• امروز : یکشنبه - ۲۶ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : 23 - صفر - 1447
  • برابر با : Sunday - 17 August - 2025

قفل بی‌تدبیری و رکود بر درِ ۱۲۴۵ واحد صنعتی آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 244428
  • ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰:۰۰

۹۵درصد از بخش تولیدی و صنعتی آذربایجان غربی توسط بخش خصوصی اداره و مدیریت می‌شود و در این میان تعطیلی و رکود ۱۲۴۵ واحد صنعتی مشکلات زیادی را دامنگیر این بخش کرده است. به گزارش اروم نیوز، آذربایجان غربی با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور آذربایجان، ترکیه و عراق، یک جمهوری خودمختار به‌نام […]

۹۵درصد از بخش تولیدی و صنعتی آذربایجان غربی توسط بخش خصوصی اداره و مدیریت می‌شود و در این میان تعطیلی و رکود ۱۲۴۵ واحد صنعتی مشکلات زیادی را دامنگیر این بخش کرده است.

به گزارش اروم نیوز، آذربایجان غربی با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور آذربایجان، ترکیه و عراق، یک جمهوری خودمختار به‌نام نخجوان و کمی آن سو‌تر با کشور ارمنستان در موقعیت کم‌نظیر استراتژیک و جغرافیایی قرار دارد که می‌تواند بستر رشد و شکوفایی اقتصادی این منطقه باشد، اما این اتفاق نیفتاده است.

آذربایجان غربی بزرگ‌ترین پایانه صادرات زمینی جمهوری اسلامی ایران را در داخل حوزه استحفاظی خود دارد که می‌تواند کار صادرات کالاهای تولید شده در شهرک‌های صنعتی ۱۶گانه این استان را بسیار تسهیل کند اما این اتفاق هم نیفتاده است.

آذربایجان غربی دارای ۵ پایانه مرزی و گمرگ در شهرهای مختلف است که می‌تواند زمینه‌ساز مراودات تجاری ایران با کشورهای مجاور و بسترساز تعاملات گسترده بازرگانان و تجّار ساکن این استان با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان باشد اما حتی این اتفاق هم به‌خوبی نیفتاده است.

تبدیل تهدیدات مرزی به فرصت‌های تجارت بین‌المللی

هم‌اینک آنچه از ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک آذربایجان غربی با کشورهای همسایه نصیب مردم این دیار شده مرزبانی از سرزمین‌هایی است که بعضاً کشور مقابل بدون عمل به تعهدات خود صد‌ها کیلومتر از مرز‌ها را به حال خود‌‌ رها کرده و هزینه‌های سنگین حفظ امنیت آن را بر دوش کشور ایران گذاشته است.

اما در دهه چهارم انقلاب به‌واسطه تلاش رزمندگان اسلام و نیروهای نظامی و امنیتی در همین ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک، اقداماتی انجام شده که حتی وزیر کشور خودمان را به شگفتی وامی‌دارد، جاده‌کشی‌های سپاه در بلندای کوه‌های سر به فلک کشیده‌ای که در ۳۰۰ سال گذشته پای هیچ ایرانی بدان نرسیده بود و اشرار مسلح آن‌سوی مرز تا عمق ۳۰کیلومتری مرز ایران را منطقه مدیا اعلام و جزو سرزمین تخیلی حکومت خیالی خود قلمداد می‌کردند.

علاوه بر جاده‌کشی‌های موصوف، احداث پایگاه‌های پیشرفته مرزی و استقرار نیروهای نظامی ایران و پاسداری از مرز‌ها چنان عرصه را بر اشرار و قاچاقچیان آن‌سوی مرز تنگ کرده که دیگر نمی‌توانند منفذی برای عبور یافته و به قاچاق کالا، سلاح، انسان و مواد مخدر بپردازند.

در حقیقت همین ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترکی که روزگاری تهدیدی برای امنیت کشور محسوب می‌شد و بیش از ۱۲هزار تن از شهروندان این استان را فدای کسب امنیت خود کرد امروز به فرصتی واقعی برای بهره‌مندی از مزایای اقتصادی مرزنشینی ارتقا یافته است اما واقعیت این است که هنوز شهروندان عادی این مرز و بوم به‌واسطه فقدان زیرساخت‌های اقتصادی منطقه، بهره‌ای از این مرزنشینی نبرده‌اند و حداکثر بهره‌شان از این فرصت کول‌بری است که بعضاً به‌قیمت از دست دادن جانشان تمام می‌شود.

