تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024
اروم‌نیوز گزارش می‌دهد؛

نبود حمایت، دغدغه کارگران ساختمانی در آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 60992
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۵۰
نبود حمایت، دغدغه کارگران ساختمانی در آذربایجان‌غربی
کارگران ساختمانی یکی از پایه‌های حیاتی جامعه هستند که به دلیل شرایط شغلی نامناسب، اغلب بیمه‌نشده و در صورت وقوع حوادث، مشکلات جدی مالی و پزشکی را تجربه می‌کنند؛ برای حل این مسئله، باید برنامه‌ها و تدابیر مناسبی اتخاذ شود تا این افراد در مقابل حوادث بیمه شده و آینده آنان تامین شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»، کارگران یکی از اقشار بسیار آسیب‌پذیر و زحمت‌کش جامعه هستند که با حداقل درآمد به سختی زندگی خود را می‌گذرانند، نبود بیمه تامین اجتماعی باعث شده در صورت وقوع حوادث کاری، آنها را بدون منبع درآمدی برای تأمین مخارج زندگی خود و خانواده‌شان رها کرده و مشکلات زیادی را برایشان ایجاد کند.

در جهت حمایت از کارگران ساختمانی، دولت قانونی تحت عنوان بیمه کارگران ساختمانی مصوب کرد تا این کارگران که به دلیل فصلی بودن کارشان درآمد ثابتی ندارند، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند، این اقدام، گامی مهم و در خور توجه برای حمایت از این قشر زحمت‌کش است.

با این حال، بسیاری از کارگران ساختمانی در فصل زمستان به دلیل کاهش ساخت و ساز بیکار شده و برای پرداخت سهم هفت درصدی حق بیمه خود نیز دچار مشکل می‌شوند، مهم‌تر از این، عدم همکاری شهرداری‌ها با تأمین اجتماعی در پرداخت سهم ۲۰ درصدی حق بیمه کارگران از محل دریافت عوارض ساخت و ساز شهری است.

کارگران ساختمانی به دلیل شغل خود، بیش از سایر کارگران در معرض حوادث کاری قرار دارند، بنابراین، لازم است طبق قانون، بیمه اجتماعی این کارگران به طور کامل اجرایی شود. با توجه به نداشتن امنیت شغلی، مستمری تأمین اجتماعی می‌تواند در صورت بروز حادثه، به تأمین معیشت آنها کمک کند.

طبق قانون مصوب دولت، کارگران فصلی و ساختمانی می‌توانند با پرداخت هفت درصد از حق بیمه، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند، ۲۰ درصد از این حق بیمه باید توسط شهرداری‌ها از محل دریافت عوارض ساخت و ساز شهری پرداخت شود و مابقی نیز توسط دولت تأمین شود، اما شهرداری‌ها به دلیل کاهش ساخت و ساز و عدم همکاری پیمانکاران در پرداخت به موقع عوارض، از واریز به موقع حق بیمه کارگران ساختمانی به حساب تأمین اجتماعی خودداری می‌کنند و این امر، مشکلاتی را در تحقق پوشش بیمه حداکثری کارگران ایجاد می‌کند.

برای حل این مشکل، لازم است اقدامات جدی‌تری از سوی مسئولان انجام شود؛ شهرداری‌ها باید به تعهدات خود در پرداخت سهم حق بیمه کارگران پایبند باشند و راهکارهای مؤثرتری برای همکاری با پیمانکاران و جمع‌آوری عوارض ساخت و ساز ارائه دهند، از طرفی، دولت نیز باید با ایجاد مشوق‌ها و تسهیلات ویژه، شهرداری‌ها و پیمانکاران را به همکاری در این زمینه ترغیب کند.

افزایش آگاهی کارگران ساختمانی نسبت به حقوق و مزایای بیمه نیز می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند، اطلاع‌رسانی مناسب و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارگران و کارفرمایان می‌تواند موجب افزایش مشارکت و همکاری در این زمینه شود.

در نهایت، حمایت از کارگران ساختمانی باید به یکی از اولویت‌های اصلی دولت و نهادهای مربوطه تبدیل شود تا این قشر زحمت‌کش جامعه از امنیت شغلی و بیمه‌ای کافی برخوردار شوند و در صورت وقوع حوادث، نگران تأمین معیشت خود و خانواده‌هایشان نباشند.

