به گزارش اروم نیوز؛ این موضوع ممکن است برای بسیاری از شما اتفاق افتاده باشد که موقع تردد در سطح برخی از خیابانهای شهر ارومیه تجربه پرواز از روی سرعت گیرها را داشته باشید.
سرعت گیرهایی که در خیابانهای ارومیه نصب شده اند تجربه پرواز برای هر راننده ای را فراهم می کنند هر کس که از روی آن پرواز می کند از شوک پروازی که کرده یا ماشین را خاموش و یا کیپ ترمز می کند و از هول نمی داند که باید گاز بدهد یا دنده عوض کند!
عملیات عمرانی که در خیابانها انجام شده آسفالت سطح خیابانها را ناهمگن و همراه با پستی بلندیهایی کرده که علاوه بر دریچه های فاضلاب که در هر ده متر مجبوری از روی آنها عبور کنی با چاله هایی روبرو می شوی که جیب جلوبندی سازهای خودرو را پر می کند و یا سرعت گیرهایی تپه مانند که رانندگان و مسافران را شوکه می کند!!
در بزرگراه خاتم الانبیاء سرعت گیرهای تپه مانندی وجود دارند که تعداد آنها بیش از ۱۵ مورد می رسد که خوشبختانه آقایان برخی از آنها را به تازگی برداشته اند اما لازم است بدانند هیچ گاه خاطره پرواز از روی تپه های این بزرگراه از اذهان شهروندان و مسافران پاک نمی شود.
گاها اتفاق افتاده که رانندگان بخاطر کمبود دید در شب و عدم رنگ آمیزی این سرعت گیرها مجبورند پرواز از روی این سرعت گیرها را تجربه کنند.
نکته دیگر که باید به آن اشاره شود این است که در عصر سرعت که زمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است باید در هر گام سرعت گیری ایجاد کرد؟
در این میان گاها بخاطر برخی مسائل اورژانسی مانند آمبولانس های حامل بیمار که زمان برای آنها و بیمار حیاتی است مجبورند به علت این سرعت گیرها سرعت خود را کم کنند یا در ترافیکی که به علت این سرعت گیرها در شهر ایجاد شده معطل بمانند.
مجبوریم ارتفاع سرعت گیرها در برخی نقاط را افزایش دهیم
ابراهیم صفری در گفت و گو با خبرنگار این رسانه گفت: در آیین نامه راههای شهری ایران در بخش پنچ که مربوط به راههای محله ای بحث می کند آمده که فقط در راههای محله ای می توان سرعتگیر نصب کرد.
وی افزود: در راههای محله ای که سرعت وسایل نقلیه ۳۰ کیلومتر بر ساعت است می توانیم سرعت گیر با ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر نصب کنیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری ارومیه در راههای فرعی یا راههای درجه دو از سرعت گیرها استفاده می شود، اظهار کرد: در برخی بزرگراهها مانند بزرگراه خام الانبیاء بعلت اینکه فرهنگ ترافیک در آنجا خوب جا نیفتاده و آنهم به لحاظ تلاقی کاربری های ترافیکی و اجتماعی در تلاقی با کاربری ترافیک است برای جلوگیری از خطرات و خسارات مجبور به نصب سرعتگیر شده ایم.
صفری با اشاره به اینکه در آیین نامه برای بزرگراه ها دستورالعمل نصب سرعتگیر تعریف نشده بعلت سرعت بالای ماشین ها و برای کاهش تصادفات و خطرات احتمالی مجبوریم دتایل سرعت گیر استاندارد که به ارتفاع ۱۰ الی ۱۵ سانیتمتر است و آنهم قدرت کاهش سرعت وسیله نقلیه را ندارد را بالاجبار تا ۲۵ سانتیمتر افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: به علت احداث پل هوایی و امکان ایمن سازی این بزرگراه اخیرا برخی از سرعت گیرهای مسیر بزرگراه خاتم الانیبا را حذف کرده ایم.
امید می رود همچنان که مسئولین نسبت به حذف برخی سرعت گیرهای تپه مانند بزرگراه خاتم الانبیا اقدام کردند برای سایر مشکلاتی که در رابطه با آسفالت خیابانها و سرعت گیرها در این گزارش آمده نیز چاره ای بیندیشند.
لیلا حسین پور
انتهای پیام/