• امروز : یکشنبه - ۲۶ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : 23 - صفر - 1447
  • برابر با : Sunday - 17 August - 2025

وقتی درآمد و ترویج مصرف گرایی به جای فضاسازی ارزشی اولویت مدیریت شهری می شود!

  • کد خبر : 243846
  • ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰:۰۰

این روزها با اندکی گشت و گذار در خیابان های ارومیه بیشتر از الگوها و طرح های ارزشی، بنرها و دیوار نوشت های تبلیغاتی را می بینیم که جز درآمد برای شهرداری و افزایش روحیه مصرف گرایی برای مردم سودی در پی ندارد. به گزارش اروم نیوز، مدیریت شهری نشان دهنده استقرار فرایند برنامه ریزی […]

این روزها با اندکی گشت و گذار در خیابان های ارومیه بیشتر از الگوها و طرح های ارزشی، بنرها و دیوار نوشت های تبلیغاتی را می بینیم که جز درآمد برای شهرداری و افزایش روحیه مصرف گرایی برای مردم سودی در پی ندارد.

به گزارش اروم نیوز، مدیریت شهری نشان دهنده استقرار فرایند برنامه ریزی تا کنترل تمامی ابعاد مرتبط با شهر چه از نظر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محیطی است، وظیفه ای که با توجه به گستردگی، میان سازمان ها و نهادهای مختلفی تقسیم شده است.

در مدیریت شهری، نهادهای فرهنگی و به ویژه شهرداری ها به عنوان متولی ترسیم فضای عمومی شهر در مناسبت‌ها و ترویج فرهنگ دینی، ملی و ارزشی شناخته می شوند که باید مطابق با مناسبت‌های تقویم ملی، برنامه‌ها و تدابیری برای فضاسازی شهری و تبلیغات محیطی اتخاذ کنند.

برنامه ریزان و طراحان شهری و کسانی که برای شهر به سیاستگذاری می پردازند، باید هنر و فضاسازی شهری را به مثابه یک عامل قدرتمند و تاثیرگذار در شهر که می تواند ارتقا بستر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهرها را باعث شود، در نظر گیرند.

یکی از راه های ترویج گفتمان انقلاب، زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهداء، ترویج سبک زندگی اسلامی، تقویت روحیه استکبارستیزی و مقاومت، زمینه سازی برای اجرای اقتصاد مقاومتی، ترویج اصلاح الگوی مصرف، حجاب و عفاف، امر به معروف و نهی از منکر و موضوعات مشابه استفاده از هنر عمومی و تلفیق آن با فضای شهری است.

انتقال پیام های ارزشی در قالب فضاسازی شهری موضوعی غیرقابل اغماض است که وقتی مفهوم و پیام در قالب هنر در فضاسازی شهری به نمایش گذارده می شود، طبعا مخاطبان و گستره انتقال بیشتری پیدا می کند.

اما این روزها با اندکی گشت و گذار در خیابان های ارومیه بیشتر از الگوها و طرح های ارزشی، بنرها و دیوار نوشت های تبلیغاتی را می بینیم که جز درآمد برای شهرداری و افزایش روحیه مصرف گرایی برای مردم سودی در پی ندارد.

تبلیغات بازرگانی در بیلبردها و دیوارهای شهر به ویژه در رابطه با کالاهای غیرضروری و گاه کالاها و خدمات پرهزینه و لوکس و جلوه دادن آنها به عنوان کالاهای بسیار مهم از مصداق های ترویج مستقیم مصرف گرایی است؛ به طور واقع تکرار این صحنه ها در فضاسازی های شهری که مردم روزانه بارها با آنها در ارتباط هستند، توقع مردم را از زندگی مادی بالا می برد.

آنچه در این میان مهم است، تعارض کلی رویکرد ترویج حرص و مصرف گرایی با بیشتر آموزه های دینی در این باره است.

هر چند نقش شهرداری و شورای شهر در فضاسازی شهر محسوس‌تر است اما نهادهای مختلفی در فضاسازی شهری به ویژه در اعیاد و مناسبت‌های ملی و مذهبی دخیل هستند که غفلت متولیان فرهنگ هم در این زمینه دست کمی از مدیریت شهری نداشته است.

انتهای پیام/ 

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=243846

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.