به گزارش اروم نیوز به نقل از زرین خبر ؛ قطعه ریلی مراغه- میاندوآب به طول ۴۸کیلومتر فاز نخست طرح ملی راه آهن مراغه به ارومیه است که در مسیر خود چند شهرستان را دارای خطوط ریلی و ایستگاه راه آهن می کند.
این فاز در تیر ماه سال ۹۰ با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت کشورمان و جمعی دیگر از مسئولین کشوری ، استانی و شهرستانی به بهره برداری رسید و فعالیت خود را آغاز کرد ؛ اما اکنون با وجود اینکه این ایستگاه بیش از سه سال است که افتتاح شده است ؛ اما تاکنون در چند مرحله با تعطیلی مواجه بوده ودر آخرین مورد نیز بیش از چهار ماه است که در سکوت غم انگیزی به سر می برد.
این ایستگاه به عنوان یکی از ایستگاههای اصلی در این مسیر شش قطعه ای است اما در حالی که در آن زمان با آن همه تب وتاب افتتاح شد، اما اکنون تعطیل بوده و حتی در اذهان پرسنل دفاتر خدمات مسافرتی نیز وقتی برای دریافت بلیط قطار مراجعه می کنی ، ایستگاهی به نام ایستگاه راه آهن میاندوآب خطور نمی کند و وقتی درخواست بلیط از ایستگاه میاندوآب به تهران یا مشهد را می کنی با یک جمله مواجه می شوی:”ایستگاه میاندوآب تعطیل است.” همان جمله ای که پرسنل یکی از دفاتر خدمات مسافرتی به خبرنگار زرین خبر گفت.
اما از سوی دیگر دلایل این تعطیلی را شاید بتوان با حضور در میان مردم بهتر فهمید؛ پاسخ هایی که برخی از اهالی شهرستان میاندوآب در این خصوص به خبرنگار زرین خبر داده اند، گویاتر از پاسخ مسئولین است .
وقتی خبرنگار زرین خبر از تعدادی از اهالی شهر میاندوآب پرسید که چرا از ایستگاه راه آهن میاندوآب به مسافرت نمی روید؟همه پاسخ ها بر روی یک نکته اشاره داشت و آن هزینه و بهای بلیط بود، اختلافی که عده ای تا ۱۰هزار تومان نیز با نزدیک ترین ایستگاه یعنی ایستگاه راه آهن مراغه عنوان می کردند.
این افراد می گفتند: چرا هزینه اضافی متحمل شویم در حالی که می توانیم با هزینه کمتری به مراغه رفته و از آنجا به مسافرت برویم.
اما پاسخ های مسئولین نیز به نوعی به این موضوع ارتباط پیدا می کند.
طباطبائی ، رئیس ایستگاه راه آهن میاندوآب در خصوص غیرفعال شدن است ایستگاه می گوید: این ایستگاه به دلیل عدم استقبال مسافر ، غیرفعال است.
وی می افزاید: قطاری که در این مسیر راه اندازی شده بود ، متعلق به بخش خصوصی بود و ۳۰۰نفر ظرفیت داشت اما در هر بار رفت وبرگشت ۳۰ نفر مسافر می برد و به همین دلیل و با توجه به بخش خصوصی بودن مقرون به صرفه نبود و به غیرفعال کردن قطار اقدام نمود.
رئیس ایستگاه راه آهن میاندوآب با درخواست راه اندازی قطار دولتی در این ایستگاه ، به بالا بودن نرخ کرایه ها نیز اشاره داشته و افزود: مسافر با هزینه کمتر می تواند از ایستگاه راه آهن مراغه به مسافرت برود و امیدواریم با عنایت مسئولین قطار دولتی در این ایستگاه راه اندازی شود.
طباطبائی به دیگر مشکلات این ایستگاه این اشاره می کند و می گوید: در این ایستگاه امکانات سرمایشی و گرمایشی نداریم وعلاوه بر آن ، امکانات رفاهی مانند آب شرب ، رستوران و… که باید در آن وجو داشته باشد ، وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین بیگی یکی از نمایندگان مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه به قلعه می گوید: این که بگوئیم راکد شدن راه آهن میاندوآب،تقصیر راه آهن می باشد یا مردم صحیح نیست ، بلکه عوامل مختلفی موجب بروز این مشکل شده است.
وی به انجام اقدامات برای خارج شدن این ایستگاه از حالت راکد اشاره می کند و می افزاید: عدم تکمیل این ایستگاه و عدم به کار گیری قطار دولتی در آن از دلایل راکد شدن آن است که باعث شده هزینه استفاده از قطار خصوصی دراین ایستگاه هزینه بر بود و قیمت بلیط ها افزایش یابد.
بیگی ادامه می دهد: آنچنان که باید درباره این ایستگاه تبلیغ نشده است و دراین زمینه با مدیرعامل راه آهن کشور جلسه ای تشکیل خواهیم داد تا مردم میاندوآب از قطار دولتی بهره مند شوند ومسئولین شهری نیز باید در زمینه سهل الوصول بودن این ایستگاه بسترسازی لازم را انجام دهند.
بهرحال امیدواریم نمایندگان مردم میاندوآب در مجلس با رایزنی در این زمینه مقدمات راه اندازی قطار دولتی در این ایستگاه وبه تبع آن کاهش هزینه ونیز تکمیل این ایستگاه را فراهم کنند ، چرا که اگر هزینه مسافرت از این ایستگاه مقرون به صرفه باشد ، به هیچ وجه مردم میاندوآب را به مقصد مراغه برای مسافرت از طریق قطار ترک نخواهند کرد و ذکر این نکته ضروری است که حمل ونقل ریلی یکی از بهترین روش ها برای کاهش هزینه مصرف سوخت و ازسوی دیگر نرخ سوانح وحوادث جاده ای است که لزوم توجه بیشتر مسئولین را می طلبد.