به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»، ارومیه در گذشته، شهری با خیابانهای خلوت و هوای پاک بود که معمولاً با آسیبهای اجتماعی کم شناخته میشد، اما اکنون، این شهر با خیابانهای شلوغ و پرتردد، گرههای کور ترافیکی و مشکلاتی از قبیل آلودگی صوتی و آلودگی هوا روبهرو است.
با گسترش شهرنشینی، تعداد خودروها در خیابانهای شهر ارومیه نیز افزایش یافته و این امر منجر به ترافیک شدید و افزایش زمان صرف شده در مسیرهای پرتردد شده و این وضعیت علاوه بر زمانبر بودن موجب گلایه مردم و همچنین باعث کاهش بهرهوری اقتصادی و افزایش حوادث رانندگی شده است.
با توجه به افزایش تعداد خودروها و عدم بهرهوری در استفاده از فضای عمومی، عرض کم خیابانها و نبود برنامهریزی کافی و عدم مدیریت ترافیک از سوی مسئولان، این معضل را به یک مسئله غیرقابلتحمل برای مردم تبدیل کرده است و از سوی دیگر باعث افزایش آلودگی هوا، افزایش زمان صرف شده در خیابانها و کاهش کیفیت زندگی شهروندان شده است.
برای حل این مشکل، نیاز به اقدامات جدی برای افزایش حملونقل عمومی، تشویق به استفاده از وسایل نقلیه مشترک و ایجاد زیرساختهای مناسب برای دوچرخهسواری و پیادهروی وجود دارد.
همچنین، حل معضل ترافیک میتواند از طریق استفاده از فناوریهای هوشمند، اطلاعرسانی بهتر به رانندگان و تنظیم ترافیک بهتر مدیریت شود. از طرفی، آگاهیزایی و ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه نیز میتواند به کاهش ترافیک کمک کند.
مسئولان شهری نمیتوانند معضل ترافیک را رفع کنند
یکی از شهروندان ارومیهای که پشت فرمان خودروی خود منتظر گشوده شدن راه برای ادامه مسیر است، در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز اظهار کرد: ترافیک در بیشتر خیابانهای ارومیه به یک معضل اصلی و اساسی تبدیل شده و باعث گلایه مردم شده است و مسئولان به جای ارائه راهکار و افتتاح پروژههای نیمهتمام، پروژهها جدید را کلنگزنی کرده و باعث تشدید ترافیک در شهر شدهاند.
وی عنوان کرد: همچنین در سالهای اخیر ساخت فروشگاهها و مکانهای تجاری در نقاط کور و بنبست فرعی خیابانهای اصلی شهر باعث تراکم شدید در این مناطق شده و سیلی از خودروها را روانه خیابانهای شهر کرده است و این وضعیت نه تنها برای ساکنان محلهها بلکه برای عابران نیز مزاحمت بسیاری را به ایجاد کرده است.
توسعه حملونقل پایدار؛ اصلیترین اولویت ترافیک شهری
امیر عیسیزاده دیگر شهروند ارومیه در گفتگو با خبرنگار حرف رک، بیان کرد: بسیاری از خیابانها در مرکز و مناطق بالا شهر ارومیه به ویژه در خیابانهای پرتردد از جمله دانشکده، مدنی، عطایی، ایالت و مرکز به دلیل افزایش تعداد خودروها و عرض کم خیابانها مشکلاتی عدیدهای را برای شهروندان به وجود آورده است.
وی تصریح کرد: از طرفی دیگر گروهی از رانندگان، که اغلب از اقشار مرفه جامعه هستند از اتومبیلهای گرانقیمت و مدل بالا استفاده میکنند و با سرعت بالا خطرات بیشماری را برای افراد اطراف ایجاد میکنند. این وضعیت نه تنها مشکلات امنیتی را افزایش میدهد بلکه آرامش اهالی این مناطق و عابران را کاسته است.
وی خاطرنشان کرد: به منظور مدیریت بهتر ترافیک شهری، نیازمند برنامهریزی جامع و هماهنگی بین اقشار مختلف جامعه، ارائه راهکارهای نوین در حمل و نقل عمومی، ترویج استفاده از وسایل نقلیه مشترک و استفاده از فناوریهای هوشمند در مدیریت ترافیک هستیم. همچنین، توسعه سیستمهای حملونقل پایدار و سازگار با محیط زیست نیز از اولویتهای مهم در مدیریت ترافیک شهری است.
