به گزارش اروم نیوز، یکی از مسلمات قرآنی که از ارکان اصلی نزول وحی در چهارچوب الهی آن و حتی فوق بر معرفت دینی و شرعی آن است و همه چیز و همه کس در آن منتظر جریان یافتن سرنوشت خود به سوی آینده هستند، «قدر الهی» است.
قدر الهی در نزول وحی و چگونگی آن، ابعاد و گستره قدرشناسی الهی، تأثیر و تأثرات انسانی در جریان آن، ریشه های معنوی و اثرات نامحدود آن، رویدادهای مهم وحادث در این شب بزرگ، قدرِ این قدر الهی در قالب ماه پرفیض میهمانی الله، ظهور و بروز آن فقط و فقط در دین مبین اسلام و کلام آخرین کتاب الهی و آسمانی آن و نیز در موعد رسالت پیامبرخاتم حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و ادامه ی تام اجتماعی و تاریخی و حکمی آن در مکتب حقه ی تشیع همه وهمه ابعاد عمیق و ژرف این پدیده بزرگ الهی است.
لزوم توجه و حضور در بطن فرایند این پدیده عظیم در هر سال و در هر ماه رمضان و در شب های مؤکد بر آن که لاجرم فقط یکی از این سه شب، همان لیله القدر مکتوم الهی است از جمله وظایف و تکالیف هر مسلمان مؤمن است و نسبت به حضور و شب زنده داری دراین شب، فضلیت و تأثیرات آن و اعمالِ خاصه این شب بسیار تأکید و تألیف و نیز صحبت شده است.
هر چه که در این مسیر گفته شود، گرچه در صورت نوعی و اول آن تکرارِ مکررات است اما تأکید هم است که هر تأکید به دنبال خود توجه و تشرف نیز دارد و اثربخش است. به قول بزرگی که چنین می گفت: خداوند متعال ۱۲۴ هزار مرتبه حرفی را برای بندگانش تکرار کرده ( اشاره به تعداد و فرستادن ۱۴۲ هزار پیامبر از ابتدای خلقت تا زمان خاتم النبیاء حضرت محمد مصطفی (ره) از سوی خداوند متعال برای بندگانش از قوم و امت) این از روی لطف بود و صبر و حوصله! ما نیز هم اگر مسلمان و شیعه واقعی هستیم باید چنین کنیم.
از همین روی گفتن و نوشتن پیرامون وضعیت، شرایط و اعمالی لیالی قدر هر اندازه هم که علی الظاهر تکرار باشد، تازگی دارد و از حیث تأکید بسیار اثر بخش است.
اما در خصوص ابعاد و کیفیت قرآنی و تاریخی این شب بزرگ و هم چرایی حضور و بروز آن در قرآن کریم و در چهارچوب وحی الهی بر پیامبر خاتم نیز برای هر مسلمانِ مومن و شیعه واقعی لازم است که اشراف و تسلط عمومی وجود داشته باشد تا حکمت علمی آن نیز بر حکمت عملی آن اضافه گردد و این رویه کامل شود. از این روی در این مقال فقط به شرح ضمنی معنا واژه قدر و تقویم آن در قرآن اشاره خواهد.
در قرآن کریم دو سوره « قدر» و «دخان» و نیز به قرینه در سوره بقره در قالب توصیف و شرح ماه مبارک رمضان به شب قدر اشارت روشنی رفته است.
علامه طباطبایى (ره) در کتاب شریف تفسیرالزمان خود پیرامون شب قدر و مراد معنای از واژه قدر چنین می گوید:
«مراد از قدر، تقدیر و اندازه گیرى است و شب قدر شب اندازه گیرى است و خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال را تقدیر می کند و زندگى، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسان¬ها و امورى از این قبیل را دراین شب مقدر می -گرداند.»
علامه ی بزرگوار پیرامون تقویم این شب نیز چنین آورده است:
«در قرآن کریم آیه اى که به صراحت بیان کند شب قدر چه شبى است دیده نمی شود. ولى از جمع بندى چند آیه از قرآن کریم می توان فهمید که شب قدر یکى از شب هاى ماه مبارک رمضان است. قرآن کریم از یک سو می فرماید: « انا انزلناه فى لیله مبارکه.» (دخان / ۳ )
این آیه گویاى این مطلب است که قرآن یکپارچه در یک شب مبارک نازل شده است و از سوى دیگر می فرماید: « شهررمضان الذى انزل فیه القرآن.»( بقره / ۱۸۵) و گویاى این است که تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است.
و در سوره قدر می فرماید: «انا انزلناه فى لیله القدر.» (قدر/۱) از مجموع این آیات استفاده می شود که قرآن کریم در یک شب مبارک در ماه رمضان که همان شب قدر است نازل شده است. پس شب قدر در ماه رمضان است. اما این که کدام یک از شبهاى ماه رمضان شب قدر است، در قرآن کریم چیزى بر آن دلالت ندارد. و تنها از راه اخبار می توان آن شب (شب قدر) را معین کرد.»
در بعضى از روایات منقول از ائمه اطهار علیهم السلام شب قدر مردد بین نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است و در برخى دیگر از آنها مردد بین شب بیست و یکم و بیست و سوم و در روایات دیگرى متعین در شب بیست و سوم است. وعدم تعیین یک شب به جهت تعظیم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نکنند».
از خلال آیات مورد اشاره در این مختصر پیدا است که این شب بسیار عظیم دارای ابعاد مهم و ژرف است که با حیات لحظه به لحظه انسان و آفرینش او و نیز ادامه و دوام آن رو به سوی آینده و تا قیامِ قیامت پیوند دارد و از برای انسان و حیات او و کیفیت و کمیت حیات فردی و جمعی اوست.
باری دریابیم تأثیر و تأثرات این شب پر ارج و شب های پر ارج را!
انتهای پیام/