى دور بعدى بازى مى‌گذارد.

آشیرما (کشتى محلی خوی)

کشتى‌گیران با نرمش که همراه با نواختن ساز و دهل است، کار خود را شروع مى‌کنند. پس از نرمش و گرم‌شدن، داور که یکى از پیشکسوتان است، کمربند آنها را آزمایش مى‌کند تا محکم باشد. برنده فردى است که بتواند کمر حریف خود را گرفته و او را بلند کند و به زمین بزند.

جوراب بازی

در این بازی افراد شرکت کننده به ۲ گروه تقسیم میشوند.و جورابها را که وسیله بازی هستند و۵ جفت می باشند، می چینند.یکی از دو گروه به قید قرعه بعنوان تیم شروع کننده انتخاب می شود. وجوراب ها راطوری می چینند که قسمت باز آنها روبروی خودشان قرار گیرد. وآنگاه یکی از افراد خود را تعیین میکنند تا با وسیله مخصوص بنام مازوج «مازوو» که چوبی است گرد وکمی بزرگتر از یک فندق بازی را شروع کند . بدین ترتیب که فرد مازوج رابه تیم مقابل نشان داده وسپس آنرا طوری در دست میگیرد که تیم مقابل آنرا نبیند و شروع به فروع کردن دست خود در جوراب ها می کند و در یک فرصت مناسب مازوج را طوری در یکی از جوراب ها قرار می دهد که نفرات تیم مقابل متوجه نشوند پس از تمام شدن او، نماینده تیم مقابل ویا همه اعضای آن می توانند جورابی را که مازووج در آن قرار دارد پیدا کنند اگر توانستند که اولین جورابی را که انتخاب کرده اند و مازووج در آن قرارداشت ۱۱ امتیاز می گیرند و جهت بازی عوض می شود. اما اگر جوراب را بردارند و بگویند که مازوج در ان قرار دارد، اما دراصل مازوج در آن نباشد،۱۱امتیاز از دست می دهند.

امکان دارد که تیم مقابل به وجود مازوج در یکی از جوراب ها شک داشته باشته باشد ، وبرای اطمینان چند تا از جوراب ها که احتمال دارد خالی باشند ، برداشته ومی گوید این خالی است پس از چند جورابی که برداشته ومی گوید خالی است ، ناگهان جورابی که مازوج در آن است برداشته و می گوید «گول» که اصطلاحا یعنی مازوج درآن قرار دارد واین جوراب هدف بوده است . در این صورت تعداد جورابهائی که دست نخورده مانده اند را می شمارند و به همان تعداد امتیاز می گیرند وخود آغازگر بازی می شوند.سقف امتیازات این بازی مشخص نیست و دوتیم با توافق همدیگر قبل از شروع بازی امتیازی را بعنوان ملاک پایان بازی انتخاب می کنند وهر تیمی که زودتر توانست به این امتیاز برسد برنده است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=208335

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.