محمد سیفی یکی از دانشجویان مدیریت شهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری اروم نیوز در خصوص معضل اساسی ترافیک که در حال حاضر مردم ارومیه با آن دست به گریبان هستند، اظهار کرد: گسترش شهرنشینی باعث افزایش استفاده از اتومبیل شخصی شده و از سوی دیگر عدم توسعه شبکهها و راههای ارتباطی به مشکل ازدحام ترافیکی در این شهر اضافه کرده است که متأسفانه این وضعیت باعث افزایش حوادث رانندگی و خسارات متعدد ناشی از آن شده است.
وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن سهم بالغ بر ۹۵ درصد وسایل نقلیه شخصی و تنها پنج درصد وسایل نقلیه عمومی در ترافیک، همچنین تأثیرات متعدد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیستمحیطی و اجرایی شهروندان و موقعیت جغرافیایی محیط، بهعنوان عوامل مؤثر در ایجاد مشکلات ترافیک، نیازمند بررسی دقیق است.
سیفی بیان کرد: ترافیک شهری، یکی از مشکلات اساسی در شهر ما محسوب میشود که بر اثر تراکم بالای ماشینها و عدم توجه به مدیریت مناسب ترافیک به وجود آمده است و مسئولان باید با کمک دانشگاهیان و نخبگان راهکارهای مناسبی را ارائه دهند.
نبود برنامهریزی مناسب در احداث و توسعه زیرساختهای حملونقل باعث ترافیم شده است
در ادامه، وحید مجیدی کارشناس مدیریت شهری در گفتگو با خبرنگار اروم نیوز، با بیان اینکه، افزایش ترافیک در شهرها به عوامل گوناگونی بستگی دارد و باید مدیریت شود، اظهار کرد: با نیم نگاهی به عوامل موثر بر ایجاد ترافیک شهری و گرههای کور در این بخش، باید به عواملی از قبیل بافت فرسوده شهری، تجمیع مراکز خرید و تجاری و مطبهای پزشکان در هسته مرکزی شهر، کمبود وسایل نقلیه عمومی، عدم رغبت مردم برای استفاده از این ناوگان به دلیل فرسودگی آنان، افزایش خودروهای شخصی و تردد آنها خیابانها بهخصوص در ساعات پایانی روز، کمبود پارکینگهای عمومی در مناطق مختلف بهخصوص مرکز شهر و رعایت نشدن قوانین راهنمایی و رانندگی است.
وی تصریح کرد: علاوه آن، عواملی همچون بیتوجهی به نیازهای حملونقل شهری، عدم ارتباط مناسب بین سیاستگذاران و مدیران شهری، و عدم اجرای موثر طرحهای ترافیکی و مدیریتی نیز میتواند در ایجاد ترافیک شهری و گرههای کور تأثیرگذار باشد.
این کارشناس عنوان کرد: با افزایش جمعیت و توسعه شهری، تعداد خودروها نیز افزایش یافته که این موضوع منجر به ترافیک شدید شده است.
مجیدی افزود: همچنین نبود برنامهریزی مناسب در احداث و توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی، ساختار شهری، و ایجاد مسیرهای مناسب برای ترافیک، میتواند عامل اصلی ترافیک شدن باشد.
وی در ادامه به افزایش رغبت شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شهروندان بیشتر به استفاده از خودروها برای رفت و آمد در شهرها تمایل داشته و به جای استفاده از حمل و نقل عمومی یا راههای دیگر مانند دوچرخهسواری یا پیادهروی از خودروهای شخصی استفاده میکنند.
مجیدی با اشاره به اینکه به دلیل فرسوده بودن حملونقل عمومی در شهر، شهروندان بیشتر به استفاده از خودروها روی آوردهاند، گفت: اگر تعداد زیادی از فروشگاهها و مکانهای تجاری در یک منطقه واحد واقع شود، ممکن است افراد به تردد زیاد در این منطقه تمایل داشته باشند که باعث ترافیک شود.
نجیبه معصومی سرای
انتهای خبر/