حجتالاسلام سید سلمان ذاکر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «اروم نیوز»؛ با تأکید بر اهمیت زیرساخت در جذب سرمایهگذاری اظهار کرد: سرمایهگذاری، تنها وابسته به مشوقهای اقتصادی یا حمایتهای مالی نیست، بلکه در گام نخست، به ارزیابی شرایط زیرساختی گره خورده است.
وی بیان کرد: سرمایهگذار پیش از هر تصمیمی، در خصوص وضعیت حمل و نقل، بهویژه وجود فرودگاه فعال، مسیرهای ارتباطی سریع و دسترسی به آزادراهها پرسوجو میکند. اگر پاسخ به این پرسشها منفی باشد، آن سرمایه مسیر خود را به سمت استان یا کشور دیگری منحرف میکند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توسعه اقتصادی در دنیای امروز، بدون فراهمسازی بسترهای فنی و لجستیکی ممکن نیست. محروم ماندن از تکمیل پروژههای زیربنایی، به معنای واگذار کردن میدان رقابت به رقبا و از دست دادن فرصتهای طلایی برای جذب سرمایهگذاریهای مؤثر است؛ سرمایههایی که میتوانند چرخ تولید را به گردش درآورند و اشتغال پایدار به همراه داشته باشند.
وی با اشاره به جایگاه راهبردی توسعه شبکه آزادراهی در کشور، اظهار داشت: ساخت بزرگراهها و آزادراهها نباید صرفاً به عنوان پروژهای عمرانی در نظر گرفته شود، بلکه بخشی از راهبرد ملی در سیاست خارجی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است. این مسیرها، ستون فقرات دیپلماسی اقتصادی کشور هستند و میتوانند جایگاه ایران را در تعاملات منطقهای و بینالمللی تقویت کنند.
ذاکر افزود: شمالغرب ایران، بهویژه استان آذربایجانغربی، بهعنوان دروازه زمینی کشور به اروپا و آسیای میانه، اهمیت ژئوپلیتیکی ویژهای دارد. اگر این مسیر بهدرستی تجهیز نشود، نهتنها استان بلکه کل کشور فرصت طلایی اتصال به کریدورهای بینالمللی را از دست خواهد داد. در دنیای رقابتی امروز، کشورهایی موفق هستند که در زمان درست، با سرعت کافی، در مسیر توسعه زیرساختها گام بردارند.
وی با تأکید بر اینکه مسیر توسعه هر منطقهای از جادهها آغاز میشود، گفت: اگر میخواهیم پیام روشنی به سرمایهگذار بدهیم که اینجا مکانی امن، مجهز و برخوردار از آینده روشن است، باید نخستین نشانه آن را در شبکه حمل و نقل و زیرساختهای فیزیکی به نمایش بگذاریم آزادراهها و مسیرهای استاندارد، نهتنها بیانگر توان فنی یک منطقهاند، بلکه گواهی بر عزم آن منطقه برای رشد و جهش اقتصادی نیز هستند.
ذاکر خاطرنشان کرد: منطقهای که از منظر جغرافیایی در شاهراه تعاملات اقتصادی قرار دارد، باید از نظر زیرساختی نیز در تراز همان موقعیت قرار گیرد. نمیتوان از منطقهای با ظرفیتهای مرزی، منابع انسانی غنی و موقعیت جغرافیایی ممتاز انتظار رشد داشت، مگر اینکه دسترسیها، ارتباطات و خدمات پایه نیز بهموازات ارتقا یابند.
وی تأکید کرد: باید نگاه مسئولان به پروژههای راهسازی، نگاهی فراتر از آجر و آسفالت باشد؛ این مسیرها شریانهای حیاتی برای تقویت اقتصاد، امنیت و اعتبار ملیاند.
انتهای خبر/ م