به گزارش اروم نیوز،خانواده مهمترین رکن تربیت فرزندان است اما آموزش و پرورش نیز نقش اساسی و مهمی در امر تربیت و در کنار آن امر تعلیم فرزندان ما داشته و مدرسه می تواند در جایگاهی در کنار نهاد خانواده قرار بگیرد.
مقام معظم رهبری بارها و بارها در سخنان خویش به اهمیت نقش آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت در جامعه و امر فرهنگ اشاره کرده و می فرمایند: مسأله فرهنگ و تعلیم و تربیت، مسأله اول در نظام ماست. در بلند مدت هیچ چیز به اندازه تعلیم و تربیت اهمیت ندارد.
ایشان هم چنین می فرمایند: مسئله ى تعلیم و تربیت، مسئله ى زندگى بخشیدن و ولادت بخشیدن به یک مخاطب و یک انسان است. هزار و صد سال، دویست سال از بعد از اسلام که بساط علم و تحصیل و تدریس به فراخور زمان هاى مختلف در کشور ما فراهم بود، معلم از لحاظ معنوى ارزش والائى داشت.
رهبر معظم انقلاب در جایی دیگر نیز می فرمایند: آموزش و پرورش کامل، آموزش عالی کامل را به دنبال خواهد داشت و این هر دو، نظام اداری و تشکیلاتی و حکومتی کامل و حد عالیِ مطلوب را ایجاد خواهد کرد. بنابراین، اساس صلاح ملت و دولت و کشور، در این جا پایه گذاری می شود.
این فرمایشات مقام معظم رهبری نشان دهنده اهمیت نقش آموزش و پرورش در جامعه است و این را می رساند که باید به این نهاد بیشتر از سایر نهادها اهمیت داده و برنامه ریزی که در مورد آن انجام می دهیم برنامه ای منسجم و اصولی باشد تا مبادا این نهاد را دچار مشکل سازد.
در صورتی که نسبت به مسائل و مشکلات بخش آموزش و پرورش بی توجه باشیم، در نتیجه آن در آینده کشور با مشکلات فراوانی مواجه می شویم که به مراتب برای ما گرانتر از امروز تمام خواهد شد، مشکلاتی مانند بی توجهی به وضعیت پوشش دانش آموزان، ترویج فرهنگ غربی در بین دانش آموزان و در عرصه سخت افزاری نیز عدم تامین و فراهم ساختن امکانات مناسب برای علم آموزش دانش آموزان.
شهرستان میاندوآب در جنوب آذربایجان غربی شهری است که اداره آموزش و پرورش آن عنوان معاونت اداره کل را نیز یدک می کشد اما این اداره با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم می کند که در این گزارش می خواهیم بخشی از این مشکلات را مطرح کنیم.
۷۰ درصد مدارس میاندوآب آماده تخریب هستند
اساسی ترین مشکلی که نهاد آموزش و پرورش در میاندوآب با آن روبروست، تخریبی بودن بیش از ۷۰ درصد مدارس این شهر است که این امر لزوم تلاش و همت برای تامین و احداث مکان امن برای دانش آموزان را می رساند.
اگر چه در میاندوآب خیرین مدرسه ساز نیز در کنار آموزش و پرورش قرار دارند و یاریگر این نهاد در امر مدرسه سازی هستند اما به گفته مسئولان بیش از ۶۵ مدرسه در میاندوآب وجود دارد که دارای بافت فرسوده هستند و در ساخت آنها از گل وخشت استفاده شده است.
آسیب پذیری ساختمان های مدارس در ایام مختلف نکته ای غیر قابل انکار است که بارها و بارها از سوی مسئولان امر هشدار داده شده و مردم نیز که با هزاران امید و آرزو فرزندان خود را به مدارس می فرستند خواهان محیطی امن برای فرزندان خود هستند.
ذکر این نکته ضروری است که مسئولان امر باید همت به خرج داده ودر کنار خیرین مدرسه ساز که بنا به گفته نژادمحمد کار احداث وبازسازی ۳۲ باب مدرسه با ۱۶۰ کلاس درس را در مناطق روستایی و شهری انجام داده ودر حال حاضر ۱۰بای مدرسه جدید را در دست احداث دارند،در راه ایمن سازی مدارس وبازسازی آنها اقدام کنند.
مهمترین مشکلات آموزشی در میاندوآب
کمبود سرانه دانش آموزی، لزوم کیفیت بخشی به تدریس و تحصیل دانش آموزان، نداشتن سیستم گرمایشی استاندارد و فرسوده بودن میز و نیکمت ها را در کنار مشکل بخاری های نفتی و چکه ای و راکد بودن کانون های فرهنگی و عدم وجود درمانگاه فرهنگیان از دیگر مشکلات آموزش و پرورش در میاندوآب عنوان کرده که بنا به گفته جلال پورمیرزا مدیر آموزش و پرورش این شهر، برخی از آنها حل شده و برای حل دیگر مشکلات تلاش می شود.
در رابطه با چکه کردن بخاری های نفتی غیراستاندارد در مدارس، جلال پور میرزا در گفت و گویی که داشته اعلام کرده که وضعیت گرمایشی مدارس میاندوآب استاندارد شده و همه مدارس از سیستم حرارت مرکزی یا بخاری استاندارد کاربراتوری استفاده می کنند.
معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش میاندوآب افزوده است که با اعتبار سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال تعداد ۱۱ مدرسه به سیستم حرارت مرکزی مجهز شده اند و با مبلغ ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال نیز ۱۷ مدرسه دیگر نیز در این راستا استاندارد شده اند.
وی هم چنین خبر از توزیع ۲۳۶ دستگاه بخاری استاندارد کاربرانور را نیز بین مدارس داده و گفته است: ۱۳۵ دستگاه بخاری تابشی استاندارد را با اعتبار ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به مدارس یک تا سه کلاسه اختصاص داده ایم.
باید اعلام کرد که کمبود معلم در برخی از رشته ها و مقاطع مشکل دیگری است که در آموزش و پروش وجود دارد به گونه ای که در سالهای گذشته در برخی از مقاطع تحصیلی از نیروهای خدماتی نیز با تبدیل وضعیت به عنوان معلم در سر کلاس های درس استفاده شده است.
معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش میاندوآب در این مورد نیز می گوید: تبدیل وضعیت امری طبیعی است و این افراد کسانی هستند که تحصیل خود را ادامه داده و مدارک بالاتر را اخذ کرده اند و از این طریق به تبدیل وضعیت یافته اند.
پورمیرزا می افزاید: این افراد دوره های آموزش ضمن خدمت و کارگاه های آموزشی و آموزش کلاس داری را گذرانده اند و امید داریم روزی برسد که مشکل نیرو نداشته باشم.
به هر حال باید گفت که تخریبی بودن مدارس اصلی ترین مشکل آموزش وپرورش در میاندوآب است که امید است که مسئولین امرقبل از وقوع حادثه به فکر چاره بوده و اقدام به بازسازی ومقاوم سازی مدارس کنند تا شاهد حوادث ناگواری مانند شین آباد نباشیم و در این میان نیز لازم است مسئولان امر مشکل کمبود نیرو و سرانه را جدی گرفته و فکری به حال آن بکنند.
انتهای پیام/