به گزارش اروم نیوز،
، نرخ خودرو در چند سال اخیر دچار تغییرات فراوانی شده است و در واقع می توان گفت ماجرای قیمتگذاری خودرو می رود تا به مثنوی هفتاد من تبدیل شود.خلاصه ماجرا هم این است که خودروهای تولید داخل روز به روز گران می شوند اما خبری از افزایش کیفیت نیست که نیست و این خودرو سازان هستند که به بهانه های مختلف از جمله تحریم هایی که لغو شده اند، نوسانات ارزی که متوقف شده اند و عدم پرداخت یارانه تولید که پرداخت شده است و یا دادن امکاناتی چون استاندارد یورو ۴ و ایربگ که در همه خودروهای دنیا رعایت می شود هر روز بر طبل گرانی خودرو می کوبند و کسی جلودار آنها نیست که نیست.!
در این اواخر هم درگیرها بر سر نرخ خودرو سرانجام به پیروزی خودروسازان بر شورای رقابت منجر شد تا اعتراضات به این مساله بالا بگیرد.
ماجرا نرخ خودرو اما آن قدر جدی شد که سخنگوی دولت در نشست خبری مخالفت علنی دولت با افزایش قیمت خودرو را اعلام کرد و حتی از تکدر رییس جمهوری به دلیل این افزایش خبر داد.
دولت اما در حالی مقابل گرانی خودرو ایستاده که شورای رقابت و خودروسازان آن را ۵ تا ۵٫۵ درصد اعلام می کنند اما برخی از نماینده های مجلس این افزایش قیمت را ۲۰ درصدی عنوان می کنند.
در هر حال اختلافات بر سر این افزایش قیمت به حدی است که دولت درخواست بازنگری در افزایش قیمت ها را داده و خودروسازان هم بر قیمت های تصویب شده پافشاری می کنند.
در این میان، رییس انجمن خودورسازان ایران گفته: دولت برای کاهش قیمت خودرو باید زیان خودروسازان را جبران کند.
احمد نعمت بخش رییس انجمن خودروسازان در این خصوص تاکید کرده: افزایش قیمت همین ۵٫۵ درصد است اما برای مواردی مانند بیمه شخص ثالث، ارزش افزوده و… جداگانه از مشتری پول می گیریم و به ارگان های مربوطه می پردازیم.همچنین سال گذشته می توانستیم خودرو را هم با استاندارد یورو ۲ و هم با استاندارد یورو ۴ تحویل دهیم اما امسال موظف شده ایم که همه را با استاندارد یورو ۴ تحویل دهیم. بعضی افراد خودروهای یورو ۲ سال گذشته را با یورو ۴ امسال مقایسه می کنند و این افزایش قیمت را زیاد اعلام می کنند. به هر حال اینها استانداردهای اجباری است، باید رعایت شود و آپشن به حساب نمی آید. درصدی که به قیمت خود خودروساز اضافه می شود به طور متوسط ۵٫۵ درصد بیشتر نیست. بقیه قیمت ها مثل بیمه و ارزش افزوده را هم درست است که ما از مردم می گیریم اما آن را به دیگران می پردازیم.
هر چند رییس انجمن خودروسازان ایران می گوید در قبال مخالفت دولت سخنی نمی گوید و مطیع است اما تاکید می کند: حرف ما این است که به قانون عمل شود. در قانون برنامه پنجم توسعه تبصره ۲ ماده ۱۰۱ و ماده ۹۰ اصل ۴۴ مطرح می شود که دولت اگر کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد باید کمک زیان بدهد. ما در دو سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان ضرر کرده ایم و این ضرر ما را جبران نکرده اند. اول آن بدهی را به ما بدهند و بعد بگویند که علیرغم اینکه شورای رقابت افزایش متوسط ۵٫۵ درصد را تصویب نموده، به ما کمک زیان دهند و ما قیمت ها را افزایش نمی دهیم.
نعمت بخش درباره پنج شرطی که شورای رقابت برای افزایش قیمت در صنعت خودور قائل شده نیز توضیح می دهد: در حال کار کردن روی آن پنج شرط هستیم. به عنوان مثال یک مورد این است که اختلاف بازار باید کم شود، ما روی عرضه بیشتر کار می کنیم.
رییس انجمن خودروسازان ایران ادامه می دهد: شرکت های خودروسازی روی این شروط کار می کنند اما نظر کارشناسی شخص من این است که در مورد حاشیه بازار بهترین کار این است که خودرو در حاشیه بازار فروخته شود. البته با عرضه بیشتر خودرو می توان به این قضیه کمک کرد. اما در حال حاضر کاری که شرکت های خودروسازی انجام می دهند به این شکل است، به فردی که در ۶ ماه گذشته خودرو خریداری کرده باشد دیگر خودرو نمی دهند تا اگر احتمال دلالی وجود دارد از بین برود.
به این ترتیب به نظر می رسد ماجرای نرخ گذاری خودرو ها همچنان ادامه دار شود و باید منتظر ماند و دید بالاخره نتیجه این کش مکش ها چه خواهد بود؟
پارسینه