تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ 16 ربيع ثاني 1446 Saturday, 19 October , 2024

عزاداری‌های ماه محرم مسجد محور باشند

  • کد خبر : 12523
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
عزاداری‌های ماه محرم مسجد محور باشند

به گزارش پایگاه خبری اروم نیوز؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی امروز در یک‌صد و چهل و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) اظهار داشت: بی‌تردید لازم است که مردم و مسئولان به‌صورت جدی به ماه محرم ورود یافته و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اخیر فرمایشاتی دررابطه‌با تبلیغات فرموده […]

به گزارش پایگاه خبری اروم نیوز؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی امروز در یک‌صد و چهل و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) اظهار داشت: بی‌تردید لازم است که مردم و مسئولان به‌صورت جدی به ماه محرم ورود یافته و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اخیر فرمایشاتی دررابطه‌با تبلیغات فرموده و بیان کردند که این ایام بهترین فرصت برای معرفی معارف دین اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) است.

وی افزود: بی‌تردید بستر ماه محرم به‌صورت کامل فراهم است و باید در ادارات، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا از این بستر استفاده کرد؛ چون به احترام امام حسین (ع) مردم در این اماکن حضور می‌یابند و بنابراین مبلغان و اهل فضل می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

قریشی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از آفات ماه محرم این است که برنامه‌های عزاداری مسجد محور نیستند گفت: باوجوداینکه باید در خیابان‌ها نیز عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) نمود یابد؛ اما باید در ۱۰ روز نخست ماه محرم این برنامه‌ها در مساجد برگزار شده تا مردم از سخنرانی نیز استفاده کنند.

وی افزود: برخی مسئولان فرهنگی شهرستان‌ها گلایه‌مند هستند که سخنرانی‌های مذهبی تقریباً حذف شده و تنها به مداحی و عزاداری خلاصه شده است؛ اما متأسفانه به محتوا دسترسی نداشته و فرصت‌ها از دست می‌رود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی و امام‌جمعه ارومیه گفت: متأسفانه از چند سال گذشته به‌تدریج در ارومیه نیز برنامه‌های سوگواری حسینی از مساجد خارج شده درحالی‌که باید مباحث مربوطه محرم در مساجد بازگو شده و سپس عزاداری شود؛ اما اگر منابر و سخنرانی‌ها حذف شوند و تنها به عزاداری خلاصه شود بزرگ‌ترین آفت است و باید همگان به‌ویژه مسئولان فرهنگی این مسئله را مورد فرهنگ‌سازی قرار دهند و معارف دین، احکام و نهضت حسینی به عزاداران بازگو شود.

وی بیان کرد: بی‌تردید اگر بازگویی معارف دینی حذف شده و تنها به سینه‌زنی و زنجیرزنی خلاصه شود مورد رضایت حضرت سیدالشهدا (ع) قرار نمی‌گیرد و بنابراین باید علما و دانشگاهیان این مسئله را مطالبه کرده و به این سمت سوق دهند.

قریشی در ادامه با اشاره به آداب عزاداری برای حضرت سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: بی‌تردید برنامه‌های سوگواری عزاداری باید به‌موقع آغاز شده و به‌موقع نیز به پایان برسد و سبب آزار و اذیت برای سایران نشود و بنابراین باید مراسمات به‌صورت مرتب و منظم برگزار شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت قرآن خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در کتاب نهج‌البلاغه فرمود هیچ‌کس با قرآن نشست و برخواست نکرده مگر اینکه هدایتش بیشتر و ضلالتش کمتر شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://oroumnews.ir/?p=12523

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.