فرصت‌های مغفول‌مانده در بزرگترین بندر خشک صادراتی ایران

اما در پایانه مرزی بازرگان حکایت متفاوتی را شاهد هستیم، منافع بزرگ‌ترین بندر خشک کشور در شمال غرب ایران برای مردم آذربایجان غربی صرفاً نظاره کردن به صف‌های ده‌هاکیلومتری کامیون‌های ترانزیتی است که یا بارشان را از عمق کشور به اروپا می‌برند یا انبوه کالاهای وارداتی را وارد جمهوری اسلامی می‌کنند و در این میان محصولات تولیدی آذربایجان غربی راهی برای سوار شدن بر کانتینرهای کامیون‌های ترانزیتی نمی‌یابند.

تأسف‌بار‌تر اینکه حجم گسترده‌ای از کالاهای مصرفی تولید کشور ترکیه در بازارچه‌هایی که با نام مرزی در برخی شهرهای آذربایجان غربی راه‌اندازی شده، فقط ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی را به‌عهده گرفته‌اند و هیچ کمکی به تولید داخل در این بازارچه‌ها مشاهده نمی‌شود چرا که اساساً ورود کالاهای تولید داخل و مخصوصاً کالاهای تولیدی در کارخانجات استان به این بازارچه‌ها ممنوع است.

بی‌بهرگی از ۵ پایانه و گمرک مرزی آذربایجان‌غربی

۵ پایانه مرزی آذربایجان غربی در رازی خوی، سرو ارومیه، تمرچین پیرانشهر، پلدشت و بازرگان بیش از آنکه تسهیل کننده صادرات تولید شده در کارخانجات این استان که قریب به اتفاق آن‌ها متعلق به بخش خصوصی است باشد نقش ساده کننده واردات کالاهای مصرفی کشورهای همسایه را به‌عهده دارند.

با تأمل در آنچه از نظر گذشت بررسی یک اظهار نظر رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی می‌تواند نکات تازه‌ای را پیش روی افکار عمومی قرار دهد.

۹۰۱ واحد تولیدی کاملاً راکد آذربایجان‌غربی

جعفرصادق اسکندری می‌گوید: هم‌اینک از ۲۹۸۴ واحد تولیدی استان ۱۶۸۰ واحد فعال و نیمه‌فعال و ۳۶۳ واحد تعطیل شده و ۹۰۱ واحد راکد قابل فعال‌سازی در سطح استان وجود دارد.

به‌گفته وی برای تعداد ۹۰۱ واحد راکد طی دو مرحله برنامه فعال سازی تدوین شده که در مرحله اول ۴۰۰ واحد و در مرحله دوم نیز ۵۰۱ واحد صنعتی مشکلاتشان بررسی می‌شود.

اما ظرفیت‌های استان آذربایجان غربی در حوزه معادن در کشور از تمایز و برجستگی خاصی برخوردار است به‌طوری که از اغلب عناصر معدنی گرانبها در این خطه وجود دارد؛ از طلای ناب در زره شوران تکاب گرفته تا معادن سنگ، تیتانیوم و آهن در ارومیه.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در این باره می‌گوید: در حال حاضر ۴۲۸ معدن در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۲۶۵ معدن فعال است اما ۱۶۳ معدن نیز غیرفعال است.

قفل بی‌تدبیری بر واحدهای صنعتی آذربایجان‌غربی

به‌گفته اسکندری فقدان بازار مصرف، کاهش کیفیت عیار، نبود صلاحیت فنی و مالی دارندگان پروانه بهره‌برداری در تجهیز معادن به ماشین‌آلات مناسب از عوامل مؤثر بر نیمه‌فعال بودن و یا تعطیلی معادن آذربایجان غربی است.

در این میان تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی آذربایجان غربی تبعات بسیاری را نزد افکار عمومی در پی داشته که مهم‌ترین آن‌ها افزایش بیکاری و آثار اجتماعی ناشی از آن است به‌طوری که هم‌اکنون ۱۲۰هزار جوان جویای کار در این استان به عواقب بیکاری دچار شده‌اند.

استاندار آذربایجان غربی معتقد است مشکل ۱۲۴۵ واحد تعطیل شده آذربایجان غربی نوسانات اقتصادی و فقدان سرمایه در گردش است که با حل آن برای ۱۸هزار نفر در نخستین گام می‌توان ایجاد اشتغال کرد.

قربانعلی سعادت می‌گوید: باید با تدبیر و اتخاذ روش‌های منطقی، مشکل تأمین سرمایه در گردش این واحد‌ها را رفع و آن‌ها را به چرخه تولید و فعالیت بازگردانیم.

به‌گفته وی باید مطالبات بانک‌ها از واحدهای تولیدی راکد به‌شیوه‌های صحیح و منطقی اخذ شود که در این میان یکی از بهترین این روش‌ها، مشارکت بانک‌ها در تأمین سرمایه در گردش این واحدهاست.

تسنیم

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=244428

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.