حقوق ثابت و بیمه ندارم

معصوم باقری یکی از گارکران ساختمانی در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز اظهار کرد: من حدود ۱۵ سال است که کارگری ساختمان هستم اما متأسفانه، تاکنون هیچ بیمه‌ای نداشته‌ام و وضعیت مالی‌ام نیز خیلی خوب نیست.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی این است که به عنوان یک کارگر فصلی و ساختمانی، حقوق ثابتی ندارم. بعضی از روزها کمترتر از سایر ماه‌ها کار می‌کنم و درآمدم به شدت متغیر است. این موضوع باعث باعث شده است که نتوانم هزینه‌های یک بیمه را تامین کنم، به علاوه، بدون بیمه، با هرگونه حادثه یا بیماری می‌تواند خانواده‌ام با مشکل روبرو می‌شود.
این شهروند بیان کرد: اما متأسفانه بدون شغل ثابت و حقوق منظم، شرکت‌های بیمه کارگران ساختمانی را رد می‌کنند و همچنین، هزینه‌های بیمه برای من بسیار بالاست و اغلب نمی‌توانم آن را تامین کنم.
  وی افزود: بنظرم، دولت باید قوانینی را تصویب کند که حقوق کارگران فصلی و ساختمانی را حفظ کند و بیمه‌گری برای آنها را اجباری کند. همچنین، باید برنامه‌هایی برای ارائه تسهیلات مالی به این گروه از کارگران اجرا شود تا بتوانند بیمه خود را تامین کنند.
 باقری افزود: بیمه کارگران ساختمانی با چالش‌هایی مواجه است که از جمله آنها می‌توان به کارکرد فصلی و نامنظم این حرفه اشاره کرد، بسیاری از کارگران ساختمانی به طور فصلی و در پروژه‌های مختلف کار می‌کنند و درآمد آنها نیز متغیر است که باعث می‌شود که بیمه‌گران به آنها پوشش بیمه ندهند.

نبود بیمه مشکلات زیادی برای من و خانواده‌ام ایجاد کرده است

مسعود رضایی دیگر کارگر ساختمانی در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز گفت: دستمزدم حدود 6 میلیون تومان در ماه است، این مبلغ برای تأمین نیازهای زندگی خودم و خانواده‌ام کافی نیست. با توجه به هزینه‌های بالای زندگی، اجاره خانه، هزینه‌های پزشکی و تحصیل فرزندان، واقعاً دچار مشکل هستیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه هیچ بیمه‌ای ندارم، نبود بیمه مشکلات زیادی برای من و خانواده‌ام ایجاد کرده است، اگر در حین کار حادثه‌ای برایم رخ دهد، هیچ پوششی ندارم و تمام هزینه‌های درمانی را باید خودم پرداخت کنم. این موضوع نگرانی‌های زیادی برایم ایجاد کرده است، چون در کار ساختمانی همیشه خطرات وجود دارد.

رضایی افزود: چندین بار تلاش کرده‌ام تا تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرم. اما متأسفانه کارفرمایان تمایلی به پرداخت حق بیمه ندارند و می‌گویند که هزینه‌ها برایشان بالاست. از طرفی، شهرداری‌ها نیز به موقع حق بیمه را پرداخت نمی‌کنند و این مسئله باعث شده است که نتوانم بیمه شوم.

وی گفت: اول از همه، باید قوانینی سختگیرانه‌تر برای بیمه کارگران ساختمانی وضع شود و نظارت بیشتری بر اجرای این قوانین صورت گیرد. کارفرمایان و شهرداری‌ها باید ملزم به پرداخت حق بیمه کارگران شوند. همچنین، باید دستمزدها افزایش یابد تا بتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم. برگزاری دوره‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی به کارگران و کارفرمایان نیز می‌تواند کمک زیادی به بهبود وضعیت کند.

