به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»؛ علی مطهری صبح امروز در جمع خبرنگاران از کسب رتبه «خوب و قابل تقدیر» سوادآموزی این استان در سطح کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: این موفقیت نتیجه تلاشهای مستمر و هماهنگی تمامی نهادهای دخیل در فرآیند سوادآموزی استان است.
وی افزود: سازمان نهضت سوادآموزی بهمنظور تحقق سیاستهای سوادآموزی و ارتقاء سطح خدمات در این حوزه، هر ساله با ارزیابی عملکرد استانها براساس شاخصها و معیارهای استاندارد، تلاش میکند که کیفیت خدمات سوادآموزی را بالا ببرد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی بیان کرد: این ارزیابیها شامل بررسی فرآیندهای اجرایی، کارایی، اثربخشی و بازخوردها در حوزه سوادآموزی است که بر اساس آن استانها رتبهبندی میشوند که در سال ۱۴۰۲، استان آذربایجانغربی موفق شد در شاخصهای ارزیابی خود به رتبه «خوب و قابل تقدیر» دست یابد.
وی با اشاره به مهمترین شاخصهای ارزیابی گفت: توانمندسازی نیروی انسانی، هزینهکرد بهینه منابع، داشتن برنامه عملیاتی منسجم و تشکیل جلسات شورای پشتیبانی سوادآموزی از جمله عوامل مؤثر در کسب این موفقیت بودهاند.
مطهری بر اهمیت تبلیغات و ترویج سوادآموزی، اطلاعرسانی صحیح و استفاده از سامانههای جدید سوادآموزی تأکید کرد و گفت: در نهایت موجب بهبود کیفیت فعالیتها و افزایش اثربخشی برنامهها در سطح استان شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئولیتپذیری در اجرای طرحهای پژوهشی و طرحهای مکمل سوادآموزی از دیگر نکات برجستهای بودند که در ارزیابیها مورد توجه قرار گرفت.
مطهری اظهار داشت: اجرای طرحهایی که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم به سوادآموزی ارتباط دارند، نقشی حیاتی در ارتقاء سطح آموزشی و فرهنگی استان ایفا کرده است.
وی بیان کرد: استان در مجموع شاخصهای ۲۱ گانه ارزیابی سوادآموزی در سال ۱۴۰۲ موفق به کسب رتبه دوم کشوری شده است این دستاورد نه تنها نشاندهنده تلاشهای بیوقفه مسئولان و فعالان عرصه سوادآموزی در استان است، بلکه نمایانگر پیشرفت قابل توجه در حوزه آموزش و پرورش استان آذربایجانغربی در سطح ملی است.
گفتنی است که؛ آذربایجانغربی با برخورداری از منابع طبیعی و انسانی غنی، بهویژه در زمینه نیروی انسانی جوان و فعال، میتواند در آینده نزدیک نقش پیشروتری در حوزه آموزش و سوادآموزی ایفا کند.
برای دستیابی به این هدف، ضروری است که دولت و نهادهای مربوطه بهویژه وزارت آموزش و پرورش، حمایتهای بیشتری از طرحهای توسعه سوادآموزی در استان داشته باشند و زیرساختهای آموزشی و پژوهشی در این زمینه تقویت شوند. در این مسیر، همافزایی بین بخشهای دولتی، خصوصی و نهادهای غیردولتی میتواند به تحقق اهداف بلندمدت این حوزه کمک شایانی نماید.
انتهای خبر/ م