به گزارش اروم نیوز، بحث بر سر مسئله گردشگری زمستانی مدتی است که سوژه داغ این روزهای سرد زمستانی شده است. حتی تاریخ ۱۰ بهمن را جشنواره برف و اسکی معرفی و آن را فرصتی برای معرفی ظرفیت های پیست خوشاکوی ارومیه دانسته اند.
پیست اسکی خوشاکو در ۴۰ کیلومتری شهرستان ارومیه به دلیل برخورداری از کوه های با شیب مناسب، چشم انداز زیبا و تجهیزات ورزش های زمستانی، موقعیت ویژه ای جهت فعالیت علاقمندان به ورزش اسکی دارد.
گردشگری زمستانی فرصتی طلایی
گردشگری زمستانی یکی از معیارهای گردشگری است که می توان به طور فصلی برنامه ریزی و افراد زیادی را در زمستانها به استان کشاند.
این گردشگری که به طور ویژه خود را در دامنه کوههای برف گیر نشان می دهد، در گذشته بیشتر جزء تفریحات افراد مرفه محسوب می شد اما با گسترش امکانات و دسترسی آسان همه به آنها عموم نیز می توانند این گردشگری را جزء برنامه های خویش قرار دهند.
بسیاری از کشورهای اروپایی با راه اندزای سایتهای ویژه گردشگری زمستانی مانند احداث پیستها و تله کابینهایی در دامنه کوهها و همچنین تأسیس انواع امکانات تفریحی و اقامتی-استراحتی سعی در جذب توریست برای خود کرده و تلاش زیادی در جهت بهبود وضعیت این صنعت در کشور خود می کنند.
اما باید توجه داشت که آن کشورها هم از لحاظ روزهای زمستانی و برفی و هم از لحاظ داشتن هوای معتدل وسرد با کوهستانهای برفگیر و مرتفع قابلیتهای بسیاری برای گسترش گردشگری زمستانی نیز دارند که کشور و استان ما از این شرایط اولیه محروم است.
ضرورت تطبیق گفته های مسئولان با واقعیات موجود در منطقه
اما آیا در آذربایجان غربی نیز به مانند کشورهای اروپایی می توان عمل کرد و آیا سرمایه گذاری در این استان با روند تغییر اقلیم آذربایجان غربی از معتدل نیمه خشک به نیمه خشک و خشک منطقی و قابلیت اجرایی دارد و گفته های مسئولین چقدر با واقعیات منطبق است؟
دریاچه ارومیه خشک شده است، تالابهای استان به سمت نابودی می روند، زمستانهای برفی جای خود را به روزهای آفتابی داده و مصرف روزافزون از منابع آبی شرایط را برای آینده بسیار وخیم تر از اینکه شاهد آن هستیم رقم خواهد زد.
علاوه بر این آذربایجان غربی مگر چندین کوه و دامنه برفگیر و به مدت چندین روز در سال دارد که بتوان با سرمایه گذاری در آن گردشگران زیادی را جذب کرد.
برای داشتن پیست اسکی که برای گسترش گردشگری زمستانی ضروری و به نوعی الفبای اولیه آن است، داشتن ارتفاع برف ۶۰ سانتی متر و به مدت چندین ماه مداوم لازم است که این مورد در آذربایجان غربی حقیقت ندارد و در شرایط بدبینی می توان پیش بینی کرد که سرمایه گذاری های انجام گرفته در اینگونه مکانها در آذربایجان غربی می تواند به واسطه عدم بارش برف مناسب برای راه اندازی پیست به هدر رود.
علاوه بر این آذربایجان غربی تنها دارای یک پیست اسکی به نام خوشاکو است که آن هم از زیرساختهای لازم برای گسترش توریسم برخوردار نیست.
زیرساختهایی مانند جاده ارتباطی مناسب، وجود مراکز اقامتی و رفاهی و نبود سرمایه گذاری به ویژه توسط بخش خصوصی که عاملی برای به شکست کشیده شدن تمام برنامه های پیش بینی شده است.
تهدیدهای سرمایه گذاری باید مدنظر قرار گیرد/ اکوتوریسم حفاظتی جایگزینی مناسب برای گردشگری زمستانی
همانطور که در بالا ذکر شد وجود عواملی مانند تغییر اقلیم و نداشتن زیرساختهای لازم از معضلات گسترش صنعت گردشگری زمستانی است که باید مدنظر قرار گیرد.
