به گزارش اروم نیوز، امروزه بیشتر شرکت های خودروسازی بزرگ دنیا به کیفیت خدمات پس از فروش محصولاتشان بسیار اهمیت می دهند؛ چرا که این مهم در صورت رضایت مشتری می تواند شاخص ارزشمندی برای پیشی گرفتن از دیگر رقبای خودروساز باشد.
اما از آن جا که واردات خودرو در کشور ما جایگاهی ندارد و ۹۵ درصد بازار خودروی ایران در خودروسازان است، ظاهرا توجه به حقوق مشتری و کیفیت خدمات پس از فروش چندان با ارزش تلقی نمی شود.
طی سالهای اخیر نارضایتی مردم از بازار خودرو به واسطه قیمتگذاریهای غیر منطقی بیشتر شده است، هرچند خودروسازان افزایش قیمت محصولات خود را با توجه به افزایش هزینههای تولید امری طبیعی میدانند اما گویا در جلب رضایت مشتریان خود هنوز نتوانستهاند به توفیقاتی دست پیدا کنند زیرا همچنان گلایه های مردم نه تنها از قیمت ها بلکه از نحوه خدمات پس از فروش خودروها تداوم دارد. این در حالی است که امروزه در دنیا یکی از اصلی ترین راههای جلب مشتری و بقای هر شرکت خودروسازی ارائه خدمات مناسب به مشتریان پس از فروش محصول است.
علاوه بر نارضایتی مردم از خدمات پس از فروش خودروهای تولید داخل این روزها این مشکل دامنگیر خودروهای خارجی هم شده است.
کارشناسان می گویند، ارائه مجوز برای واردات و یا مونتاژ خودروهای خارجی درکشور بدون در نظر گرفتن خدمات پس از فروش آنها، موجب افزایش گلایه مردم شده است .
گارانتی های ناکافی و استفاده از قطعات بی کیفیت، دریافت مبالغ سنگین برای تعمیر خودرو و نامناسب بودن خدمات نمایندگیها را باید عمده مشکلات مردم با نمایندگی های خدمات پس از فروش دانست.
در همین راستا خبرنگار اروم نیوز به تنها نمایندگی خدمات پس از فروش خودوری لیفان در ارومیه سری زده تا از نزدیک با دغدغه مراجعه کنندگان این نمایندگی آشنا شود و درد و دل آنها را از مشکلات خود در دریافت خدمات پس از فروش بشنود.
محمودی که بنا به اظهار خود حدود دو ساعت است که در صف این نمایندگی ایستاده است با اعلام اینکه خودروی وی هر روز با مشکلات متعددی مواجه می شود، میگوید: خودروی من روغن ریزی دارد و چندین بار است که به نمایندگیهای خدمات پس از فروش مراجعه میکنم اما هربار بعد از سه ماه تعمیر باز روغن ریزی خودرو درست نمیشود.
بهانه جویی برای فرار از اعمال گارانتی
سعید مراجعه کننده دیگر به این نمایندگی با بیان این که قیمت قطعات در نمایندگیهای خدمات پس از فروش متفاوت بوده و حتی برخی از آنها از قطعات بیکیفیت هم استفاده میکنند، گفت: قطعه در نمایندگیهای خدمات پس از فروش درجات مختلفی دارد و براساس درخواست مشتری نصب میشود حال اگر مشتری قطعه ضعیفی را خریداری کند باید یک ماه بعد به همان نمایندگی مراجعه کرده و خواستار تعویض آن شود.
مالک یکی از خودورهای در صف انتظارکه برای تنظیم سیستم کامپیوتری به نمایندگی مراجعه کرده بود، می گوید: متاسفانه وقتی به این نمایندگی مراجعه می کنم، تکنسین ها و تعمیرکارها می خواهند به هر دلیلی قانع ات کنند که این قطعه شامل گارانتی نمی شود و بی خیال دریافت خدمات پس از فروش شوی و وقتی آشنا و یا دوستی در نمایندگی مربوطه پیدا می کنی سریع همان قطعه تعویض و یا رفع نقض می شود.
بی توجهی به ارباب رجوع
مالک خودروی لیفان دیگری می گوید : ۵ روز است که خودوری من در این نمایندگی است اما کسی جواب درست و حسابی نمی دهد، اگرحداقل مالک
خودرو را درست راهنمایی کنند بسیاری از مشکلات به راحتی رفع می شود و نیازی به مراجعه های بعدی به نمایندگی نیست.
مالک خودرویی از معطلی ۲۰ روزه دریافت قطعه گفت : چندین بار برای تهیه قطعه ای از خودرو ام به این نمایندگی مراجه کرده ام اما هر بار حرف جدیدی می زنند، یک روز می گویند صبر کن می آید و روز دیگر جواب متفاوتی می دهند، بالاخره شخص عطای خدمات پس از فروش را به لقایش می بخشد.
سوء استفاده از تنها بودن نمایندگی در آذربایجان غربی
اشکان که یکی دیگر از مراجعه کنندگان این نمایندگان است، با گلایه از مدیریت این نمایندگی می گوید: این مجموعه تفاوتی با یک لبنیات فروش هم ندارد، از مدیریت بی کفایت این نمایندگی گرفته تا پرسنل بی توجه به ارباب رجوع از مشکلات عدیده ای است که شاید از تنها بودن این نمایندگی در استان نشأت می گیرد.
وی می افزاید: بعد از مراجعه به این نمایندگی پشیمان می شوی که خودروی خود را به تعمیر کاران بی کفایت و بی تجربه سپرده ای چرا که خودرو از روز اول هم بدتر می شود.
انتهای پیام/ی