تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

پیش‌بینی برداشت ۱۵ تن هندوانه کوهی در پلدشت

  • کد خبر : 11351
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
پیش‌بینی برداشت ۱۵ تن هندوانه کوهی در پلدشت

سلیم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اروم نیوز؛ با بیان اینکه یکی از قطب‌های مهم برای رشد هندوانه کوهی، طبیعت پلدشت است، اظهار کرد: یکی از گیاهان کوهی که در فصل تابستان در طبیعت آذربایجان غربی می‌روید و استقبال خوبی توسط مردم از آن می‌شود هندوانه کوهی با نام علمی کاپاریس بوده که در زبان […]

سلیم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اروم نیوز؛ با بیان اینکه یکی از قطب‌های مهم برای رشد هندوانه کوهی، طبیعت پلدشت است، اظهار کرد: یکی از گیاهان کوهی که در فصل تابستان در طبیعت آذربایجان غربی می‌روید و استقبال خوبی توسط مردم از آن می‌شود هندوانه کوهی با نام علمی کاپاریس بوده که در زبان ترکی به «داغ قارپوزی» معروف است که تقریباً از اوایل تیر تا اوایل شهریورماه در طبیعت رشد می‌کند.

وی تصریح کرد: این گیاه کوهی که از دیرباز در بین اهالی این منطقه برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله دفع سنگ کلیه بسیار مورداستفاده قرار می‌گرفته و حتی ترشی آن یکی از ترشی‌های موردعلاقه مردم آذربایجان است، تا به امروز همچنان همان جایگاه خود را در بین مردم حفظ کرده است.

به گفته وی برداشت این محصول از اوایل تیرماه شروع می‌شود و تا اواخر شهریورماه ادامه می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی پلدشت بیان کرد: به‌گونه‌ای که هر ساله با آغاز زمان چیدن این میوه کوهی خیلی‌ها به طبیعت رفته و اقدام به چیدن و حتی فروش آن در بازار می‌کنند.

وی تصریح کرد: امسال باتوجه‌به بارش باران الهی و شرایط مناسب آب‌وهوایی پیش‌بینی می‌شود ۱۵ تن هندوانه کوهی در پلدشت برداشت شود.

سلیم زاده با اشاره به اینکه هشت گیاه دارویی از طبیعت پلدشت برداشت می‌شود، افزود: در صورت فراهم‌کردن شرایط برای فراوری این محصول درآمدزایی خوبی برای استان و شهرستان به ارمغان خواهد آورد.

وی بیان کرد: هندوانه کوهی گر چه در طبیعت به‌صورت خودرو رشد می‌کند؛ اما باید توجه داشت در هنگام چیدن این میوه به‌قدری زیاده‌روی نشود که ریشه این گیاه کوهی در معرض انقراض و نابودی قرار بگیرد.

سلیم زاده عنوان کرد: همچنین برای استفاده بهینه از این داروی کوهی باید حتماً به فکر فراوری و صنعتی‌کردن آن بود تا به‌صورت بهینه از این محصول استفاده شود و حتی به فکر صادرات این محصول نیز بود و نباید از سودآوری آن غافل شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=11351

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.