همچنین در صورت تعیین مکانهای دیگری به اینگونه طرحها آن را نه در عنوان گردشگری زمستانی بلکه باید در بحث اکوتوریسم مطرح کرد.
چون در بحث گردشگری زمستانی با دادن اختیارات و امکانات به سرمایه گذاران اگرچه می توان گردشگری یک منطقه را در روی کاغذ آن هم به صورت فصلی متحول کرد اما تخریب طبیعت و اکوسیستم یکی از معضلات اینگونه طرحهاست که می توان با برنامه ریزی دقیق در بحث اکوتوریسم با تأکید بر حفظ طبیعت بکر منطقه، گردشگری را متحول کرد.
در این خصوص می توان از تجربه های دو کشور همسایه استان که خیلی در بحث اکوتوریسم موفق بوده اند استفاده و با بومی سازی طرحهای آنها به صورت هدفمند به اجرای برنامه های پیش بینی شده اقدام کرد.
آذربایجان غربی دارای ظرفیتهای فراوانی در گردشگری زمستانی است
هادی بهادری اخیراً در هفتمین جلسه ستاد خدمات سفر استان گفت: آذربایجان غربی با دارا بودن جاذبه های طبیعی بی نظیر می تواند به عنوان یکی از استانهای برتر کشور در زمینه گردشگری زمستانی معرفی شود و به همین منظور نیز در تاریخ دهم بهمن ماه جشنواره بازیهای زمستانی در محل پیست اسکی خوشاکو برگزار می شود.
وی افزود: برگزاری جشنواره گردشکری زمستانی در دهه نخست بهمن ماه امسال در ارومیه بیانگر اهمیت گردشگری زمستانی در آذربایجان غربی است.
بهادری با اشاره به اینکه گردشگری یکی از اولویت های اصلی توسعه در استان است اظهار کرد: در نظریه پایه توسعه استان، گردشگری به عنوان یکی از اولویت های اصلی تعریف شده است و نگاه ویژه ای به توسعه این صنعت در استان وجود دارد.
پیست اسکی خوشاکو مهم ترین ظرفیت استان در گردشگری زمستانی
معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجانغربی گفت: این استان به سبب دارا بودن ظرفیت گردشگری زمستانی مثل پیست اسکی خوشاکو آمادگی پذیرایی از مسافران در این حوزه را دارد.
حسین امامی به ظرفیتهای گردشگری زمستانی آذربایجانغربی اشاره و اظهار داشت: پیست اسکی خوشاکو مهمترین ظرفیت گردشگری زمستانه استان است که همه ساله تعداد زیادی از گردشگران سراسر کشور برای استفاده از این مکان گردشگری به آذربایجانغربی سفر میکنند.
وی رشته کوههای نواحلی ساحلی کشور مثل کوههای دالامپر و رودخانههای پر آب و دیگر کوهها و ارتفاعات استان را از ظرفیت شکار، بازدید، کایت سواری، تیراندازی، اسکیت رویآب، اسکیت روی یخ برخوردار دانست و افزود: غار سهولان، مناطق حفاظت شده و بازیهای بومی و محلهای به همراه ورزشهای محلی زمستانی از جاذبههای گردشگری استان است که توسط تورهای طبیعت گردی ماجراجویانه در نقاط مختلف استان جذب گردشگر میشوند.
معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی آذربایجانغربی، به تورهای ساحلی دریاچه مارمیشو اشاره و بیان کرد: هماکنون این تورها فعال بوده و در روزهای تعطیل عده زیادی برای بهرهگیری از طبیعت زیبای این مناطق به آن سفر میکنند.
جشنواره زمستانی خوشاکو، احیاگر ورزشهای زمستانی
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی برگزاری جشنواره زمستانی برف و اسکی در پیست اسکی خوشاکوی ارومیه را فرصت مناسبی برای معرفی این جاذبه مهم گردشگری و سایر ظرفیت های توریستی استان دانست.
