تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

ورود پساب به رود ارس زندگی هزاران ماهی را گرفت

  • کد خبر : 17593
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۰۷
ورود پساب به رود ارس زندگی هزاران ماهی را گرفت

به گزارش پایگاه خبری اروم نیوز، هفته گذشته خبری مبنی بر تلف‌شدن هزاران قطعه ماهی در رودخانه ارس در خروجی رسانه‌های محلی قرار گرفت. این خبر به دلیل حساسیت بسیار موضوع به‌سرعت وایرال شده و باعث نگرانی مردم پلدشت و شهرستان‌های هم‌جوار شد. بنابراین خبرنگار این رسانه برای صحت و سقم این خبر، با جمعی […]

به گزارش پایگاه خبری اروم نیوز، هفته گذشته خبری مبنی بر تلف‌شدن هزاران قطعه ماهی در رودخانه ارس در خروجی رسانه‌های محلی قرار گرفت.

این خبر به دلیل حساسیت بسیار موضوع به‌سرعت وایرال شده و باعث نگرانی مردم پلدشت و شهرستان‌های هم‌جوار شد.

بنابراین خبرنگار این رسانه برای صحت و سقم این خبر، با جمعی از مسئولان ذی‌ربط مصاحبه کرده است که در ادامه می‌خوانید؛

۱۰۰۰ ماهی در رودخانه ارس تلف شده است

مقدم رئیس اداره شیلات شهرستان پلدشت در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز اظهار کرد: بر اساس گزارشات ارسالی از سوی مردم، مبنی بر تلف‌شدن انواع ماهی‌ها در رودخانه ارس پلدشت، بلافاصله موضوع در ۲۹ تیرماه مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بر اساس برآورده‌های اولیه حدود یک هزار ماهی در این رودخانه تلف شده بود.

ورود پساب به رودخانه باعث افزایش جلبک‌ها شده است

رحمتی رئیس اداره محیط‌زیست پلدشت نیز در خصوص علت تلف‌شدن ماهی‌ها در این رودخانه عنوان کرد: با گرم‌شدن هوا و کاهش سطح آب رودخانه، جلبک‌های موجود در داخل رودخانه افزایش‌یافته که این موضوع خود عامل مرگ‌ومیر ماهیان داخل رود ارس بود.

وی به دلیل اصلی افزایش جلبک‌ها در این رودخانه اشاره کرد و گفت: ورود پساپ شهری و کشاورزی باعث افزایش فسفات و نیترات محلول در آب شده و این امر دلیل افزایش جلبک‌ها در رودخانه ارس پلدشت است.

رحتمی تصریح کرد: با افزایش جلبک‌ها میزان اکسیژن آب رودخانه در هنگام صبح کاهش‌یافته و در نهایت منجر به تلف‌شدن ماهی‌ها در رود ارس می‌شود.

علاوه بر پساب شهری و کشاورزی،  پساب صنعتی نیز به رودخانه ارس تخلیه می‌شود

محمد باقری یکی از اهالی شهرستان پلدشت دراین‌خصوص به خبرنگار اروم نیوز گفت: علاوه بر پساپ شهری و کشاورزی، شایعاتی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که پساب صنعتی نیز به این رودخانه سراریز می‌شود.

وی تصریح کرد: ورود پساب‌های شهری و کشاورزی به رودخانه ارس مشکل‌ساز است؛ بنابراین مسئولان مربوطه باید به این موضوع رسیدگی کرده و برای آن چاره‌اندیشی کنند.

تخلیه پساپ صنعتی به رودخانه ارس پلدشت شایعه بوده و این موضوع را کاملاً تکذیب می‌کنیم

موسوی معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: تخلیه پساپ صنعتی به رودخانه ارس پلدشت شایعه بوده و این موضوع را کاملاً تکذیب می‌کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه آذربایجان غربی و شهرستان پلدشت هیچ‌گونه فاضلاب صنعتی وجود ندارد که به این رودخانه تخلیه شود.

کلام آخر؛

هر چند مدت‌ها است که بحث مسئولیت‌های اجتماعی به فراموشی سپرده شده و نوعی بی‌تفاوتی نسبت به آن احساس می‌شود، اما ضرورت دارد مسئولان بالادستی بنا بر مسئولیت‌های اجتماعی با حساسیت ویژه این موضوع را پیگیری کرده و نسبت به شفاف‌سازی و همچنین ارائه راهکار و یا جرم‌انگاری منابع آلودگی برای حل این مسئله اقدام کنند.

مرگ دسته‌جمعی ماهی‌ها و نگرانی از تکرار آن در این رودخانه، داد دوستداران محیط‌زیست را بلند کرده و از مسئولان ذی‌ربط خواسته‌اند تا برای حفاظت و حراست از این سرمایه گران‌بها بیشتر تلاش کنند و متولیان و قانون‌گذاری با شناسایی و جریمه متخلفان از تکرار حوادث مشابه جلوگیری کند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=17593

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.