به گزارش اروم نیوز، حقیقت این است که امروزه برای یادآوری اهمیت کتاب و ترغیب مردم به کتابخوانی بلکه برای فراهم آوردن زمینههای تولیدی و بهرهگیری بیش ترو بهترازاین مقوله سرنوشتساز فرهنگی است هماکنون دیگر تمام آحاد جامعه ایران بر اهمیت کتاب و کتابخوانی واقفاند و تردیدی.این نکته ندارند که بدون تعمیم کتابخوانی جامعه مارا توسعه فرهنگی را نخواهد پیمود.
به همین بهانه در زمینهٔ چگونگی مطالعه کتاب با علی فیروز مدیرکل نهاد کتابخانههای عمومی آذربایجان غربی به گفتوگو نشستیم که شرح آن در پی میآید:
* چرا در عصر حاضر مردم نسبت به مطالعه کمتوجه شدهاند؟
با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی افراد جامعه متأسفانه کتاب در سبد حرید خانوادهها جایگاهی ندارد و مطالعه جزو برنامههای روزمره آنها نیست از طرفی نفوذ ابزارهای ارتباطی و شبکههای اجتماعی در سطح گسترده به محیط خانوادهها تمایل افراد به خرید و مطالعه کتاب را کاهش داده است.
* مواردی که برای کمتوجهی به مطالعه شمرده میشوند عبارتند از:
احساس عدم نیاز و شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه و قیمت بالای کتاب باعث شده که کتاب در سبد خرید خانواده جایگاهی نداشته باشدوتوسعه اینترنت شبکههای اجتماعی و ابزارهای ارتباطی با برنامههای سرگرمکننده در سطح گسترده تمایل به مطالعه را کاهش داده و نیز نکته دیگر فقدان نیاز به مستندات میباشد که معمولاً اظهار نظرهای ما بدون ذکر منبع و مأخذ میباشد و همین امر باعث شده است کمتر ضرورتی برای مراجعه به منبع پیدا شود و نیز کتاب محور بودن آموزشهای مدارس و دانشگاهها یکی از عوامل دوری از مطالعه شمرده میشود.
* راهکارهای افزایش علاقهمندی مردم به مطالعه چیست؟
ایجاد عادت به مطالعه مفید باید از اوایل کودکی آغاز شود لذا ضروری است نظام آموزشی ساعت کتابخوانی را در برنامه درسی دانش آموزان بگنجاند و کودکان در دوران مدرسه با شاهکارهای ادبی ایران و جهان آشنا شوند و در مراحل آموزش بعدی این آشنایی عمیقتر گردد و سواد اطلاعاتی در گزینش موردسنجش قرار گیرد و مشخص است که در این میان صداوسیما میتواند نقش مهمی را بازی نمایند و با حضور در خانههای مردم راحتتر این نیاز را ایجاد کند و در مرحله بعد آموزشوپرورش و آموزش عالی و سایر سازمانهای آموزشی میتوانند وارد عمل شوند.
* از عوامل مؤثر در ارتقای سطح مطالعه چیست؟
توجه ویژه به کتابخانههای آموزشگاهی، دانشگاهی و غنی و بروز کردن آن ،خارج نمودن منابع آموزشی از تک منبعی و سوق دادن دانش آموزان و دانشجویان با منابع اطلاعاتی مختلف ونیز برنامهریزی برای آشنا شدن دانش آموزان با شاهکارهای ادبی ایران و جهان ونیز منابع مرجع و تقویت کتابخانههای عمومی با تخصیص اعتبار لازم برای فضاسازی عالی نیز تأمین تجهیزات وقراردادن درس آشنا با شیوهها و روشهای مطالعه و بهرهگیری از منابع کتابخانه و مرجع در آموزش دانش آموزان و دانشجویان تقویت ناشران برای تولید کتابهای مناسب با نیازها و بالا بردن کیفیت محتوایی و فیزیکی کتابها.
* برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی چه راهکارهایی را پیشنهاد میکنید؟
توجه آموزشوپرورش به کتابخوانی و خارج کردن شیوه آموزش از کتاب محوری و نیز توجه آموزش عالی به کتابخوانی و اجرای برنامههای مرتبط و ترویج کتابخوانی در آثار هنری و سینمایی توسط هنرپیشهها و سایر هنرمندان، حمایت از کتابخانههای عمومی و حمایت از نویسندگان و ناشران جهت تولید کتاب با محتوای بهروز و موردنیاز جامعه باقیمت مناسب و استفاده از فاکتور سواد اطلاعاتی در گزینشها و انتخاب افراد در پستهای مختلف است.
* آموزشوپرورش در فرهنگ کتابخواب چه نقشی را میتواند ایفا کند؟
آموزشوپرورش بهعنوان سازمان اصلی در امر ترویج فرهنگ کتابخوانی میتواند با گنجاندن ساعت کتابخوانی در برنامه درسی دانش آموزان عادت به مطالعه را هم در میان کودکان و هم بهطور غیرمستقیم در میان والدین آنها ایجاد نماید همچنین با تجهیز مدارس به کتابخانهها و منابع مناسب برای گروههای سنی مختلف میتوان مطالعه را بهعنوان یکی از روشهای آموزش برای دانش آموزان بکار برد برگزاری مسابقات کتابخوانی میان دانش آموزان و اهدا جایزه به برندگان و تشویق آنها زمینه را برای ترویج فرهنگ کتابخوانی فراهم سازد و همچنین معلمان علاقهمند به مطالعه میتوانند با معرفی کتابهای خوب بابیان گزیدهای از مطالب کتاب کودکان را با کتابهای مختلف آشنا و رغبت به مطالعه را در آنها ایجاد کنند و نیز آشنا کردن با شیوه استفاده از کتابخانه و آشنایی با کتابخانههای عمومی میتواند از وظایف و برنامه آموزشی آموزشوپرورش باشد.
* برای افزایش سرانه مطالعه کتاب چه عواملی دخیل هستند و چه تأثیراتی دارد؟
در افزایش سرانه مطالعه عواملی زیادی چون خانواده ،آموزشوپرورش ،دوست رسانهها کتابخانهها و کتابداران و ناشران تأثیر میگذارند ما امروز نسلی داریم که در خانواده جز تلویزیون چیزی ندیده و کسی در خانواده مطالعه نمیکند که الگوبرداری کند و در مدرسه کتابخانه و کتابداری وجود ندارد و معلم کتابی برای مطالعه معرفی نمیکند طبیعی است که نسل کتابخوانی را نخواهیم داشت و در این میان رسانهها میتوانند برای آگاهسازی افراد و شروع فرهنگ مطالعه یا ایجاد بسترهایی از طریق اطلاعرسانی کانون خانواده و مسئولان را متوجه این امر مهم کنند تا نسلهای آینده کتابخوان باشند و در میان رسانهها با توجه به اینکه صداوسیما پرنفوذترین رسانه محسوب میشود باید بهتر نقش خود را در جهت ترویج کتابخوانی انجام دهد.
انتهای پیام/