به گزارش اروم نیوز، “میزان رای مردم است.” این یعنی حکومت و مجلس و سیاست کشور اسلامی بر مدار مردم می گردد و ولایت حق ناظر بر این جریان و تنظیم کننده حدود و اندازه های آن است.
در چنین مدلی گردش قدرت از بین مردم آغاز می گیرد ومردم پایه های محکم حاکمیت ونمود اقتدارآن و منبع اصلی تصمیم گیرهای کلان کشوری هستند.این مدل با مهر تایید ولایت مشروعیت می یابد و شکل رسمی به خود می گیرد.
حال با این توصیفات می توان به حق گفت که نمایندگان مجلس شورای اسلامی وکیل المله هستند .یعنی وکالت از سوی مردم برای رسیدگی به امورات مردمی و کشوری در چهار چوب منطقه ای ،ملی ، بین المللی و دست آخر بازوی مردم در انجام و اجرای درخواستهای برحق وقانونی آنها در شکل و شمایل رسمی. “میزان رای مردم است.”یعنی عصاره ی جمهوری اسلامی. جمهورمردم کامل نمی شود مگربا تشریح مشروعیت از سوی معیارعیار دینی و ولایی. این همان مردم سالاری دینی ونحوی کارکرد اجتماعی، سیاسی فرهنگی آن است.
ضمانت اجرایی این میزان بودن و تامین آینده آن و نیز حراست و پیگیری در طول زمان از حاصل و نتایج آن نیز در دینی و ولایی بودن آن نهان است. بعبارت دیگرمسئول و راهبرو ناظر این میزان بودن و جمهور بودن و مردمی بودن که تشکیل اصل نظام اسلامی را می دهد، بر عهده ی رهبری نظام و ولایت دینی و سیاسی این مقام است.
از این منظر این مردم هستند که در تعیین و جهت دهی سرنوشت خویش،بطور مستقیم و تحت تعالیم و سنتهای الهی و اسلامی دخالت مستقیم دارند و حرف آخر را در این مورد می زنند.
کلام مقام ولایت و رهبری نظام نیز ناظر بر این اصل است که :” مردم خود بیایند و تکلیف تقننین در کشور را برای ۴ سال آینده معین کنند.” به کلام مقام ولایت، انتخاب وانتخابات به قدر و شب قدرتعبیر شده است ؛جایی که اشاره می¬فرمایند:” انتخاب و انتخابات را می شود به قدر و شب قدر تشبیه کرد.” همانگونه که انسان هر سال یک بار برا ی تعیین سرنوشت خود با شب قدر مواجه دارد، درمورد انتخابات مجلس امثالهم هم برای تعیین سرنوشت خود به شکل جمعی وملی وحتی بین المللی ،با انتخاب مواجه است:”لذا بنده انتخابات را قدر می¬دانم.”
از منظر قانون اساسی کشور نیز به شکل زیر ساختی بنیان اصلی انقلاب و نظام از مردم است. انقلاب به رای و نظر مردم شکل عملی به خود گرفت و مرجعیت اعلم و اعدل وقت نیز آن را ناظر و پشتیبان بود و هدایت می کرد تا به سر منزل مقصود رسد. انقلاب از شریانهای دینی و مذهبی مردم می جوشید یعنی روح دینی داشت و کالبد مردمی و روح در این معنا یعنی خدایی بودن آن.
قانون اساسی بر آمده از این انقلاب به نقش مردم در پیشبرد و حرکت آن و هدایت سکاندار اهل و ناخدای مبرز و فرزانه این کشتی در این دنیای طوفان زده و برافراشته نگهداشتن بادبان آن تاکید موکد دارد آن را تصریح و مشخص نمود و در معرض رای خود مردم قرار داه است.
پس معلوم و مشخص است که با یک مدل و فرم نوین و مدرن سر و کار داریم که از همه سو و از همه جهت نقش وحضور مردم را دائم مورد ملاحظه قرارداده و دارد وآن را با عنایت به منشاء دینی وآسمانی، نهادینه کرده و ولایت بر آمده از این منشاء آسمانی و دینی را نیز پاسدار و ناظر آن می داند تا این اراده ی مردمی در مسیر نیل به مقصود خود بتواند مصون از هر خطا طی طریق کند.
انتهای پیام/