به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز» به نقل از شبکه اطلاعرسانی راه دانا؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی، به مناسبتهای گوناگون به نکات و دقایق متعالی و ارزشمندی از ابعاد معنوی و محتوایی مناسک حج اشاره کردهاند که از اهتمام و التفات عمیق و دقیق ایشان به اهداف و ارزشهای مترتب بر این فریضه الهی ابراهیمی نشان دارد.
اکنون در ایام حج تمتع و در آستانه عید سعید قربان به بازخوانی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در فلسفه حج ابراهیمی خواهیم پرداخت.
به طور حتم، یکی از این منافع آن است که در پرتو مناسک و شعائر آموزنده حج، دلهایتان را که خانه خدا و امانت اوست، به او بسپرید و از شرک و زَیغ و زنگار، تطهیر کنید و پیمانِ «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطان؛ ای فرزندان آدم! آیا با شما عهد نکردم که شیطان را نپرستید؟» را تجدید نمایید و باتمسک به فرمانِ «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثان؛ از پلیدی بتها اجتناب کنید»، به بشارتِ «وَ الَّذینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَی اللهِ لَهُمُ الْبُشْری؛ و کسانی که از عبادت طاغوت دوری کردند و بهسوی خداوند بازگشتند، بشارت از آن، آنهاست»، سرافراز گردید.
بهره حداکثری از فرصت حج
به حجاج عزیز توصیه میکنم از فرصت حج، حداکثر استفاده را برای کسب آشنایی با برادران مسلمان خود بکنند و اوضاع جهان اسلام را از زبان و رفتار مسلمانان به دست آورند، تجربهها، آرزوها، دستاوردها و تواناییها را با هم مبادله کنند و حج خود را به حج مورد نظر اسلام هر چه نزدیکتر سازند. به برادران و خواهران عزیز ایرانی نیز توصیه میکنم که با زبان و عمل، مبلغان و پیامرسانان انقلاب پرشکوه و کشور بزرگ و ملت قهرمان خود به برادران کشورهای دیگر باشند. جوار کوتاه مدت خانه خدا و حرم پیامبر اعظم (ص) و مواقف با ارزش حج و سرزمین پرخاطره حجاز را، برای زنده کردن دل با یاد خدا و تحکیم پیوند معنوی خود با رسولالله (ص) و عترت طیبۀ آن بزرگوار: و بهخصوص توجه و توسل به حضرت ولیالله الاعظم – که بی شک فیض حضور مقدسش در مراسم حج شامل دلهای با معرفت است – و انس با قرآن و تدبر در آیات بیّنات آن و دعا و تضرع و توسل که مایه تقرب به خدا است، مغتنم بشمرند و از آن بهره ببرند و برای رفع گرفتاریهای مسلمین و قوت و عزت روزافزون اسلام و جمهوری اسلامی دعا کنند و علو درجات روح مطهر امام راحل و ارواح طیبۀ شهدای اسلام را از خداوند مسئلت نمایند.
در جنبه فردی؛ هدف، تزکیه و رسیدن به صفا و نورانیت و پیراستگی از زخارف بیارزش مادی و فراغت با خویشتن معنوی و انس با خدای متعال و ذکر و تضرع و توسل به حضرت حق است، تا آدمی به عبودیت که صراط مستقیم الهی بهسوی کمال است راه یابد و در آن گام بردارد.
در این بخش، تنوع فرصتها و آزمایشگاهها به حدی است که هرگاه کسی با توجه و تدبر از آن عبور کند، بیگمان دستاوردی گرانبها خواهد داشت. فرصت احرام و تلبیه، فرصت طواف و نماز، فرصت سعی و هروله، فرصت وقوف در عرفات و مشعر، فرصت رمی و قربانی و فرصت ذکر الله که همچون فضای سرشار از روح و حیات، در همه این مراحل، گسترده شده است. مجموعه این فرصتها میتواند برای هر فرد، دوره کوتاهی از ریاضت شرعی و تمرین زهد و سِلم و حِلم و برخی خلقیات پسندیده دیگر نیز باشد.
در جنبه اجتماعی، حج در میان همه فرایض اسلامی، بیهمتا است؛ زیرا مظهری از قدرت و عزت و اتحاد امت اسلامی است. هیچ فریضه دیگری بدین سان به آحاد مسلمان درباره مسائل امت اسلامی و جهان اسلام، درس و عبرت نمیآموزد و آنان را در روحیه و واقعیت، به قدرت و عزت و وحدت نزدیک نمیکند. تعطیل این بخش از حج، بستن سرچشمهای از خیرات به روی مسلمین است که از هیچ رهگذر دیگری نمیتوانند بدان دست یابند.
نکته مهمی که این جانب میخواهم به شما برادران و خواهران از هر کشور و ملت که هستید بگویم این است که حج، نعمتی الهی است که بر نسلهای مسلمان ارزانی شده است. قدردانی و شکرگزاری، آن را زیاد میکند و ناسپاسی و قدرناشناسی، آن را از مسلمین میگیرد که این همان عذاب شدید الهی است که: «وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ اِنَّ عَذابی لَشَدید» و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است». گرفته شدن حج به این نیست که از مسلمانان کسی به حج نرود، بلکه به این است که مسلمانان از منافع بیشمار آن محروم بمانند و زیاد شدن آن به این نیست که هرسال گروههای بیشتری حج کنند؛ بلکه به این است که از منافع آن بهرهمند شوند که: «لِیَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ» تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند». خوب است بهدرستی بیندیشیم که آیا جهان اسلام توانسته است از حج برخوردار شود و اساساً این منافع چیست؟ حج درست، میتواند تحولی درونی در یکایک مسلمین پدید آورد و روح توحید و ارتباط با خدا و اعتماد به او و رد همه بتهای درون و برون وجود آدمی که همان هواها و هوسهای پست کننده و قدرتهای اسیر کننده آدمیاند و نیز احساس قدرت و اعتماد به نفس و رستگاری و فداکاری را در آنان پدید آورد و چنین تحولی است که از هر انسانی، موجودی شکست ناشناس و تهدید و تطمیع ناگزیر میسازد.
چون بهار طبیعت که همواره در میعاد همیشگی خود، لبریز از نشاط زندگی فرا میرسد؛ موسم حج، نوبهار جان و دل، و فصل رویش و پیدایش روح زندگی توحیدی در دل هر مسلمانی که خود را به میقات رسانده باشد، همه ساله در موعد خدایی و همیشگی باز میگردد، تا چون چشمهسار مبارکی، رشحات حیات طیبه اسلامی را بر سراسر جهان اسلام بپاشد و کسانی را که توفیق یافتهاند که تن به این سرچشمه مبارک بزنند، از غبار و کدورت گناه و شرک و مادهگرایی و میل به پستی و بدکرداری پاک کند و در آنان اگر اهل توجه و تذکر باشند، مایه صلاح و فلاح یک عمر را ذخیره سازد».
انتهای خبر/