رضایی عنوان کرد: پیام من به مسئولان این است که به مشکلات ما کارگران ساختمانی بیشتر توجه کنند و اقدامات عملی برای بهبود وضعیت ما انجام دهند. همچنین، از همکارانم می‌خواهم که به حقوق خود آگاه باشند و برای دریافت بیمه و دستمزد عادلانه تلاش کنند. اتحاد و همکاری ما می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

کارگران ساختمانی، یکی از گروه‌های حیاتی جامعه هستند

محمدعلی پناهی کارشناس امور اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز، بیان کرد: کارگران ساختمانی، یکی از گروه‌های حیاتی جامعه هستند که نقش بسزایی در پیشبرد فعالیت‌های ساخت و ساز و سازماندهی فضای شهری دارند، این افراد، عموماً با شرایط سخت و خطرناک شغلی مواجه هستند و در صورت وقوع حوادث، اغلب بدون حمایت مالی و پزشکی قابل قبول، به مواجهه با مشکلات جدی مالی می‌پردازند. این گزارش به بررسی وضعیت بیمه کارگران ساختمانی و چالش‌هایی که آن‌ها با آن مواجه هستند، می‌پردازد.

وی تصریح کرد: کارگران ساختمانی به دلیل شرایط نامناسب شغلی، اغلب بدون بیمه مواجه هستند، این وضعیت باعث می‌شود که در صورت وقوع حوادث کاری، آن‌ها از حمایت مالی و پزشکی مناسبی برخوردار نباشند و در معرض مشکلات مالی و خطرات جدی به دلیل عدم دسترسی به خدمات درمانی، قرار گیرند.

پناهی با اشاره به اینکه بسیاری از کارگران ساختمانی به دلیل کمبود آگاهی در مورد اهمیت بیمه و حقوق شغلی، به تصمیم‌گیری‌های نادرست در این زمینه می‌پردازند، افزود: حقوق پایین و عدم پوشش بیمه، باعث می‌شود که کارگران ساختمانی بیشتر به خطرات شغلی مواجه شوند اما به دلیل کمبود امکانات مالی، اغلب قادر به تامین بیمه نمی‌باشند.

وی تصریح کرد: بنابراین باید قوانین و مقرراتی تدوین شود که اجباری کننده برای بیمه‌گری کارگران ساختمانی باشد و همچنین تنظیماتی اعمال شود تا حقوق این گروه افراد به‌طور مناسب تامین شود.

کارگران ساختمانی یکی از پایه‌های حیاتی جامعه هستند که به دلیل شرایط شغلی نامناسب، اغلب بیمه‌نشده و در صورت وقوع حوادث، مشکلات جدی مالی و پزشکی را تجربه می‌کنند. برای حل این مسئله، باید برنامه‌ها و تدابیر مناسبی اتخاذ شود تا این افراد به موقعیت بیمه‌ای مناسبی دست یابند و در مواجهه با خطرات شغلی، از حمایت مالی و پزشکی لازم برخوردار شوند.

کلام آخر؛
چالش‌ها و راهکارها کارگران ساختمانی، یکی از پایه‌های اصلی صنعت ساخت و ساز هستند. این افراد، زحمتکشانی هستند که با کارهایشان، پایه‌های ساختمان‌هایی را می‌گذارند که ما در آنها زندگی می‌کنیم. اما متاسفانه، کارگران ساختمانی اغلب با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستند که نیازمند توجه و راهکارهای جدی از سوی دولت و مراجع ذی‌صلاح است.
چالش‌هایی که کارگران ساختمانی را در برابر خطرات زندگی و شغلی قرار می‌دهند حقوق پایین و نبود بیمه است، بسیاری از کارگران ساختمانی حقوق پایینی دارند که برای تامین مخارج زندگی خود و خانواده‌شان کافی نیست.
اغلب این افراد بدون بیمه‌ کار می‌کنند و در صورت بروز حادثه هزینه کافی برای درمان دارند و دولت باید برنامه‌هایی را اجرایی کند تا کارگران ساختمانی را تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دهد و در صورت بروز حادثه، آنها را پوشش دهد.
همچنین باید فرهنگ بیمه در جامعه ترویج شود تا کارگران آگاه شوند که بیمه مناسب می‌تواند آینده آن‌ها را تضمین کند و به آنها امنیت مالی و پزشکی فراهم کند و علاوه برآن باید برای کارگران ساختمانی حقوق مناسبی تعیین شود که به آنها امکان زندگی مرفه‌تر را بدهد و آن‌ها را از فشارهای مالی ناشی از کمبود درآمد، آزاد کند.
انتهای خبر/
لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=60992

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.