علی خلیلی مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی معرفی جاذبه های مهم ورزشهای زمستانی و بویژه گردشگری ورزشی پیست اسکی خوشاکوی ارومیه را یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره فرهنگی ورزشی دانست و گفت: بی شک یکی از راههای توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان و مشارکت سرمایه گزاران و نیز معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه منطقه در بخش های مختلف یکی دیگر از مهترین اهداف برگزاری جشنواره است که می تواند زمینه ساز احیاء ورزشهای زمستانی را فراهم نماید.
خلیلی افزود: این جشنواره می تواند به فرصتی جهت حضور پرشور و نشاط خانواده ها و علاقمندان به ورزش تبدیل شود و ما آمادگی کامل داریم تا با برنامه ریزی و سازماندهی های لازم و مشارکت هیأت های ورزشی همگانی، روستایی و بازیهای بومی و محلی و نیز هیأت اسکی بعنوان متولی اصلی ورزش های زمستانی در کنار همکاری دستگاههای مختلف علی الخصوص اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با آغاز ریزش و انباشت برف اینگونه جشنواره ها را تا پایان فصل بارش و زمستان در پیست اسکی خوشاکو اجرا کنیم.
پیشنهاداتی چند به مسئولان و متولیان استانی در خصوص طرحهای گردشگری
با توجه به اینکه امروزه گسترش گردشگری و درآمدزایی از این بخش جزء اولویتهای نخست دولتها در سراسر جهان قرار گرفته است، از این جهت می توان به اهمیت و نقش استراتژیک این صنعت در رشد و تحول اقتصادی پی برد.
از آنجا که آذربایجان غربی زیرساختهای لازم برای گسترش توریسم را در اختیار ندارد، مسئولان استانی باید قبل از ارائه هرگونه طرح و برنامه و قبل از به شکست کشیده شدن طرحهایشان فکری به حال زیرساختهای ضروری برای جذب گردشگر باشند.
زیرساختهایی که بدون توسعه و تکمیل آنها عملا هیچگونه طرحی موفق و به سرانجام نخواهد رسید. در این بین باید با افزایش اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علاوه بر اینکه به آنها برای کمک به پایان رساندن پروژه های نیمه تمام کمک کنند بلکه این اداره کل نیز با تلاش در جهت جذب اعتبارات ملی می تواند تحولی در صنعت گردشگری ایجاد کند. آنچه که از شواهد معلوم است اعتبارات این اداره کل نسبت به دیگر استانها بسیار ناچیز است و باید فکری جدی در این خصوص کرد.
یکی از راهکارهایی که اداره میراث فرهنگی می تواند جایگزین توریسم زمستانی کند و یا موازی با آن ، این مورد را به طور جدی پیگیر شود، بحث معرفی روستاهای هدف گردشگری است.
با معرفی روستاهای هدف گردشگری که در سطح استان نیز با توجه به ظرفیتهای موجود کم نیستند، می توان با جذب بودجه های ملی تحولی شگرف در اقتصاد اهالی بومی به وجود آورد. این مسئله با توجه به اینکه از طرف سازمان میراث فرهنگی کشور حمایت می شود، بهتر می تواند به نتیجه برسد.
در زمینه تعیین و شناسایی روستاهای هدف گردشگری و همچنین دیگر شاخصه های گردشگری آذربایجان غربی میراث فرهنگی می تواند علاوه بر استفاده از ظرفیت و علم کارکنان خویش با تعامل و همکاری با اهالی فرهنگ، تاریخ و گردشگری استان که در پاره ای از موارد شاید از کارشناسان آن سازمان نیز مطلع تر باشند، اقدام به طرح ریزی برنامه هایش بکند.
همچنین می تواند با تن دادن به برخی درخواستهای برحق مردمی و پیگیری مطالبات آنها، گامهای مهم و جدی در این خصوص بردارد تا در پیشبرد برنامه هایش به آنچه که می خواهد دست یابد و مقداری از انتقادات وارده به خویش را مدیریت کند. در این بین نباید از ظرفیت رسانه ها نیز غافل ماند که می توانند کمک شایانی برای رساندن مشکلات میراث فرهنگی و سازمانش به گوش مسئولان ارشد استانی و کشوری باشند. هرچند که در بحث جذب بودجه های ملی و استانی ضرب المثل معروف را می توان به کار برد که حق گرفتنی است نه دادنی.
انتهای پیام/